Varför inte köpa en BRA bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Sedan finns det ju de som faktiskt gillar rassel... som undertecknad...

Sen är det i princip omöjligt att inte få rassel när man spelar relativt hårt, vilket jag gör, och med nedstämt så strängarna blir lite slappare, vilket jag också gör...

Så det handlar inte heller alltid om olika känsliga öron.

Intonering.
så länge det stämmer på de första 5-7 banden är det lugnt, inga vettiga basister är över det och flaxar ändå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Som jag sa innan, olika människor har olika känsliga öron och sånt som rassel och dålig intonering kanske inte är lika viktigt för alla.
Är du nöjd med ditt sound så kör på det.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Basstore »

Fått justera halsen mer på mina Warwicks än på min 3000:- Squier Chris Aiken.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Ibland kan man bli överraskad om hur välbyggda billigare basar är. Jag har haft 3 ibanez basar och de har varit väldigt välbyggda och stabila. Jag har även haft en del andra billiga basar som har vart väldigt välbyggda.
Föredrar jag dem framför min Warwick eller Tobias.. Nej absolut inte men om man bara pratar hållbarhet och stabilitet så skulle jag nog säga att de håller precis lika bra som mina dyra basar.
Visst är det vettigt att undvika värsta skiten men från medelprisklass och uppåt finns det inga stora skillnader i kvalitet, däremot så kan det finnas andra nog så viktiga skäl som rättfärdigar köpet av en dyrare bas, men då pratar vi mer personligt tycke och smak.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av mrbaloo »

Håller nog med parkas. Har förut hållit på och justerat instrument under årens väderförändringar. Det har jag (i princip) slutat med då jag numera får till en gyllene mellanväg som (oftast) fungerar året om. Detta gäller både för mina prisvärda och mina mer dyra basar. Justerar basarna enbart vid strängbyte om det behövs.

Den till huvudfrågan: vet inte om jag skulle klara med helt med en enda BRA (= dyr) bas. Behöver både bandad bas och bandlös bas. Bortsett från det skulle jag nog klara med bra med en enda bas. Men visst är det kul att ha lite olika basar i arsenalen trots att (nästan) ingen i publiken skulle höra någon skillnad oavsett prisklass. Man får förvånansvärt ofta frågan om "var det du som spelade gitarr?" ändå. ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:...Den till huvudfrågan: vet inte om jag skulle klara med helt med en enda BRA (= dyr) bas. Behöver både bandad bas och bandlös bas. ...
Jag tror inte Parkas menar EN bra bas; han menar en BRA bas. Som i: Låt bli att köpa och sälja en hel radda med halvbra/dåliga saker och byt och förlora pengar på "så länge-vägen". Håll i pengarna och köp det du vill ha när du har råd. Det går fortare och blir billigare. Som sagt: jag tror... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

mrbaloo skrev: Men visst är det kul att ha lite olika basar i arsenalen trots att (nästan) ingen i publiken skulle höra någon skillnad oavsett prisklass. Man får förvånansvärt ofta frågan om "var det du som spelade gitarr?" ändå. ;-)
Kanske huvet på spiken där.
Få av oss spelar så kmplicerade grejer att vi inte skulle kunna klämma fram dem på en Squier Affinity med halvtaskig setup. Skillnad är att det är roligare att spela på ett bra instrument som man trivs med, och då har man kul och spelar man bättre och det märker publiken (förhoppningvis).

