Badass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
gäst

Badass

Inlägg av gäst »

Kan någon förklara för mig varför många byter ut Fenders originalstall mot ett Badass-stall? Jag har haft ganska många Fender-basar och när man tittar på stallet så ser det ju inte mycket ut för världen, bara en bit bockad plåt egentligen MEN sustainen i samtliga mina Fenders har varit helt enaståeende, mycket bättre än i alla andra basar jag haft varav vissa haft stora monsterstall i halvkilosklassen. Lurar man sig själv att tycka att sustainen inte duger eftersom Fenders stall ser så anspråkslösa ut eller påverkas man kanske av att ens favoritbasist har bytt till Badass (Bara en teori som är öppen för diskussion. Calif, lägg undan revolvern, tänk på barnen...) eller beror det på något helt annat?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Intressant...och ytterst aktuellt för mig, som precis ska skruva ihop en P-bas.
Jag har nog av brist på kunskap resonerat precis som du skriver,
Fender-stallen ser fattiga ut...och den allmänna åsikten är att har man bytt till BadAss har man uppgraderat.
Ser fram emot synpunkterna!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har ett badass monterat på en av mina jazzbasar. Jag upplever inte sån stor skillnad i ton. Jag gillar känslan av att jag gjort min bas lite mer personlig genom att byta ut orginaldelar. Jag överväger att byta till badass även på den andra basen.
Bild
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag bytte ut stallet på fender mex mot ett badass stall och jag har märkt en klar skillnad. sustainen har förbättrats och det skramlar lite mindre.

tror dock helt ärligt att ett stallbyte på en bas i 15 000 löksklassen betyder så mycket för just den basen, men på budgetbasar gör det nog mer.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Nagellackstricket funkar bra för att fixa vibrerande stallfjädrar och skruvar...

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

jbass skrev:Nagellackstricket funkar bra för att fixa vibrerande stallfjädrar och skruvar...
Det fixar öronploppar också. :D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Badass

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Calif, lägg undan revolvern, tänk på barnen...)
Va :shock: ? Om jag inte visste att du skojar skulle jag bli upprörd 8) Men jag tror att "you´v gott a good point" när det gäller stallet. Bad Ass funkar för M.Miller men jag föredrar fenders stall.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag har bytt ut orginalstallen på flera Fenderbasar som varit i min ägo. Det gjorde ingen av basarna bättre, snarare tvärtom... Det känns som något går förlorat ( smaksak förstås...) i tonväg, nästan som om tonen blir mer dov och mindre levande på nåt vis. Starkt överdrivet så tyckte jag att de mer massiva och tunga stallen nästan gjorde att tonen blev mer lik en bas med genomgående hals, lite mer komprimerad och inte lika uppkäftig och öppen.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Jag har haft 2 jazz basar jag bytt till badass på. Det ger märkbart bättre substain sen så gillar jag att stallblocken inte kan röra sig i sidled som dom kan på fender stall. Stabilare helt enkelt :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Eftersom jag så gott som alltid spelar med fingrarna har jag aldrig upplevt problem med stallklackar som rör sig. Inte med något stall.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

maxoges skrev:Eftersom jag så gott som alltid spelar med fingrarna har jag aldrig upplevt problem med stallklackar som rör sig. Inte med något stall.
Jo det är nog sant att det är ett plektrum problem!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag var också inne på att byta "upp" min jazzbas till ett Badass men snubben på TipTop-musik övertygade mig om ett titan-stall istället: http://www.k-t-s.com/english/home.html. Det har samma storlek som Fender-stallen och ser original ut.

Sustainen påverkades inte nämnvärt, som Johannes sa har Fender go sustain redan från början. Men skillnaden i punch och attack är påfallande. Jag är helnöjd!
Senast redigerad av Rix den mån 26 feb 2007, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Sen lär det ju bli lite over the top om man byter stall på en gammal fender från 60-talet med asfet sustain... Skulle jag slänga in ett BadAss-stall på min Dean skulle jag nog märka en skillnad, skulle Marcbass eller 200071 slänga in ett BadAss på sina Windmill eller Clover-basar skulle dom nog inte märka lika stor skillnad med tanke på att det är "bättre" instrument som har mer kvalitetsdelar i/på sig...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kostade?

edit: hehe Frecko hann emellan där. Min fråga var till rix
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Bean skrev:Kostade?

edit: hehe Frecko hann emellan där. Min fråga var till rix
1195 för hela stallet.. man kan köpa bara klackarna också, har inget pris på dem..
Skriv svar