Stall!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Stall!

Inlägg av A_Warning »

Vad tror ni om det här?
http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-197139.html

Liknar ju HIPSHOT "A" SERIES stallen å dom en ju bra! bara att dom kostar en 700:- även fast man köper från USA
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ser stabilt ut, jag blir sugen att prova själv. Priset är helrätt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Finns den för femsträngare? :P

EDIT: Nä... :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Påminner om ABM-stallen (stallet på bilden har piezo-sadlar). Jag har ett sådant på min Gibson Les Paul DC Bass. Priset på det där synes vara otroligt mycket bättre.



Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har använt ett Hipshot av liknande modell på ett bygge. Det kändes otroligt stabilt och gediget.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Ser stabilt ut, jag blir sugen att prova själv. Priset är helrätt!
Eller hur man blir riktigt sugen!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Skulle kanske skrivit att det var ett svart stall jag var ute efter :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Jag har ett cromat för 5-strängad liggande, gillade inte det alls pga att man var tvungen att strula med insexnyckel så fort man skulle ändra nåt. Jag föredrar stall med där man intonerar genom att skruva på en skruv, typ Fender.
Om någon vill ha ett cromat för 5-strängad bas så har jag ett till salu sjuuuuuuuuuukt billigt.
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Danielsson skrev:Jag har ett cromat för 5-strängad liggande, gillade inte det alls pga att man var tvungen att strula med insexnyckel så fort man skulle ändra nåt. Jag föredrar stall med där man intonerar genom att skruva på en skruv, typ Fender.
Om någon vill ha ett cromat för 5-strängad bas så har jag ett till salu sjuuuuuuuuuukt billigt.
Men hur känns det annars?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danielsson skrev:Jag har ett cromat för 5-strängad liggande, gillade inte det alls pga att man var tvungen att strula med insexnyckel så fort man skulle ändra nåt. Jag föredrar stall med där man intonerar genom att skruva på en skruv, typ Fender.
Om någon vill ha ett cromat för 5-strängad bas så har jag ett till salu sjuuuuuuuuuukt billigt.
Jag tar det! PM:a mig med kontonummer och pris!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Gött! Saken är biff! Tyvärr har jag inte med insexnyckeln som följde med, men det har väl du säkert själv som är basbyggare.

till A_Warning:

Ja, jag hann faktiskt knappt känna på det. Jag hittade ett annat stall i en låda här som jag satte på nästan direkt. Jag hade lite skitdelar som låg och skräpade så jag skruvade ihop en "Heybaberibabas".
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danielsson skrev:Gött! Saken är biff! Tyvärr har jag inte med insexnyckeln som följde med, men det har väl du säkert själv som är basbyggare.
OK då, det får väl gå utan insexnyckel...

Är det nå't jag har för mycket av så är det sån'a! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:
Danielsson skrev:Gött! Saken är biff! Tyvärr har jag inte med insexnyckeln som följde med, men det har väl du säkert själv som är basbyggare.
OK då, det får väl gå utan insexnyckel...

Är det nå't jag har för mycket av så är det sån'a! :lol:
Då får du Skriva jur det känns i stället :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

OK, förhoppningsvis landar det i morgon. Jag återkommer med en rapport.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:OK, förhoppningsvis landar det i morgon. Jag återkommer med en rapport.
Det låter bra=)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jaha, då har stallet kommit fram! Så här ser det ut.

Bild

Utseendemässigt påminner det starkt om Hipshots modell.

Bild

Det känns dock inte lika stabilt. Hipshot tillverkar sina i mässing, det här är nå't lättare material. Dessutom är det lite hålrum i bakkant på undersidan, vilket kan vara en medveten strategi för att minska vikten.

Stallsadlarna ligger i spår med små toleranser, de varken glappar eller kärvar. Låsskruvarna verkar vara av god kvalité, men det vet jag mer om efter lite justerande. Varje sadel har dessutom en liten "hylla" framtill (á la Warwick) som strängen vilar på. Den är justerbar i sidled, vilket gör att man kan finjustera strängbredden c:a +/- 1 mm.

Strängbyte underlättas av att strängarna hakas fast i stallets bakkant, man behöver inte dra dem genom ett litet hål... Tyvärr kan de inte strängas genom kroppen.

Nackdelen med den här typen av stall är att de är bökiga att justera. Varje sträng kräver fyra insexskruvar för att hållas på plats. Höjden justeras med två skruvar på den lilla "hyllan", en på varje sida om strängen (precis som på vanliga fenderstall), en skruv i nedre framkant låser strängen i sidled och en i övre bakkant i längsled. Alla dessa skruvar dras tack och lov åt med samma 1,5 mm insexnyckel (Tack för att jag slipper 1/16"!). När det väl är gjort så behöver man inte bekymra sig på ett tag :wink:

Mitt första intryck är alltså kortfattat följande: Ett prisvärt, flexibelt stall med många bra konstruktionslösningar. Dessutom ser det dyrt ut! 8)
På minussidan finns krånglig justering och inte lika solid känsla som det 2½ gånger dyrare Hipshotstallet.
Senast redigerad av BBQV den tor 08 feb 2007, 11:52, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Tack för din ingående recension av stallet =)
Skriv svar