serie numret ?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

serie numret ?

Inlägg av spitskin »

tycker du att man ska lämna ut sitt serie nummer på en bas som ska du ska sälja?
och när är de läge för det?
direkt öppna kort eller tills man känner en lätt relation med köparen?
och är det skillnad på utlands kunder och oss gnällhökar?

fick knäppjucket bara ;)
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

serie numret ?

Inlägg av Enbasist »

Ett vanligt trick är ju att skriva ut början av serienumret och sen fylla i resten med x. På så sätt syns ju så mycket det nu går att se, när basen är tillverkad.
Typ 224xxx
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: serie numret ?

Inlägg av Lowlife »

Jag vet att jag chockar många när jag påstår att gamla instrument inte måste vara bättre, gammal skit är också skit. Men öppna kort gör det ju svårare för säljaren att lägga på några år i syfte att göra sitt objekt mer attraktivt. Kommer man på en säljare med att lägga på några år börjar i alla fall jag fundera på om det är mer han försöker mörka. Många gamla japanska kopior var rätt mediokra redan när de var nya (jag var med redan då) och de har fan inte förbättrats pga ålder. Men de värderas orimligt högt idag, inte grundat på kvalitet utan på ren ålder.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: serie numret ?

Inlägg av fieldflower »

Nu måste jag fråga - varför tveksamheten till att lägga ut serienumret öht? Det är väl inte någon känslig information?
Så länge man inte kör serienumret som bankkod också förstår jag inte riktigt försiktigheten...
Det är säkert jag som missat nån scam-metod eller liknande - därav frågan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: serie numret ?

Inlägg av Danne »

Det som kan hända om man lägger ut tex bilder med serienr är ju att någon snor bilder och sätter ut egen fejkannons. Får man då inte sålt och någon sett fejkannonsen (som uppenbart inte är utsatt av samma person/från samma plats) kan man ju själv bli misstänkt för att vara blåsare. Att lämna serienr skriftligt kan ju också missbrukas på samma sätt men det kanske inte är lika uppenbart lockande?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: serie numret ?

Inlägg av fieldflower »

Danne skrev:Det som kan hända om man lägger ut tex bilder med serienr är ju att någon snor bilder och sätter ut egen fejkannons. Får man då inte sålt och någon sett fejkannonsen (som uppenbart inte är utsatt av samma person/från samma plats) kan man ju själv bli misstänkt för att vara blåsare.
Fast den risken löper man väl även med 224XXX eller om man öht lägger upp bilder och skriver beskrivning?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: serie numret ?

Inlägg av Danne »

Så är det ju förstås. Men 224XX blir ju ändå inte exakt samma individ som 22416. Tex en Fender med L22416 skall ju bara finnas i ett exemplar. Man känner sig nog extra våldtagen i det läget kanske?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: serie numret ?

Inlägg av HirYoshima »

Lowlife skrev:Jag vet att jag chockar många när jag påstår att gamla instrument inte måste vara bättre, gammal skit är också skit. Men öppna kort gör det ju svårare för säljaren att lägga på några år i syfte att göra sitt objekt mer attraktivt. Kommer man på en säljare med att lägga på några år börjar i alla fall jag fundera på om det är mer han försöker mörka. Många gamla japanska kopior var rätt mediokra redan när de var nya (jag var med redan då) och de har fan inte förbättrats pga ålder. Men de värderas orimligt högt idag, inte grundat på kvalitet utan på ren ålder.
Man kan resonera så att det är de bra exemplaren som överlevt så här länge... resten har hamnat hos någon som inte bryr sig om instrument eller gått sönder.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: serie numret ?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har alltid serienumret i försäkringen. Om nån annan sen försäkrar "min" bas kan ju denne hävda att jag har stulit den, eller nåt. Därför: nix! Inget serienummer till "däcksparkare". Jag fick kommentaren "Serienumret tack!" i en säljtråd en gång, som vore det en självklarhet jag förbisett. Då kände jag för att svara "F*** y**!" Vilket jag naturligtvis inte gjorde... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: serie numret ?

Inlägg av Dan the Man »

Roger Hedin skrev:Jag har alltid serienumret i försäkringen. Om nån annan sen försäkrar "min" bas kan ju denne hävda att jag har stulit den, eller nåt. Därför: nix! Inget serienummer till "däcksparkare". Jag fick kommentaren "Serienumret tack!" i en säljtråd en gång, som vore det en självklarhet jag förbisett. Då kände jag för att svara "F*** y**!" Vilket jag naturligtvis inte gjorde... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Men du har väl kvitto på din bas? Den som försöker hävda att dom äger din bas har ju bevisbördan och då räcker knappast ett serienummer.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: serie numret ?

Inlägg av Roger Hedin »

Dan the Man skrev:
Roger Hedin skrev:Jag har alltid serienumret i försäkringen. Om nån annan sen försäkrar "min" bas kan ju denne hävda att jag har stulit den, eller nåt. Därför: nix! Inget serienummer till "däcksparkare". Jag fick kommentaren "Serienumret tack!" i en säljtråd en gång, som vore det en självklarhet jag förbisett. Då kände jag för att svara "F*** y**!" Vilket jag naturligtvis inte gjorde... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Men du har väl kvitto på din bas? Den som försöker hävda att dom äger din bas har ju bevisbördan och då räcker knappast ett serienummer.
Nä, men man slipper trassel. Det går ju alltid hävda att kvitton är förfalskade. Jag lämnar inte heller ut mitt personnummer om det inte är ett legitimt krav på det.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: serie numret ?

Inlägg av Punkster »

Jag lämnar ut serienummer om det efterfrågas, men inte per automatik. Ungefär som regnummret till en bil, tänker jag.


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Linus
Skriv svar