Prisbil på Modernplayer

Prata om allt som har med elbasar att göra
Schwedlund
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 29 jan 2014, 15:17

Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Schwedlund »

Tjena, snackade med en snubbe på en köp och säljsajt, som hävdar att Fender Modernplayer-serien har stigit enormt i pris. han vill ha 7000kr för en fender p med dubbla humbuckers modernplayer, alltså kina. Jag köpte min för 2000kr, ligger det något i den prisbilden tro?
Fender Squire Classic Vibe 70's P-bass - Ibanez BTB 700 - Epiphone Thunderbird IV PRO - Fender Telecaster modernplayer - Fender Squire Vintage Modified Jazz - Eagle Rickenbacker 4001 - EBS Classic 450 - Ampeg 810E
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

:shock:
alt-facts?
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

gthyni skrev::shock:
alt-facts?
Jag tror att den monumentala värdestegringen är väldigt lokal. "I säljarens trappuppgång", är kanske en rimlig gissning?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Mja.. Modern Playern med dubbla feta humbuckers blev ju en rätt begränsad serie. Min analys är att man gjorde en helvetes bra bas till ekonomipris. De kostade 5-5,5k och såldes bara under ett år. Den jag har tycker jag är värd det dubbla.

Således en bra bas som enligt mig är värd mer än nypriset och eftersom de inte är så vanliga så kan det också dra upp priset. Jag är inte alls förvånad över att de stiger i pris.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Det kommer alltid att finnas folk som tror att just deras grejer är värda mer pengar.
Kom igen. Det är en kinabas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

bootsy skrev:Det kommer alltid att finnas folk som tror att just deras grejer är värda mer pengar.
Kom igen. Det är en kinabas.
Såvitt jag kan dra mig till minnes finns det ingen, ingen, på Talkbass som hypar någonting som är MICh.
Precis tvärtom. Vare sig objektet är bra eller inte. Jänkare är t.o.m. värre än tüskar! :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av theLopp »

Jag har en Modern Player Jaguar som jag tycker är väldigt bra mot vad den kostade. Efter vad jag har hört och läst så är det ett pinnhål upp i kvalitet gentemot Mexico typ. Absolut inget jag kan säga något om för jag har spelat väldigt lite Fender i mina dagar. Mitt enda minus är att den är något tung.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

bra bas och värd pengar har inget direkt samband
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av theLopp »

Absolut sant!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Igen, detta är en guldklimp. Med reservation för om kvaliteten är jämn. Mitt ex slår helt klart en American standard och jag tror det var därför modellen lades ner. Kina-Fender konkurrerade skiten ur USA-Fender denna gången.

I flera branscher har kineserna visat sig kunna högprestera men många tror deras tillverkning bara är det motsatta, alltså usel kvalitet. Samma sak gällde japanerna förut då produkter därifrån var synonyma med skit. Man får nog säga att de ändrat bilden på sig själva, t.ex. för musikinstrument, genom att göra exakt det jag skrev inledningsvis- legotillverka bättre grejor än originalet.

Dessutom AlbinH, jag lusläste på basforum innan köp och lovorden där fick mig att köpa. Här är en kommentar på Basschat UK:
"This is Chinese. I've been over it with a fine tooth comb hoping to find some QC issues. No dodgy output jack (my CIJ 51 Reissue), no rough sharp frets (my Am. Precision), no binding coming unstuck (my Am. Ricky 4003), smooth tuners, perfect fitting neck, great sound, great looks, Mexican price. Works for me."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Jo, jag förstår att du gillar din bas. Den är säkert asbra.
Men 7000 spänn? inte en janne.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

bootsy skrev:Jo, jag förstår att du gillar din bas. Den är säkert asbra.
Men 7000 spänn? inte en janne.
Om du visste hur många basar som folk dreglar över här och är beredd att betala fantasisummor för som jag bara ler åt :-)
Men det där är ju en fråga om tycke och smak och marknadsvärden är sällan helt rättvisa.