Sen tror jag faktiskt att om man inte lirar professionellt och har en visuell image så är backup-tänket också lite överdrivet, ingen märker någon skillnad som man spelar av en sträng på sin P-bas och plockar fram en Jazz, Rick eller Warwick i det läget, och det händer extremt sällan (en enda gång har jag sopat i ens sträng på scen).
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Jo jag kan förstå resonemanget att det är bättre att spara pengarna och köpa en bra bas direkt än att köpa på sig en massa halvkassa basar. I teorin håller jag helt med. I praktiken så ställer resonemanget nya frågor. Exempelvis vad är en bra bas?
När jag började spela för länge sedan så visste jag inte så mycket och då gick jag mest på vad som såg snyggt ut och vad andra sa var bra. Eftersom jag är gitarrist så var min första gitarr en fender stratta (inte en squier men en japan fender) med hss. Jag tyckte att det var den bästa gitarr som fanns och jag spelade på den i flera år och jag har fortfarande kvar den. Sedan jobbade jag i musikaffär och spelade i olika band och fick chans att testa mycket olika instrument och upptäckte att det fanns andra gitarrer som jag tyckte ännu bättre om. Under åren så samlade jag på mig ett antal olika gitarrer som jag tyckte gav mig något jag inte hade innan. Sedan började jag spela bas i ett punkband och fick låna en bas där i början eftersom jag inte hade en egen, jag brydde mig inte om mycket vad gällde sound och sånt på den tiden så min första bas blev en riktig skitbas som jag bytte till mig mot ett par raybans. Eftersom jag inte hade så stora referensramar så var det en bra bas då. Jag spelade också på en del squire precision och jämfört med den så älskade jag min skitbas eftersom jag verkligen ogillade halsprofilen på precision basen.
Sedan så tog jag över en studio för många år sedan och spelade in demos åt det band jag spelade in då och även andra band, under den tiden så fick jag chans att lyssna ordentligt på olika instrument detta ledde till att jag köpte in ett par andra basar så jag kunde ha några olika alternativ att välja på vid inspelning. När jag spelade in kompisens Warwick fortress så såg jag dock att även ifall de basar som jag hade var bra och sköna att spela på så var de inte i klass med hans Fortress.. Jag hittadeen Tobias Growler för ett par år sedan och det var den fösta bas som jag ägt som jag tyckte var i klass med eller kanske lite bättre än hans Fortress. Jag trodde verkligen att jag var nöjd ända tills jag fick chans att köpa en tysk Warwick Corvette till ett väldigt lågt pris.
Jag har ägt en massa gitarrer och basar under åren men jag har inte förlorat pengar på någon av dem, detta pga att jag inte köper av musikaffär utan köper privat och att jag brukar ha bra koll på marknadsvärdet på olika instrument så jag köper en bas eller gitarr och kollar ifall jag trivs med den och ifall jag inte trivs så säljer jag den med vinst till förmån för ett annat köp.
När jag startade så skulle jag inte vetat vad som var bra och inte, nu har jag prövat det mesta och nu vet jag vad jag gillar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Ja, EN bra bas skulle inte jag heller kunna klara mig på.

Eller, klart man skulle kunna klara sig, men P-basen är en keeper och den kan jag (på riktigt) inte göra metalgiggen med.

Ang. Marcucs inlägg, du har ju haft betydligt fler Warwicks än mig, men de jag haft, ett tiotal?, har varit lika bra allihop, en setup när jag bytt till mina strängar, och det har varit allt jag behövt göra.
Kanske justera halsen en gång på vintern, en gång på våren, men som sagt, första 10 åren med Fortressen så gjorde jag inte ens det.
LX5:an giggade jag med i maj i fjol, sedan har jag gjort nåt rep och nån inspelning med den sedan dess, och giggade senast förra helgen med den.
Inte gjort någon setup på den sedan jag bytte till svart Hardware för drygt 2 år sedan.

Det beror förmodligen mer på hur kinkig/okinkig man är när det gäller setup än hur basarna i sig är konstruerade.
Det händer ju dessutom mer med prylarna här uppe än nere i Danmark.
Senast redigerad av blackparkas den tis 15 aug 2017, 11:22, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Klart det kan vara kul med lite prylar "bara för att"

Men då jag skrev tråden var det pga att jag sett flera som enbart hade ett stort antal verkligen billiga instrument.
Eftersom min egen erfarenhet av liknande instrument säger mig att de oftast låter skit, så reagerade jag eftersom ganska många ändå försöker ha åtminstone NÅN ordentlig bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar