Hur kommer man in i kontrollrummet?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Elemanjo »

Blev osäker vilken kategori denna fråga platsade i, men tänkte att detta har ju helt och hålet med basar att göra. :idea:

Till problemet, jag behöver komma in i kontrollrummet till dessa rackare till BB-basar för att byta jack. Jag tänkte att det bara var att skruva bort skruvarna men så lätt skulle det inte bli - plattorna sitter som berget utan skruvar. Behöver man typ skruva bort jack och/eller rattarna först eller har jag tänkt rätt men gjort fel..? :|

Om det har någon betydelse så är det en BB425 samt en BB1024.

Bild

Mvh, amatör.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Pumpa »

Elemanjo skrev:Blev osäker vilken kategori denna fråga platsade i, men tänkte att detta har ju helt och hålet med basar att göra. :idea:

Till problemet, jag behöver komma in i kontrollrummet till dessa rackare till BB-basar för att byta jack. Jag tänkte att det bara var att skruva bort skruvarna men så lätt skulle det inte bli - plattorna sitter som berget utan skruvar. Behöver man typ skruva bort jack och/eller rattarna först eller har jag tänkt rätt men gjort fel..? :|

Om det har någon betydelse så är det en BB425 samt en BB1024.

Bild

Mvh, amatör.

Bild :D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Hellish »

Det ska räcka att ta bort skruvarna. Det blir till att ta något tunt men hårt och "bända" försiktigt tills luckan släpper.
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Elemanjo »

Hellish skrev:Det ska räcka att ta bort skruvarna. Det blir till att ta något tunt men hårt och "bända" försiktigt tills luckan släpper.
Tycker jag försökt pillat o grejat och testat sugpropp o allt möjligt men det har inte rubbats. När det inte gick så tänkte jag att det var någon magisk lösning bakom det hela, men nu känner man sej bara dum över att ha ställt frågan...

Jaja hursomhelst, tack ska du ha, har nog inte testat att bända med något riktigt, finns inte mycket utrymme att bända på vad jag ser nämligen, men det ska såklart testas.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Roger Hedin »

Vill du undvika att förstöra lacken på basen kan du i värsta fall (försiktigt så du inte går för djupt) borra ett litet hål i locket, skruva i en skruv och dra loss luckan. Det är ju bara en bit plast på en i övrigt relativt billig bas...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av HirYoshima »

Som Roger säger är en idé..

När jag stött på liknande problem har jag tagit typ en spik och satt ner i ett av skruvhålen och sen böjt åt olika håll tills jag fått loss luckan.

När jag säger "satt ner" så menar jag så att spetsen på spiken hamnar mellan plasten och trät... kan tänka mig att ett hårdare gem eller ståltråd kan fungera också.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:Som Roger säger är en idé..

När jag stött på liknande problem har jag tagit typ en spik och satt ner i ett av skruvhålen och sen böjt åt olika håll tills jag fått loss luckan.

När jag säger "satt ner" så menar jag så att spetsen på spiken hamnar mellan plasten och trät... kan tänka mig att ett hårdare gem eller ståltråd kan fungera också.
Precis så har jag också gjort ibland.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av BBQV »

Ta en större skruv och dra i ett varv i ett av skruvhålen. Sen kan du lyfta luckan med hjälp av skruven.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av fieldflower »

WWSD
What Would Sartic Do?

;)
Medlem i PB50+
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Elemanjo »

mrbaloo skrev:
HirYoshima skrev:Som Roger säger är en idé..

När jag stött på liknande problem har jag tagit typ en spik och satt ner i ett av skruvhålen och sen böjt åt olika håll tills jag fått loss luckan.

När jag säger "satt ner" så menar jag så att spetsen på spiken hamnar mellan plasten och trät... kan tänka mig att ett hårdare gem eller ståltråd kan fungera också.
Precis så har jag också gjort ibland.
Ja, jag insåg att det var så även Hellish menade, vilket gick utmärkt. Använde mig av en riktigt tunn o platt skruvmejsel.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av eeakga »

fieldflower skrev:WWSD
What Would Sartic Do?

;)
:shock:
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Hur kommer man in i kontrollrummet?

Inlägg av Jensa »

fieldflower skrev:WWSD
What Would Sartic Do?

;)
DREMEL!
Skriv svar