Prisbil på Modernplayer

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: AlbinH och fieldflower, puss på er.

Den här diskussionen var bra. Den ursprungliga frågan var om en prisökning på MP var ok. Ja, säger jag utifrån den kunskap jag har. Och notera, jag är ingen fjortis med ovidkommande preferenser, jag går på det jag erfarit. Jag har ändå musicerat i 48 år sedan jag fick min första gitarr. Många instrument av olika slag har det blivit genom åren, en del för att det är/var kul, andra har inneburit att jag dragit in några spänn i semiprofessionella sammanhang.

Därför känns det hårt att få läsa att man inte förstår, att ens åsikter är stor humor värda att skratta åt.

Att andra tycker annorlunda, baserat på deras erfarenhet och preferenser, är helt ok och respektabelt. Jag har, som jag skrev, aldrig fattat tjusningen med en Rickenbacker, men det är ju jag det. Där får andra ta vid, liksom för andra modeller som inte passar just mig. Jag kan bara referera till vad jag tycker passar just mig.

Om jag skulle ställa en fråga om en basmodell på forumet skulle jag vilja ha svar baserat på forumdeltagarnas åsikter om kvalitet, ljud, spelbarhet osv. Svaren skulle ge mig en bredare bild och ett bättre beslutsunderlag. Att gräla om vems åsikt som är viktigast är lika meningslöst som att fråga hårdrockarna vilken kontrabas som är bäst. Kontraproduktivt :-)

Jag har köpt ett instrument som jag räknade med var en budgetkompromiss. Istället blev jag förundrad över den höga kvaliteten och att det går att köpa ett så fantastiskt instrument till det priset. Och jag har köpt många instrument i mitt liv. Får jag inte ge min ärliga uppriktiga åsikt så kan jag lika gärna skippa detta forum som jag tyckt så mycket om.

Här är förresten en recension: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t= ... r#p1263173
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

jag är också lite frågande till Rickenbackers storhet och kanske skulle nog välja en ModernPlayer istället som min player (har dock ingen anledning att byta bort den amerikan och den japan jag har nu).
MEN det gör inte att en ModernPlayer är mer värd än en Rick, tvärtom marknadsvärden för en rick är 3-4 modernplayers om inte mer. Bruksvärde är en annan sak men det kan inte värderas i pengar på något objektivt sätt.
Att dissa de amerikanska Fenderbasarna är dock bara dumt, plocka upp en AV, CS eller American Pro och det är som att komma hem.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25740
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

Rick är verkligen hate/love.
Älskar min! Visst sjutton är det kantig och bockig, men det är lite av charmen också...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: AlbinH och fieldflower, puss på er.

Den här diskussionen var bra. Den ursprungliga frågan var om en prisökning på MP var ok. Får jag inte ge min ärliga uppriktiga åsikt så kan jag lika gärna skippa detta forum som jag tyckt så mycket om.
Nej, Nej, Nej!! Du får inte i helsefyr kliva av PB!!

Det vore alldeles för jäkla trist! :shock: :shock: :shock:

FAN, jag klarar mig inte utan dina härliga o kloka kommentarer! Å inte tusan vill jag lägga ner väntan på att du mellanlandar här i Metropolen på väg söderut/norrut. Helsefyr, SÅ viktigt är det inte att få medhåll / mothåll.

Min favvobas är en Squier Bronco som moddats av Lestrange m fl. Om andra tycker jag är dum i pallet för den saken så skiter väl jag i det! Den har väl ett marknadsvärde om 500 spänn. Om den alls har ett värde. Skiter högaktningsfullt i vilket. Jag gillar den. Trots den är SVART, vilket jag "hatar" :D , Jag har också en Fender Telecaster Modern Player De luxe, Made i China, Gitarr. som jag tycker är SKITBALL! P90´s och allt. Är den värd något? I don´t give a fucking damn! :twisted:

Min förra chef hade en tavla på sitt kontor. Där stod "Leva och låta Leva".
Jävelusiskt klok kvinna!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Söndag. Tid till bön och försakan.

Jag ska inte dra allt ett varv till men söndagens genomläsning av tråden ger insikt om att även jag varit bitsk i mina kommentarer och således förtjänar smisk.

Men det gäller mig det - rör inte min bas :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Söndag. Tid till bön och försakan.

Jag ska inte dra allt ett varv till men söndagens genomläsning av tråden ger insikt om att även jag varit bitsk i mina kommentarer och således förtjänar smisk.

