Köpa Bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tessan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 apr 2017, 07:29
Ort: Kungsbacka

Köpa Bas

Inlägg av Tessan »

Hej! Jag tänkte börja spela bas för att kunna kompa min man som spelar piano. Hur ska jag tänka när jag ska köpa en bas för nybörjare? Märke? Vad är skillnaden mellan rock och jazzbas? Vill inte ha en för dyr men heller inget skräp. Den ska typ "gå att växa i"... Någon som har en beg att sälja i Gbg-trakten? :D /Therese
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa Bas

Inlägg av Roger Hedin »

Hej Tessan!
Rockbas eller jazzbas, det handlar mer om hur man spelar och mindre om vilken bas man spelar på. Sen har ju utseendet en viss betydelse i vissa genrer. Jag skulle föreslå en Fender Jazz Bass eller någon av de otaliga kopior på denna modell som finns i överflöd. Det är en mångsidig men enkel bas. Dessutom är halsen lite smalare, vilket kan vara en fördel om man har mindre händer. Sök på annonssidorna och här i forumet under Basar Säljes.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa Bas

Inlägg av blackparkas »

Tjenna!

Om utseendet inte har så stor betydelse så gör ju Ibanez en hel drös med väldigt prisvärda basar, skulle kika på de fr 3000 och uppåt (nypris).
Kliver man upp till runt 5000 så har man ju ännu mer bas för pengarna.

Jazzbasen, som är en modell från Fender, har som Roger nämnt en smal fin hals, men upplevs, tycker jag, lite stor i jämförelse med P-basen.

Vad pratar vi för budget ungefär?
Finns ju mängder med äldre basar som är skitbra och som går att köpa för en spottstyver idag.
MUG har t.ex. en Warwick Fortress inne för runt 8000 som du borde kunna pruta på då den hängt där länge.
Kanske inte världens snyggaste bas, men ett VÄLDIGT bra bygge för de pengar de kostar begagnat nuförtiden...!
Gick väl lös på runt 18-20 när det begav sig på 90-talet, likvärdiga idag ligger på runt 30 i nypris, men just Fortress-modellen tillverkar man idag inte längre i de finare serierna.


Har iofs en Lakland Jazzbas i min butik som är väldigt trevlig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa Bas

Inlägg av gthyni »

det var en liknande frågeställning nyligen, kan vara värd att skumma igenom också
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t=85307
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Köpa Bas

Inlägg av Basstore »

Finns en hel del beggade Squier basar, känn dig fram lite vilket du gillar
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tessan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 apr 2017, 07:29
Ort: Kungsbacka

Re: Köpa Bas

Inlägg av Tessan »

Tack alla för svaren! :) Jag var i två olika musikaffärer igår och provade lite olika. Båda försäljarna sa så som ni rekommenderar; en Fender/Squier Jazz bas. Jag håller med, det var den som dels var snyggast och även låg bäst i handen. Hittade en beg svart skönhet: Squier Vintage Modified Jazz Bass '77 på blocket som vi åkte och köpte igår. Fick den för 1950:- med lite prutning. Så ikväll ska det övas! :D :D

Bild
Senast redigerad av Tessan den ons 19 apr 2017, 08:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa Bas

Inlägg av maxoges »

Kul!

Lycka till med spelandet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa Bas

Inlägg av bjelkeman »

Grattis! Det blir bra. Nu är set bara att öva. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa Bas

Inlägg av fieldflower »

Roligt!
Nu får du säga till maken att flytta upp vänsterhanden nån oktav, för de låga tonerna är f.o.m. nu dina! ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Köpa Bas

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Roligt!
Nu får du säga till maken att flytta upp vänsterhanden nån oktav, för de låga tonerna är f.o.m. nu dina! ;)
Mycket bra råd! Jag försöker också berätta det för några pianister som man ibland har turen att spela tillsammans med.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Köpa Bas

Inlägg av Basstore »

Gött grattis
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Köpa Bas

Inlägg av Grundström »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:Roligt!
Nu får du säga till maken att flytta upp vänsterhanden nån oktav, för de låga tonerna är f.o.m. nu dina! ;)
Mycket bra råd! Jag försöker också berätta det för några pianister som man ibland har turen att spela tillsammans med.
Eller binda upp vänsterhanden bakom ryggen :mrgreen:

Grattis till basen förresten :tummenupp:
//Emil
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa Bas

Inlägg av Roger Hedin »

Bra val!
Lycka till med övertagandet av de vänstraste tangenternas räjonger!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Tessan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 apr 2017, 07:29
Ort: Kungsbacka

Re: Köpa Bas

Inlägg av Tessan »

Har framfört det med oktaven upp, till mannen! 8)

Bekantade mig med min bas igår, tills jag var helt lam i både armar och händer. Har beställt ”Spela elbas med cd, dvd och på Spotify” men inser att jag behöver en riktig lärare också. Finns det någon här som vet någon bra åt Göteborg/Mölndal/Kungsbacka-hållet? Det räcker förstås inte med att hon/han kan spela själv utan måste kunna lära ut på ett pedagogiskt sätt också! :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa Bas

Inlägg av Roger Hedin »

Kontakta basmartin här på forumet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Köpa Bas

Inlägg av Hellish »

Roger Hedin skrev:Kontakta basmartin här på forumet...
Japp. Där har vi facit.
Användarvisningsbild
Tessan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 apr 2017, 07:29
Ort: Kungsbacka

Re: Köpa Bas

Inlägg av Tessan »

Måste bara berätta, igår hände något heeelt fantastiskt. Ja :) g har en favvolåt, Dream on med Airosmith. Min dröm har varit att kunna spela den på stereon och kompa med bas till. Inte helt lätt eftersom man dels ju ska hitta basgången i skrift, den ska vara samma version som låten på youtube OCH den börjar i min version med 4 pauser, dvs man ska ju börja spela vid tätt tillfälle för att det ska stämma. Igår hittade jag alla dom sakerna på samma dag. Har försökt massa ggr innan utan att lyckas men igår SATT den!!!!! Iallafall till 95% och det är jag heeeelt nöjd med efter att ha spelat bas i, vad är det, 4 veckor!? En sådan lycka!!! Tror att man måste vara basists för att riktigt förstå!!! :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa Bas

Inlägg av fieldflower »

Tessan skrev:Måste bara berätta, igår hände något heeelt fantastiskt. Ja :) g har en favvolåt, Dream on med Airosmith. Min dröm har varit att kunna spela den på stereon och kompa med bas till. Inte helt lätt eftersom man dels ju ska hitta basgången i skrift, den ska vara samma version som låten på youtube OCH den börjar i min version med 4 pauser, dvs man ska ju börja spela vid tätt tillfälle för att det ska stämma. Igår hittade jag alla dom sakerna på samma dag. Har försökt massa ggr innan utan att lyckas men igår SATT den!!!!! Iallafall till 95% och det är jag heeeelt nöjd med efter att ha spelat bas i, vad är det, 4 veckor!? En sådan lycka!!! Tror att man måste vara basists för att riktigt förstå!!! :wink:
Och alla vi som läser ler och nickar igenkännande just nu...:tummenupp:

Nästa steg är väl att försöka bara spela med utan att ha basgången i skrift framför sig.
Fantastiskt kul att få upp gehöret så man kan spela med till vad som helst efter att ha lyssnat ett par takter.

En grej jag gjorde back in the day do MTV faktiskt spelade musik ( :shock: ) var att sitta med basen och spela med till precis vad som helst som kom upp. Funkar säkert att göra till MTV Rocks eller VH1 idag - videorna ger en nåt att titta på, och så hänger man med bara...
Antingen hör man hur basen går i låten och spelar med, eller också hittar man på egna grejer vilket också övar musikaliteten.

Basism är roligt! :D
Senast redigerad av fieldflower den fre 02 jun 2017, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa Bas

Inlägg av bjelkeman »

Jo visst är det suveränt!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa Bas

Inlägg av Roger Hedin »

Ja, basismen är en åkomma som är kronisk...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar