NBD - Yamaha TRBX305

Prata om allt som har med elbasar att göra
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

NBD - Yamaha TRBX305

Inlägg av Tumblinman »

Vill bara slå ett slag för Yamahabasar. Har precis köpt en TRBX305 som jag verkligen gillar. Har provat 5-strängat förut men har haft problem med min vänstra handled vilket har förvärrats när jag spelar på bredare halsar. P.g.a. detta har jag använt 4-strängade basar och varit, relativt, nöjd med detta. Dock har saknaden av en B-sträng alltid gnagt lite.
Köpte därför denna bas i veckan och den är faktiskt riktigt bra. Har ett litet speciellt ljud som är rätt djupt och basigt, men med den aktiva elektroniken kan man ratta fram ett flertal användbara ljud. Dock har basen ett egenljud som alltid finns närvarande. När det gäller själva bygget finns inget att klaga på. Bandjobbet är riktigt bra och halsen är rak. Finishen är bra. Hårdvaran verkar vara av bra kvalitet.

Tänkte jag skulle försöka ändra hur jag håller basen när jag spelar och vinkla upp halsen lite mer. Detta minskar påfrestningen på min handled - även om det inte ser så ballt ut, förstås.

Bild

Har faktiskt ägt en TRBX505 tidigare, vilket också var ett bra instrument. Framför allt, har den en aktiv/passiv switch vilket jag gärna hade sett även på min 305:a. Sålde den basen p.g.a. nämna handledsproblem men också för att lösgöra lite pengar för andra inköp. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag mer om min nuvarande 305:a även om den är en billigare variant. Tror att jag haft lite tur denna gång och fått ett bra exemplar men dessutom föredrar jag nog klarlack på kroppen (505 har matt lack).


Tycker absolut Ni bör prova dessa basar om Ni får möjlighet. Kanske inte är något för den som letar basar med mycket diskant eller är Fendertaliban, men annars.