Thunderbird.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
brorsan65
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 15:53

Thunderbird.

Inlägg av brorsan65 »

Har börjat sukta efter en Thunderbird. Bor som jag gör så, svårt att provspela.
Spelar i vanliga fall på smala halsar am fender jazz, Peveg-G Kolfiber.
Har provat feta halsar men det funkar inte.
Sååå hur är halsen på en Thunderbird? årsmodells skillnad fabrikat Gibson/Epiphone.
/Martin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Thunderbird.

Inlägg av gthyni »

Stora skillnaden mellan Fender- och Gibsonhalsar är att Gibsons greppbrädor är platta medan Fenders är välvda (har radius) vilket ger en annan känsla. Vissa tycker de spelar snabbare med flat bräda, andra trivs inte alls med känslan. Tyvärr hör jag själv till den andra kategorin och sålde min Epi eftersom den mest samlade damm.
Senast redigerad av gthyni den fre 14 jul 2017, 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Thunderbird.

Inlägg av whatawaste »

Gibson är smala som en jazz ungefär. Att greppbrädan var platt tänkte jag aldrig på. Köp! :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Thunderbird.

Inlägg av whatawaste »

Just ja. Epi med skruvad hals känns mkt billigare än en Gibson. Classic var bättre men inte som Gibson...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thunderbird.

Inlägg av Roger Hedin »

Epiphone har tjockare och tyngre skruvad hals. Den har sämre balans än Gibsons senare modeller, vilka har en tämligen Jazzbas-aktig hals och riktigt bra balans. Om du hittar en 2015 så har den betydligt bättre stall som går intonera, vilket är snudd på omöjligt på de äldre med originalstall. Den har också duktigare elektronik.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird.

Inlägg av blackparkas »

Att halsen är platt på en Gibson är bogus!


Kollade precis på min T-Bird för att bli helt säker och mycket riktigt är den välvd, så var det också med Midtown-basen jag hade.
Så.... Nänä... De är inte platta brädor på Gibson!

Gibson har väldigt tunna smala halsar, lite jazzbas som någon redan sagt.

Stallet på 2015 är som redan sagts mycket bättre, men sjukt mycket fulare.

Gibsons halsar har väl alltid varit ganska smala, medan det varierat lite på Epiphone, men på den BILLIGA Epiphonen så är det vad jag kan minnas alltid lite fetare hals. Typ 40mm kanske? Max 42.
Deras olika andra serie, Classic och Pro hade väl också smalare hals har jag för mig, i alla fall Pro.
Och Elite eller vad den nu hette.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thunderbird.

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:Att halsen är platt på en Gibson är bogus!
Kollade precis på min T-Bird för att bli helt säker och mycket riktigt är den välvd, så var det också med Midtown-basen jag hade.
Så.... Nänä... De är inte platta brädor på Gibson!
Upplever EB och någon annan jag provat som platta, likaså LP/SG-gitarrer, kanske finns en radius där men jmft med en Fender väldigt sotr cirkel isf, samma med Warwick finns väl en radius där men jämför med mina basar är det "platt"
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thunderbird.

Inlägg av Roger Hedin »

Gamla goda Fender-basar med 7,25" radie är betydligt rundare än någon Gibson, men nuförtiden har skillnaden "slätats ut"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thunderbird.

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:Gamla goda Fender-basar med 7,25" radie är betydligt rundare än någon Gibson, men nuförtiden har skillnaden "slätats ut"...
du har rätt, googling säger att :
en modern Gibson tbird eller sg bass har 12" radius, de äldre var nog plattare säger min vänsterhand.
min "Fendrar" har 7.25" och G&L:en är nog 9.5" (men den är ordentligt bred som kompensation)
de flesta Warwick (4str) är 20"

halsbredden i kombination med radien gör att skillnaden i känsla blir ganska stor mellan en vintagestyle P-hals och en Gibson ändå.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Thunderbird.

Inlägg av mrbassman »

Sen är det väl lite andra komfortaspekter att ta i beaktande med en t-bird. Inte ovanligt med neckdive t ex. På mig hamnar de fel o känns som om det är värdens längsta bas.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Thunderbird.

Inlägg av whatawaste »

Måste hänga i knähöjd. Som högst.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
brorsan65
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 15:53

Re: Thunderbird.

Inlägg av brorsan65 »

Ok. Nu har jag provat epiphone. Inte allt för mkt neckdive men den lutar ju framåt/utåt. Har läst att det går att flytta fästet. Dom jag har provat har alla fästet på plattan, känns avigt måste jag säga.. Hur funkar detta? är det bara att borra ett nytt hål på "hornet" eller finns det ngn sweetspot som alla utom jag vet om? Annars en gibson (med flyttat fäste) 4 strängad om ngn har till salu är jag intresserad.
/Martin
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird.

Inlägg av Bullen »

Testa en epiphone pro också! Ligger närmare gibson i halsprofil. Tycker den är skönare än gibsons faktiskt. Den vanliga epiphonen är jävligt långt ifrån originalet, tycker den känns rejält stabbig i jämförelse.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Thunderbird.

Inlägg av Pumpa »

brorsan65 skrev:Ok. Nu har jag provat epiphone. Inte allt för mkt neckdive men den lutar ju framåt/utåt. Har läst att det går att flytta fästet. Dom jag har provat har alla fästet på plattan, känns avigt måste jag säga.. Hur funkar detta? är det bara att borra ett nytt hål på "hornet" eller finns det ngn sweetspot som alla utom jag vet om? Annars en gibson (med flyttat fäste) 4 strängad om ngn har till salu är jag intresserad.
/Martin
Jag har flyttat det nedre fästet till hornet för att minska utåtvinklingen. Detta gör i teorin att du får mer neckdive men detta med neckdive är inget som har stört mig. Om du vill kunna släppa båda händerna så bör du ha ett axelband med typ mockainsida. I övrigt är T-bird en underbar bas. Min väger 3.85kg och halsen är 38mm vid nut. Om du hittar en beg Gibson så är det bara att nypa den.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird.

Inlägg av blackparkas »

Om du tänker Epiphone så vänta tills de nya kommer ut...
De ser riktigt bra ut på bilderna som finns på nätet med kromad hardware och mickar.

Heter nåt med Vintage... :D

Personligen skulle jag dock tveklöst köpa en Gibson.
Har testat alla Epiphonemodeller och hittills har inte en enda varit lika bra som the real deal.
Ska du ha en kopia så är gamla Orville vansinnesbra, men de kostar lika mycket som en beggad Gibson.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird.

Inlägg av -rally- »

blackparkas skrev:Om du tänker Epiphone så vänta tills de nya kommer ut...
De ser riktigt bra ut på bilderna som finns på nätet med kromad hardware och mickar.

Heter nåt med Vintage... :D

Personligen skulle jag dock tveklöst köpa en Gibson.
Har testat alla Epiphonemodeller och hittills har inte en enda varit lika bra som the real deal.
Ska du ha en kopia så är gamla Orville vansinnesbra, men de kostar lika mycket som en beggad Gibson.
Håller med. Har två t-birds och jag tycker inte att någon Ep. har varit i närheten. Har aldrig googlat eller mätt halsen, och det är lite olika feeling på dem, men visst fanken känns de plattare än en jazzbas? Överlag en stummare halskänsla än Fender, vilket både känns och hörs, på både gott och ont beroende på situation...
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Thunderbird.

Inlägg av Chopper »

Jag har haft 3st Epi Thunderbird Pro, varav en Classic som jag har kvar. Tycker det är fantastiska basar med smala halsar och gött ljud. Om det är mycket som skiljer mot originalet kan jag inte säga. Dessa har ju genomgående hals, men tydligen 7 laminat istället för 9. Huruvida det gör nån skillnad vet jag inte. Jag brukar vara känslig för neck dive. Har inte upplevt nästan något sådant. Lättspelad snabb hals och jäkla bra ljud och tryck i mickarna som ska vara lika som Gibsons egna enligt reklamen (alltså på classic). Även den vanliga Pro är bra, men låter mer modernt och då den är aktiv med trebands eq går den att ratta in en hel massa ljud på. Ångrar att jag sålde den sista av de jag ägde, men kan inte ha allt.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird.

Inlägg av Bullen »

Chopper skrev:Jag har haft 3st Epi Thunderbird Pro, varav en Classic som jag har kvar. Tycker det är fantastiska basar med smala halsar och gött ljud. Om det är mycket som skiljer mot originalet kan jag inte säga. Dessa har ju genomgående hals, men tydligen 7 laminat istället för 9. Huruvida det gör nån skillnad vet jag inte. Jag brukar vara känslig för neck dive. Har inte upplevt nästan något sådant. Lättspelad snabb hals och jäkla bra ljud och tryck i mickarna som ska vara lika som Gibsons egna enligt reklamen (alltså på classic). Även den vanliga Pro är bra, men låter mer modernt och då den är aktiv med trebands eq går den att ratta in en hel massa ljud på. Ångrar att jag sålde den sista av de jag ägde, men kan inte ha allt.
Den största skillnaden mellan epi pro och gibson är nog att de som lackar epiphone verkar vara nyktra. Och priset.
Gibson väger lite mindre vilket väl kan vara trevligt men inte tredubbla priset-trevligt. Ljudmässigt spelar nog inte konstruktionen någon större roll mellan de båda eftersom de har samma idiotiska sustainmördande stall. Om man inte köper den aktiva epi pro:n som har ett bra stall förstås.

Hittar man en begagnad gibson till bra pris, absolut. Men syna exemplaret noga innan, Gibson är knappast en garanti för kvalitet per se. Åtminstone inte någolunda nytillverkade. Ska man köpa nytt och vill ha mest tänkbara för stålarna så är det klart värt att ha en ocreddig logga på skallen i mitt tycke, då kan man bli nöjd att man fick nåt bra hyfsat billigt istället för något som inte lever upp till vad man borde fått för det man betalade. Finns säkert nya gibson som är kanon, men det som är dåligt är verkligen pinsamt dåligt i relation till priset om man säger så.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar