Sven Lindvall provar basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Pucken
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 04 nov 2014, 21:08
Ort: Sollentuna

Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Pucken »

https://www.youtube.com/watch?v=IP4Brt232vA&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Per »

Kul! Det enda jag saknade var en EB 2.
(Gnällpitt - jag vet :wink: )
Bass V hade jag aldrig ens sett förr.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av mrbaloo »

Kul test av så många gamla basar, och Sven L gör ett bra groove. Men visst låter det fortfarande bara bas oavsett basmodell? Små nyansskillnader mellan modellerna tycker jag.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Roger Hedin »

Det låter gammal bas, spelad av en bra basist. Tyvärr blir ju YouTube-klipp oavsett kvalitet tämligen grötiga när man ska lyssna på BAS, trots att jag har bra AKG-lurar att lyssna i. De basar som lät lite annorlunda var de som tilltalade mig bäst: Telecaster-basen med Seth Lover-humbucker var fet men tydlig. Fender V lät rätt ball också, trots att det är den fulaste bas som lämnat ett ritbord. Även den blonda Gibson-basen hade karaktär. De andra lät mer eller mindre som vad bas som helst. Sen är jag inte direkt någon fan av uppmickad gammal rörhäck som ligger långt fram i mixen. Det grötar till och gör att allt låter likadant, mer eller mindre. I mina öron. Mer direktsignal från basen så man hör hur den låter. Det är inte alla som har en B15 i signalkedjan... :wink:

Bra initiativ, dock! Sven gör sin grej mycket bra. Herr Segeborn är bra på sin sak och borde få en Oscar för bästa engelska uttal, men det är ju charmigt... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av macahan »

J62 både med plektrum och fingrar, T-bird med fingrar och inte minst telecasterbas (69?)med plektrum och fingrar var verkligen det som jag gick igång på. Mycket trevliga ljud som jag ser användning för. I övrigt verkade sven tycka att höfnern var svår att spela på. ;)

Men... hur låter det i mixen? ;)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av jisac »

Det känns nästan som att det skulle bli större skillnad om de plockade in 17 olika basister som spelade på samma bas (kanske nödvändigtvis inte samtidigt)

Ändå väldigt intressant! :tummenupp:
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av macahan »

Det där om att det sitter i fingrarna är ganska mycket båg. Däremot spelar strängar, signalkedja, spelsätt en jäkla roll på samma instrument, inte minst beroende på hur man ställer in rattarna eller vilka mickar som väljs samtidigt eller enskilt. Även skillnaderna mellan instrument av samma modell är markant. Till exempel så har ingen av mina 4 rickenbackers jag ägt låtit som den där ricken. Nu har iofs den en toaster.

Hör man inte skillnaden mellan basarna så är inte skillnaden relevant eller tillräckligt markant för den enskilde. Och det är ju helt ok eftersom alla inte har varken samma behov eller preferenser.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av gthyni »

Heyhey, förutom att det är roligare att spela med ett ljud man gillar och en bas som sitter bra i nävarna - och man spelar bättre pga det, så sitter det 100% i fingrarna
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:Heyhey, förutom att det är roligare att spela med ett ljud man gillar och en bas som sitter bra i nävarna - och man spelar bättre pga det, så sitter det 100% i fingrarna
Jag är benägen att hålla med och det gäller alla instrument.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av macahan »

Men det ni pratar om är en helt annan sak.. inte hur en specifik modell av bas låter utan hur det låter när en specifik person spelar. Skillnaden är faktiskt ganska stor mellan person till person men inte en jävel kan få en stingray att låta tvåmickad t-bird exempelvis bara genom att spela med fingrarna annorlunda. Kompetensen sitter då däremot verkligen i fingrarna.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Markooo »

P-basen från 1953 och Telebasarna lät så fruktansvärt bra! Speciellt 69:an... Vill ha en nu!

MusicMan har aldrig fallit mig i smaken men till och med den lät bra här!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Henko »

Markooo skrev:P-basen från 1953 och Telebasarna lät så fruktansvärt bra! Speciellt 69:an... Vill ha en nu!
Håller med. Skaffa en MIJ/CIJ Fender alt Squier Classic Vibe och sätt i en Antiquity II så är du hemma.
P-basar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av gthyni »

Squier CV har oftast kropp i lind (basewood) som är mycket stummare i klang än al (alder) eller ask (ash).
En Squier JV eller Tokai/Fernandes från samma tid (tidigt 80-tal) har däremot fantastisk klang
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Markooo »

Henko skrev:
Markooo skrev:P-basen från 1953 och Telebasarna lät så fruktansvärt bra! Speciellt 69:an... Vill ha en nu!
Håller med. Skaffa en MIJ/CIJ Fender alt Squier Classic Vibe och sätt i en Antiquity II så är du hemma.
Har en japansk P'51 redan som är världens bästa bas! Dock sitter det en Seymour Duncan Hot Rails i som jag funderar på att byta ut till en mer traditionell mick. Eventuellt en SD Antiquity av något slag eller något brumfritt alternativ.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av gabrieldahl »

tyckte att telebasen från -73 med plektrum lät fantastiskt!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av blackparkas »

HIPSTERSTRUMPOR!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av gthyni »

Lyssnat igenom allt igen, 60-tals (split)P och de två 60-tals J låter som facit på allt, inte så konstigt att alla vill ha sådana. I övrigt så är Stingrockan den enda jag skulle vilja ha som ett möjligt komplement.

(min morfar och min nallebjörn hette Leo!)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
BoTheMan
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 01 jun 2015, 16:05

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av BoTheMan »

Har en japansk P'51 redan som är världens bästa bas! Dock sitter det en Seymour Duncan Hot Rails i som jag funderar på att byta ut till en mer traditionell mick. Eventuellt en SD Antiquity av något slag eller något brumfritt alternativ.
Är väldigt nöjd med den Lundgren som sitter i mitt hembygge...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Fernan »

Jag har en Jess Loureiro split-coil mick i Tele-68:an nu:

http://jlguitars.eu/shop/index.php?id_p ... &id_lang=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite bättre o jämnare output, något fetare sound än originalmicken (som iofs har lindats om vid nåt tillfälle enl uppgift). Inte lika fett ljud som en P-bas utan den behåller karaktären , kul att höra samma skillnad i videon.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Sven Lindvall provar basar

Inlägg av Henko »

Fernan skrev:Jag har en Jess Loureiro split-coil mick i Tele-68:an nu:

http://jlguitars.eu/shop/index.php?id_p ... &id_lang=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite bättre o jämnare output, något fetare sound än originalmicken (som iofs har lindats om vid nåt tillfälle enl uppgift). Inte lika fett ljud som en P-bas utan den behåller karaktären , kul att höra samma skillnad i videon.
DEN verkar ju grymt intressant!
P-basar
Skriv svar