Fender American Professional Precision, ljudfråga!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Fender American Professional Precision, ljudfråga!

Inlägg av Micke Lu »

Provade två nya Fender American Professional Precision på musikaffärn. Den ena med Rosewodd greppbräda och den andra med Lönn (var även olika färg på basarna!!!).
Dom kändes helt olika att spela på och dom lät olika. Kan greppbrädan göra sån stor skillnad i ljudet?
Trodde att nya basar var ganska lika varann och att gamla var väldigt olika. Känns svårt att köpa bas, man skulle behöva testa massvis innan man hittar den bästa :)
Vilken greppbräda tycker ni låter "bäst" och hur påverkar den ljudet? (om det nu påverkar ljudet nåt)? :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender American Professional Precision, ljudfråga!

Inlägg av Roger Hedin »

Lönn är brightare och rosewood (eller vad det är på dessa) varmare. Jag föredrar lönn på Jazzbas och rosewood på P-bas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender American Professional Precision, ljudfråga!

Inlägg av Micke Lu »

Jag är nybörjare på bas (gammal gitarrist). Kan inte säga vem som lät bäst men den med Lönn distade lättare och var lite distinktare i tonen. Rosewodd-basen var mulligare och renare, lite "bullrigare" kanske. Men det halsen var inte lika skön
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender American Professional Precision, ljudfråga!

Inlägg av Danne »

Dina egna observationer stämmer bra med hur jag brukar uppleva skillnaderna mellan rosewood och lönn i greppbrädan. Sedan kan ju höjden på mickarna påverka en del också.
Skriv svar