Om någon är beredd att betala 7000 kronor så är det rätt pris och som jag skrev så tycker jag nypriset var otroligt lågt för den basen jag köpte. Vidare tror jag att eftersom upplagan dessutom var liten och kvaliteten mycket hög så skulle det inte förvåna mig det minsta om "marknaden" får upp ögonen för en kvalitetsplayer som är en raritet.

bootsy, jag noterar att du i förra inlägget dömde ut basen endast för att den är tillverkad i Kina. Har du testat någon? Vad tror du om basar från Japan. Samma skit eftersom de inte är från USA? Men de från United State of överdrift är kanske aaalltid bäst? Jag tror du borde öppna ögonen lite.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bassace »

Jag skulle inte sälja min Modern Player Tele för 7000, för mig är den värd mycket mer för att jag och den trivs så bra ihop. Men skulle jag tvingas sälja den skulle jag inte få mycket, köpte den beggad själv för 3500 tror jag det var.
Senast redigerad av bassace den tor 13 apr 2017, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Body&Soul skrev: bootsy, jag noterar att du i förra inlägget dömde ut basen endast för att den är tillverkad i Kina. Har du testat någon? Vad tror du om basar från Japan. Samma skit eftersom de inte är från USA? Men de från United State of överdrift är kanske aaalltid bäst? Jag tror du borde öppna ögonen lite.
Du övertolkar, jag har aldrig dömt ut basen. Jag menar bara att marknaden för en bas tillverkad i Kina och som kostade 4500 ny för något år sedan med rätt liten sannolikhet möjliggör ett pris på 7 glada laxar.

Ja, jag har provspelat två ex av denna bas. Det är verkligen inget fel på modellen om man gillar två humbuckers, men jag tycker inte att den känns kvalitetsmässigt bättre än t ex en bas ur Squier VM-serien. Och ja, jag äger en japansk och en koreansk bas som jag båda gillar att spela på.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

bassace skrev:Jag skulle inte sälja min Modern Player Tele för 7000, för mig är den värd mycket mer för att jag och den trivs så bra ihop. Men skulle jag tvingas sälja den skulle jag inte få mycket, köpte den beggad själv för 3500 tror jag det var.
Här har vi väl pudelns kärna. En bas som uppskattas mycket av sin användare kan inte nödvändigtvis prissättas därefter.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

bootsy skrev: Här har vi väl pudelns kärna. En bas som uppskattas mycket av sin användare kan inte nödvändigtvis prissättas därefter.
Absolut. Och som gthyni skrev: "bra bas och värd pengar har inget direkt samband."
Våra baskollegor i USA anser (som alla andra amrisar) att USA-tillverkade varor är de enda som får komma in i Musikhimlen där Fender och Gibson regerar oinskränkt.

Oinskränkta kan man dock inte kalla amrisar i gemen för. Över hela jorden finns det gô´gubbar och mindre goa gubbar. Så i Sverige, så och i God´s own US of A. Det finns fortfarande ingen brist på Talkbassare som med nöd och näppe accepterar "Fender" på huvudet å en MIJ-bas. Hur bra kvalitet och hur välspelande den än är, är det är ändå ingen riktig Fender... Korkat, eller hur?

I övrigt håller jag med alla de som säger att det finns en uppenbar risk att Made in China framledes kommer att hamna högst upp på kvalitetsstegen. (tänk: we try harder) Men därifrån till att att bli eftertraktade bland USA´s basister är det åtminstone sjutusensjuhundrasjuttiosju parsek. Jag menar också att prisbilden i USA även påverkar den i Sverige.

Jag finner också ett visst nöje att läsa om alla konspirationsteorier. Just vad gäller våra instrument påstås det att tillverkningen i div. olika Asien-länder (Japan, Korea, Indonesien, Taiwan, Kina..) blivit så bra att Fender/Gibson tvingats lägga ner produktionen. Personligen tror jag att Fender fick så rejält med FlaK för att de förlagt produktion till Kina av "riktiga" Fender-modeller. Squier däremot, är OK, de är ju ändå bara nybörjarinstrument. :P

Instämmer också, självklart, i att marknadspris är vad marknaden är beredd att betala. Vad är då en "marknad"? Ja, säg det! :D
Ett exempler på en marknad: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin" onclick="window.open(this.href);return false;

IMHO of course, som de säger där borta.. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Jaja.. det verkar som om vi ändå är överens på något vis. Min enda invändning är att MP inte skulle vara bättre kvalitetsmässigt än Squier. Här är stor skillnad, åtminstone på de jag jämfört med. Den MP jag äger är hantverksmässigt gjord med superb finish och kvalitét. De Squier jag klämt på känns verkligen som budgetbasar i jämförelse. Och - ljud och mångsidighet spelar de i helt olika divisioner.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Body&Soul skrev:Jaja.. det verkar som om vi ändå är överens på något vis. Min enda invändning är att MP inte skulle vara bättre kvalitetsmässigt än Squier. Här är stor skillnad, åtminstone på de jag jämfört med. Den MP jag äger är hantverksmässigt gjord med superb finish och kvalitét. De Squier jag klämt på känns verkligen som budgetbasar i jämförelse. Och - ljud och mångsidighet spelar de i helt olika divisioner.
Squiers VM-serie är absolut i samma klass. Och mer därtill.

EDIT: Classic Vibe heter serien!
Senast redigerad av bootsy den fre 07 apr 2017, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Jag fattar inte, jag har testat några sådana här basar och tycker de känns ganska kassa.
Visst, helt ok bas för 4-5k nypris, i samma klass som Classic Vibe från Squier, och görs väl typ på samma fabrik!?
Classic Vibe-basarna brukar ju också ha bra finish, vara resonanta och fina, men så fort du får en Japan-fender i nävarna som kostar 5-6k beggat så förstår man skillnaden.

Att Modern Player skulle bli nån hypad bas för att den skulle vara enastående bra tycker jag är bollocks.
Det är för dåliga basar för det. Kom igen. De låter ju inte ens bra!? :D

Sen får man ruska på huvet åt mig som köper en omlackad P-bas för 27 papp hur mycket man vill, det skiter jag fullständigt i, den däremot, är värd varenda krona, det är inte en Modern Player om man köpte den ny. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Jag fattar inte, jag har testat några sådana här basar och tycker de känns ganska kassa.
Visst, helt ok bas för 4-5k nypris, i samma klass som Classic Vibe från Squier, och görs väl typ på samma fabrik!?
Classic Vibe-basarna brukar ju också ha bra finish, vara resonanta och fina, men så fort du får en Japan-fender i nävarna som kostar 5-6k beggat så förstår man skillnaden.

Att Modern Player skulle bli nån hypad bas för att den skulle vara enastående bra tycker jag är bollocks.
Det är för dåliga basar för det. Kom igen. De låter ju inte ens bra!? :D

Sen får man ruska på huvet åt mig som köper en omlackad P-bas för 27 papp hur mycket man vill, det skiter jag fullständigt i, den däremot, är värd varenda krona, det är inte en Modern Player om man köpte den ny. :D
Just det, Classic Vibe heter serien, inte VM.
Tillverkade i samma fabrik? Jamen då så.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Jag är inte HELT säker på att det är samma fabrik.
Men de känns typ likadana och kostar väl typ lika samma i nypris.
Samma billiga feeling i båda. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Jag är inte HELT säker på att det är samma fabrik.
Men de känns typ likadana och kostar väl typ lika samma i nypris.
Samma billiga feeling i båda. :D
Alltså, verkligen helt OK för priset.
Men definitivt inget att springa benen av sig för. Och absolut inte värt 7 lax.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Jag är inte HELT säker på att det är samma fabrik.
Men de känns typ likadana och kostar väl typ lika samma i nypris.
Samma billiga feeling i båda. :D
Alltså, verkligen helt OK för priset.
Men definitivt inget att springa benen av sig för. Och absolut inte värt 7 lax.

Precis så.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Nu börjar de där som dömer ut eller hypar instrument utifrån färg eller hur pass fabriksslitna dyka upp...
Det var ju detta jag menade när jag skrev att somliga ler man bara åt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om så jag skrattar åt dina observationer när det gäller Modern Player-basarna också...
SÅDETSÅ!!
:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar