Fender P-mick i Sandbergbas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Har en väldigt skön Sandberg California bas. Men jag tycker den låter lite "mesigt". Svårt att beskriva men lite diffust, mörkare bullrigt ljud äh vetefan!
Grejjen är att jag köpt en Fender Professionell P-bas som låter mycket bättre. Nu funderar jag på om jag ska sälja Sandbergbasen el försöka byta mick. Har väl typ 2 frågor

Fråga 1: Vilken Fender mick motsvarar typ den mick som sitter i som nya Fender Professionell?

Fråga 2: Är det besvärligt att byta till passiva mickar när det sitter aktiva delanomickar innan?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av hitman »

Du får ursäkta om jag slår in öppna dörrar, men hur låter basarna "akustiskt"? Dvs, hör du liknande skillnader i ljudet om du spelar på dom o-pluggat? I så fall så kanske inte mickbyte hjälper, då kan det vara träets karaktär som ger skillnaden.

Men både Fender och Sandberg ska ju vara riktigt bra byggen, så det kan nog vara skillnader mellan mickar. Själv gillar jag verkligen de Delano-mickar som sitter (eller satt förr) i Sandbergbasar - har faktiskt stoppat i en Delano i min gamla P-bas.

Det ska inte vara några problem att byta mick i Sandbergaren, de brukar ha aktiv elektronik i form av EQ men mickarna brukar vara passiva. Funkar din så att du kopplar bort den aktiva EQ´n om du drar ut en av volymkontrollerna? I så fall har du säkert passiva mickar.

Ta en mobil-bild innan du börjar löda (ifall du glömmer hur det satt) och byt mickar så borde det funka.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Tack för svar! :)

Jo när jag drar ur volymknappen blir mickarna passiva.
Jag har inte prövat "akustiskt" så noga, ska göra det och se om det skiljer mycket.
Jag förstår att det inte kommer bli samma ljud i Sandbergbasen med Fendermick som i Fenderbasen. Det är inte dåligt ljud i Sandbergbasen men ljudet i Fenderbasen var "som att komma hem" på nåt sätt för mig, ljudet passasr mig helt enkelt.

Sen känns ju halsarna olika och Sandbergaren har smalare hals vilket egentligen passar mig bättre med små händer så jag vill inte sälja den utan att ge den en chans till.
Ska nu fundera vilken Fender-basmick jag ska testa i Sandbergaren.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av gthyni »

Fender kallar de nya mickarna som sitter i AMPro för V-Mod Pickups, de finns inte att köpa på Fender website, men de borde kunna köpas som reservdel om du pratar med din lokale handlare. Annars finns det många trevliga tredjeparts-mickar, jag gillar Dimarzio Model J och Model P som ger en fet ton, men för ett mer vintagesound så brukar Lndy Fralin, Lundgrens och Seymour Duncan Antiquity vara populära.
Delanomickar har en modern ton med med mer höga frekvenser än klassisk Fender som irriterar oss konservativa stötar. :vinkar:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Aslan »

Jag hade också samma "problem". Bytte till en Aguilar vilket hjälpte mig åt rätt håll. Har nu en Urban som passar mig bra.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Aslan »

Bild
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av hitman »

gthyni skrev: Delanomickar har en modern ton med med mer höga frekvenser än klassisk Fender som irriterar oss konservativa stötar. :vinkar:
Det ligger mycket i det, men jag löste det problemet genom att gå över till flatspunna strängar. Då slipper jag en massa otäck diskant!

:nickar:
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av motorman »

För ljudklipp före och efter byte från aktiv Delano P-mick till passiv Lundgren P-bas vintage kolla på http://www.lundgren.se" onclick="window.open(this.href);return false; under recensioner. Notera dock att på din Sandberg är splitcoil monterad "normalt" men på min Sandberg är de inverterade med den för E/A bakom den för D/G.
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Motorman: Jag hittar din recension på Lundgrens sida men fattar inte hur man ska höra klippet! :)
Men spännande att flera bytt mickar och fått "bättre" ljud!
Tack för tips! :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Repade för första gången med min nya bas (Fender p-bas proffesionell) i går. Är nu helt övertygad om att den låter bättre än min Sandberg-bas. Bandmedlemmarna tyckte också att den lät skitbra, bättre än Sandbergaren.