Men det gäller mig det - rör inte min bas :-)
:dancy:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:Får jag inte ge min ärliga uppriktiga åsikt så kan jag lika gärna skippa detta forum som jag tyckt så mycket om.
Nu var det ju faktiskt du som började med att håna oss "som gillar fabriksslitna instrument..." etc etc.
Så att du ska lämna forumet när du får mothugg känns ju absurt.
Att ha åsikter får alla ha, men om du hyllar något och trycker på som om det vore FAKTA och inte en åsikt att en viss pryl är bättre än en massa dyrare saker så får du kanske räkna med att du även då får mothugg, speciellt när du förespråkar en bas som i alla fall jag personligen tycker är extremt medelmåttig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Det skrev jag i mitt inlägg. Läs igen.

Nä. Det gjorde du inte.
Inget som makes sense i alla fall. :D

Dacia vs. valfri bil fungerar utmärkt att jämföra med.
Näpp.

Dacia mot BMW är som att jämföra Fender American för 20 kkr mot Kina-Fender för ca 5kkr.
Där går det att göra en objektiv bedömning eftersom det är rejäla kvalitetsskillnader (även om enstaka Kina faktiskt är jämförbara mot eller bättre än enstaka US-Fender, för att det ju är individuella instrument med styrkor och svagheter.)

Om du istället jämför Dacia mot Huyndai är det en mer representativ jämförelse mot 2 Asien-Fenders.
Eller kanske BMW mot Mercedes, om man så vill.

Sen FÅR du tycka att den ena eller andra är bättre, men det är subjektivt och det är baserat på de individuella instrument du har klämt på.

Ja föreslår att du läser tråden igen, det var inte JAG som började göra jämförelser med dyrare instrument.
Mitt ex slår helt klart en American standard och jag tror det var därför modellen lades ner. Kina-Fender konkurrerade skiten ur USA-Fender denna gången.
B&S hävdar här att hans ex slår ALLA American std och att Kina-Fender Konkurrerade skiten ur USA-Fender.

Eftersom detta framlades som "fakta" opponerar jag mig eftersom jag testat ett knippe MP-basar och alla har känts som Squier Classic Vibe, dvs något trevligare än Mexico Std och Affinity, men inte kommit upp i Fender Mex Classic-serien eller Fender Japan.

Sen får du gradera BMW, Dacia och Opel hur du vill, jag ville bara ge en bild av att man KAN tycka att en Dacia är världens bästa bil, eftersom den tar dig från A till B och det är de enda kraven du har, medan andra har mer krav på sin bil och att en BMW ÄR en bättre bil än Dacian eftersom du har bättre komfort, mer utrustning och med ganska stor säkerhet längre livslängd, oavsett om Ralf i Annefors tycker Dacian är skitbra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:Rick är verkligen hate/love.
Älskar min! Visst sjutton är det kantig och bockig, men det är lite av charmen också...

Du glömmer nämna hur kompetent en Ric är.
De må vara kantiga och plåtiga men ljudpaletten är betydligt mer flexibel än en Jazzbas t.ex. tycker jag personligen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25740
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Rick är verkligen hate/love.
Älskar min! Visst sjutton är det kantig och bockig, men det är lite av charmen också...

Du glömmer nämna hur kompetent en Ric är.
De må vara kantiga och plåtiga men ljudpaletten är betydligt mer flexibel än en Jazzbas t.ex. tycker jag personligen.
Jo, det är ju därför man älskar dem. Inte bara ett coolt utseende utan jäkligt bra instrument.
Fantastiskt många olika ljud, speciellt med push/pull på stallmicken - allt ifrån mjukaste mjuka till guttural scope till käftsmäll-ljud.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

blackparkas skrev:
Body&Soul skrev:Får jag inte ge min ärliga uppriktiga åsikt så kan jag lika gärna skippa detta forum som jag tyckt så mycket om.
Nu var det ju faktiskt du som började med att håna oss "som gillar fabriksslitna instrument..." etc etc.
Så att du ska lämna forumet när du får mothugg känns ju absurt.
Att ha åsikter får alla ha, men om du hyllar något och trycker på som om det vore FAKTA och inte en åsikt att en viss pryl är bättre än en massa dyrare saker så får du kanske räkna med att du även då får mothugg, speciellt när du förespråkar en bas som i alla fall jag personligen tycker är extremt medelmåttig.
Ja du personligen tycker.. Jag personligen tycker också. Jag är dessutom måttligt imponerad av ditt tyckande som ofta tycks baserat på sådant som är totalt oväsentligt i kvalitativ mening. Mitt tyckande utgår inte från hur mycket jag kan kränga mina instrument för.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

"Ditt tyckande är dåligt för att du tycker annorlunda än jag! Mitt tyckande är bra för att jag har rätt!"
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

diskussionen handlade om marknadsvärde, affektionsvärde är något annat.
Min Tokai är t ex en mycket bättre player än de flesta amerikanska Fenders från samma era, dock är marknadspriset betydligt lägre.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Nick »

Det här känns ganska vanligt.
Tillverkare producerar en billig bas under några år. En bas som är väldigt bra för pengarna, men som fortfarande är en billig bas.

Serien läggs ner. Efter några år börjar folk hypa basarna. "De var för bra, så de la ner serien" etc.
Klart jag förstår att folk vill få ut så mycket pengar som möjligt när de säljer saker.

Olp-basarna börjar bli lite för dyra nu för tiden. Exakt samma historia. Det är bra basar, men när priset blir för högt köper jag hellre något annat istället.

De MP jag provat har varit bra, men american standard, från 08 och framåt, har fortfarande varit bättre.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev: Ja du personligen tycker.. Jag personligen tycker också. Jag är dessutom måttligt imponerad av ditt tyckande som ofta tycks baserat på sådant som är totalt oväsentligt i kvalitativ mening. Mitt tyckande utgår inte från hur mycket jag kan kränga mina instrument för.

Fast du uttrycker dig som att det är fakta, inte en åsikt.
Vad du tycker om mitt tyckande skiter jag faktiskt fullständigt i, men vad dillar du i om att det "ofta tycks baserat på sådant som är totalt oväsentligt i kvalitativ mening" ?
Och "Mitt tyckande utgår inte från hur mycket jag kan kränga mina instrument för"

Så du anser dig mer kompetent/ha en mer adekvat känsla för kvalitét?
Har ju ytterst svårt att tro det med tanke på hur du hyllar en Fenderloggad Squier.

Jag köper instrument utifrån hur de känns att spela på. Visst. Utseendet är viktigt för mig, men känns de inte bra att spela på, då spelar jag inte på dem och säljer dem.
Jag spelar dessutom på Warwick som är de mest prisvärda basarna på begagnatmarknaden, för att de är SJUKT BRA men de kostar en spottstyver att köpa för tillfället.
Jag skulle väl knappas hylla ett märke vars basar kostar en 5:e del av nypriset om det du skriver skulle stämma...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

bootsy skrev:"Ditt tyckande är dåligt för att du tycker annorlunda än jag! Mitt tyckande är bra för att jag har rätt!"
Mycket bra sammanfattat :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25740
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:
bootsy skrev:"Ditt tyckande är dåligt för att du tycker annorlunda än jag! Mitt tyckande är bra för att jag har rätt!"
Mycket bra sammanfattat :-)
Plus på den.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av magnusb »

blackparkas skrev:
Du glömmer nämna hur kompetent en Ric är.
De må vara kantiga och plåtiga men ljudpaletten är betydligt mer flexibel än en Jazzbas t.ex. tycker jag personligen.
Näe nu sätter jag ner foten. Det pågår ett brott i den här tråden. :mrgreen:
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25740
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

magnusb skrev:
blackparkas skrev:
Du glömmer nämna hur kompetent en Ric är.
De må vara kantiga och plåtiga men ljudpaletten är betydligt mer flexibel än en Jazzbas t.ex. tycker jag personligen.
Näe nu sätter jag ner foten. Det pågår ett brott i den här tråden. :mrgreen:
Trendbrott. Vi har nämligen hittat sanningen serru. :nickar:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:
bootsy skrev:"Ditt tyckande är dåligt för att du tycker annorlunda än jag! Mitt tyckande är bra för att jag har rätt!"
Mycket bra sammanfattat :-)

Ja, det lades ju in ganska lägligt också efter att du dömt ut mitt tyckande..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av GurraG »

Nu tycker jag att vi på detta forum gemensamt sjunger "min bil är inte lik din bil, det är en prisbil".
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av maxoges »

Back on topic!
Nej nej nej! Basen är inte värd 7000!
Jag skulle inte lägga över 3000 för en kinafender.
Kanske inte ens det. Provspelade några i butik när de dök upp för några år sedan. Kändes likadan i halsen som alla andra billiga asienbasar tillverkade utanför Japan.
Verkligen inget speciellt och inget jag skulle köpa.
Kanske låter den bra, men den känns billig!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

nja,
B&S preferenser kan bygga på att han faktiskt har ett guldexemplar (dålig QC förhindrar inte att det kommer ut riktiga fina ex såväl som skräpex), kan också bero på att refenserna inte var av toppkvalitet/setup.

Som exempel hade jag en indonesisk Squier Jazz som jag köpte osedd på blocket för att jag snabbt behövde en bas till ett gig. Visade sig efter var en riktig bra player efter lite TLC.

Den är såld sen några år men jag saknar den ibland. Det skulle vara intressant att se vad jag skulle tycka idag när jag äger och spelar dagligen på riktigt bra basar. Förmodligen så är jag mer kräsen nu, och det rosa skimret kring den gamle Squiern kanske skulle falna om jag fick den i händerna igen.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Mnjo. Vi har nog en släng av detta inblandat också:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillg%C3% ... sheuristik" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar