Smakråd strängtryck

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Smakråd strängtryck

Inlägg av maxoges »

Sålde en Sandberg igår till förmån för en Lighthouse.
Jag kommer antagligen installera ett strängtryck till A-strängen, som skorrar när jag spelar akustiskt. Förstärkt hörs inget.
Förutom skorret på a-strängen är det en superbas! Jag tror denna kommer bli med mig permantent!

Frågan är vilket strängtryck tycker ni passar bäst?
Är inne på fenderstyle eller hipshot.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av Persa »

Jag har ett Hipshot för tre strängar på min fyra. Funkar bra och ser helt ok ut.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av HirYoshima »

Jag tycker hipshots är snyggast.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av maxoges »

Jag har ju hipshot på min Status/Musicman. Ser snyggt ut, på min andra statushals har jag ett vanligt strängtryck. Jag märker ingen skillnad mellanbasarna, annat än när jag strängar om dem.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av bassace »

Min erfarenhet är att det sällan behövs strängtryck om man låter bli att klippa strängarna.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av maxoges »

bassace skrev:Min erfarenhet är att det sällan behövs strängtryck om man låter bli att klippa strängarna.
Jag tycket jag lindat rätt mycket sträng.

Bild

https://soundcloud.com/max-ogesten/skaller-astramg" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av maxoges den ons 30 aug 2017, 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av Roger Hedin »

Går det inte köpa Fenders strängtryck separat? De är ju geniala...
Bild
Sånt som sitter på B-strängen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av Hellish »

Jag kör på hipshot. Pra krejjer!
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av 5string »

Är det verkligen så att en "strängtryckare" motverkar strängrassel? Varför sitter det då inte sådana på alla basar? Det kan väl knappast kosta så mycket i första ledet?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av blackparkas »

Strängrassel och strängrassel.
Det är ett välkänt faktum att fenderstukade basar med rak headstock ofta låter... illa på t.ex. A-strängen
Det är väl inte regelrätt strängrassel, men ett slags skorr pga för låg vinkel över sadeln, blir väl för lite tryck på sadeln och då skorrar det lite.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av blackparkas »

Hipshot är ju inte jättevackert, men känns som att det är vettigt att kunna trycka till 3 strängar på en gång.
Alternativet är ju 2 st runda.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av gthyni »

om man är noga när man lindar strängen och inte klipper för mycket så skorrar det inte om sadeln är välfilad.
Strängtrycket sitter ju nära stämskruven för A-strängen, nedersta loopen på A-strängen ska vara ungefär i höjd med strängtryckets undersida så är man hemma.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av BBQV »

5string skrev:Är det verkligen så att en "strängtryckare" motverkar strängrassel? Varför sitter det då inte sådana på alla basar? Det kan väl knappast kosta så mycket i första ledet?
Ja, det minskar strängrassel på basar med rak skalle (typ Fender). Om skallen är vinklad (typ Gibson) så kommer trycket naturligt av vinkeln.
Fendervarianten är billigare att tillverka och tål smällar bättre. Tillverkare måste alltså välja vad de prioriterar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av maxoges »

gthyni skrev:om man är noga när man lindar strängen och inte klipper för mycket så skorrar det inte om sadeln är välfilad.
Strängtrycket sitter ju nära stämskruven för A-strängen, nedersta loopen på A-strängen ska vara ungefär i höjd med strängtryckets undersida så är man hemma.
Innan la jag upp en bild. Klippte inte av a strängen alls.
maxoges skrev: Jag tycket jag lindat rätt mycket sträng.

Bild

https://soundcloud.com/max-ogesten/skaller-astramg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av hitman »

Till min 5-strängade bas köpte jag ett strängtryck à là FloydRose-svaj-gitarr. En lätt böjd tunn metallbåge som sitter med två smala skruvar. Detta blev dock lite klent och om man ska få det att fästa riktigt så fick jag skruva ner skruvarna så långt att strängvinkeln blir lite för stor.
Så jag ska nog byta mot ett riktigt, tycker Sandbergmodellen verkar vettig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av gthyni »

gthyni skrev:om man är noga när man lindar strängen och inte klipper för mycket så skorrar det inte om sadeln är välfilad.
Strängtrycket sitter ju nära stämskruven för A-strängen, nedersta loopen på A-strängen ska vara ungefär i höjd med strängtryckets undersida så är man hemma.
för att förtydliga, så här sitter strängtrycket på en Fender:
Bild

så om allt annat är bra och nedersta loopen är i höjd med undersidan på strängtrycket så är det som det ska.

Problemet kan vara att sadel är dåligt tillfilad, både i höjd och bredd men det viktigaste är att man har lite nedförbacke mot skallen så att man får en tydlig brytpunkt, annars kan det både skallra och bli svår att intonera.Här slarvas det ofta även från välkända fabriker.

Man kan montera ett strängtryck närmare sadeln men om vinkel över stallet blir brant så måste man se till att "nedförsbacken" fortfarande är brantare än strängens bana över sadeln.

hittade en video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kn1z2R-w3i4[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av blackparkas »

Äh, det där biljudet som blir hörs ju ändå inte när man har dist på, och inte när man frettar strängen.

Skiter fullständigt i det måste jag säga och med tanke på hur många Fenderbasar UTAN strängtryck på A-strängen man ser när folk lirar ute så tror jag inte så många som faktiskt spelar en massa bryr sig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:Äh, det där biljudet som blir hörs ju ändå inte när man har dist på, och inte när man frettar strängen.

Skiter fullständigt i det måste jag säga och med tanke på hur många Fenderbasar UTAN strängtryck på A-strängen man ser när folk lirar ute så tror jag inte så många som faktiskt spelar en massa bryr sig...
Nä, även om det hörs akustiskt så hörs det sällan gm mickarna.
Men det går att fixa med fil som sagt.

TS hade dock inga strängtryck alls. Att sätta ett strängtryck nära sadeln kan dock förvärra problemet istället för att lösa det.
En fretwrap är en enkel lösning, kan sitta ovanför sadeln normalt och nedanför när man vill ha lite dämpning av lösa strängar.
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Smakråd strängtryck

Inlägg av maxoges »

Nu har jag beställt ett sånt här!
Bild
Skriv svar