Har kollat med min lokala musikhandlare och det är inget problem för dem att byta mick åt mig (jag är sjuksköterska och oduglig på allt annat :) ). Tänkte först att man kunde byta plektrumskydd och bara lyfta ut allt på Sandbergaren men det är sånt där åldrat och dom är visst dyra som f-n. Antar att som någon skrev det bästa är att fota hur det ser ut och sedan byta till en annan mick :)
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av motorman »

Hmm. Verkar som själva klippen är borttagna. Jag har dem i digitala arkivet någonstans hemma. Ska kolla.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av gthyni »

motorman skrev:Hmm. Verkar som själva klippen är borttagna. Jag har dem i digitala arkivet någonstans hemma. Ska kolla.
släng upp på soundcloud :tummenupp:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Allelil
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Allelil »

Tjena! såg det att det kanske fanns en chans att du sålde din sandberg. hade bara tänkt kolla lite och säga att du kan kontakta mig om du ska göra det ocksp skicka lite bilder :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Nu har jag rensat min Sandbergar på elektronik och mickar och satt i ett par custom Fender-mickar. Som jag var rädd för så blev det ingen större skillnad. Basen låter bra men inte alls som min nya Fender american precision! Smaken är som baken men jag gillar ljudet i min Fenderbas men jag gillar halsen bättre på Sandbergaren (pga av små händer)!
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av supro »

Håller med hitman, ljudet sitter mest i träet. Testar alltid länge oinpluggat om jag ska köpa en bas eller gitarr, känns det bra då kan man slå på stärkaren :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av blackparkas »

supro skrev:Håller med hitman, ljudet sitter mest i träet. Testar alltid länge oinpluggat om jag ska köpa en bas eller gitarr, känns det bra då kan man slå på stärkaren :)

Det där är ju bajs.
Väldigt många gånger som man testat en bas opluggad och det låter skitbra, sen pluggar man i dem så låter det skit.
Händer mig varenda gång jag testar en jazzbas....

Med det sagt så menar jag inte att träet inte har betydelse.
Bara att det kan vara skitsamma vad det är för trä. Också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av supro »

blackparkas skrev: Det där är ju bajs.
Väldigt många gånger som man testat en bas opluggad och det låter skitbra, sen pluggar man i dem så låter det skit.
Händer mig varenda gång jag testar en jazzbas....

Med det sagt så menar jag inte att träet inte har betydelse.
Bara att det kan vara skitsamma vad det är för trä. Också.
Hehe, då tycker vi olika helt enkelt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av blackparkas »

Så ALLA basar som låter bra utan stärkare låter bra i stärkare också?

Nä.
Det tror du inte på själv. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av blackparkas »

Konstigt för övrigt att det skulle låta bullrigt och diffust om en Sandberg.

Alla jag testat i princip, även Electraserien, har ju haft typ en pianoklang nästan, lite FÖR rent, snyggt och distinkt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av supro »

Hehe, ok vi tycker kanske inte HELT olika :) Men om en elbas eller elgitarr inte känns/låter bra akustiskt så har det i alla fall aldrig hänt mig att den låter bra inkopplad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av blackparkas »

supro skrev:Hehe, ok vi tycker kanske inte HELT olika :) Men om en elbas eller elgitarr inte känns/låter bra akustiskt så har det i alla fall aldrig hänt mig att den låter bra inkopplad.

Finns många exempel på detta.
Spector låter SKIT oförstärkt t.ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender P-mick i Sandbergbas?

Inlägg av Micke Lu »

Jag har startat en annan tråd med liknande innehåll. Ser nu att det är samma diskussion här. Har nu kommit över en annan (skitsnygg och skön) Sandbergbas som dock låter död akustiskt. Blir otäckt spännande att testa den med stärkare i helgen :)
Skriv svar