Tokai Talbo

Prata om allt som har med elbasar att göra
Tredje Riddaren
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 07 mar 2017, 12:19
Ort: Stockholm

Tokai Talbo

Inlägg av Tredje Riddaren »

Jag har kommit över vad jag tror är en ovanlig bas. Tokai Talbo. Kroppen tillverkad av samma slags aluminium som motorer till racingbilar är gjorda av. Aktiva mickar. Tillverkad 84.
Den ödmjuka texten under namnet på headstocken; The new legend of the guitar history.
De såldes tydligen i Sverige mellan 82 och 84. Nyproduduceras i Japan fortfarande.
Någon som har eller har spelat en talbo?

https://postimg.org/gallery/2wgjjkq12/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Tokai Talbo

Inlägg av 200071 »

:shock:

Häftig!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Tokai Talbo

Inlägg av Håcke »

Wow!
Ja, den där måste ju vara ganska ovanlig.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tokai Talbo

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kommer ihåg när de kom. Det hängde en sån blekblåmetallic på Musikhuset i Norrköping. Den hängde länge. Tokai gjorde ju kopior på alla modeller som fanns, liksom de gjorde sina egna modeller. Marknaden fullkomligt gödslades med Tokai under ett par år. Jag har bara sett en Talbo sedan dess; den var ett vrak med elektroniken i fullständig oordning och inga beskrivningar på hur den skulle fungera. Frågan kvarstår dock: vart tog alla dessa Tokai vägen? Och alla Charvel? Och Jackson? Och Larrivée? Hamnade de i samma dimension som alla ensamma försvunna strumpor hamnar i, de som försvinner i tvätten? Nog svamlat - Talbo var en udda fågel på alla sätt och vis...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Tredje Riddaren
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 07 mar 2017, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Tokai Talbo

Inlägg av Tredje Riddaren »

Elektroniken är inte helt ok på denna. G - strängens mick fungerar inte. Men det verkar bara vara en lödning som lossnat. Vågar bara inte chansa. Vem i STHLM är bra på sådant?
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Tokai Talbo

Inlägg av eeakga »

Jäkla cool bas! Gillade verkligen designen på den.

Hur är den att spela på då? Hals och sånt.
Tredje Riddaren
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 07 mar 2017, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Tokai Talbo

Inlägg av Tredje Riddaren »

Den går absolut att spela på. Tokai byggde bra instrument på 80-talet. Greppbräda i rosewood.
Liten tendens till ducktail dock. Låter lite som en gammal Music Man.
Skriv svar