Westone Thunder II....

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Hoppsan! Så har man blivit med ny bas igen. Det var ett tag sedan...men den här var oemotståndlig (i brist på en Aria Pro!). Vet inte så mkt om denna bas. Finns en del trådar på nätet, och en trött Westone-hemsida, så du som vet mer - svara gärna! Bytte de läbbiga strängar som satt på (och batterier i 18V-preampen) och vips,så var den kul att spela på. En fattigmans Alembic? Kan jag säga eftersom jag haft tre stycken...en fantastisk, och två trista...
Bilagor
westone thunder II small.jpg
westone thunder II small.jpg (163.13 KiB) Visad 3338 gånger
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Persa »

Har egentligen inget att tillägga mer än att säga grym bas! Jag hade ett tag en enklare variant, Thunder Jet, som var riktigt bra.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Punkster »

Riktigt läcker! Hur är en sån där att spela på egentligen? Tung? Balanserar bra?
/Linus
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av GurraG »

Vad är det för mensur?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Jo, den har många ljud i sig...även i hemmets lugna vrå. Längtar efter att få dra på litet i replokalen! Men att det är en keeper är klart. Dels för ljuden, dels för att är så snygg! Om den är tung? Inte så farligt. Mensur? Det är en lååång hals. Balansen? Tja, har varit med om värre (min Guild Jetstar!). Kroppen är ju rätt nätt, och halsen lång, inte så konstigt om den inte är perfekt i det avseendet...
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Roger Hedin »

Albrecht skrev:Jo, den har många ljud i sig...även i hemmets lugna vrå. Längtar efter att få dra på litet i replokalen! Men att det är en keeper är klart. Dels för ljuden, dels för att är så snygg! Om den är tung? Inte så farligt. Mensur? Det är en lååång hals. Balansen? Tja, har varit med om värre (min Guild Jetstar!). Kroppen är ju rätt nätt, och halsen lång, inte så konstigt om den inte är perfekt i det avseendet...
Den ser ut som om den är byggd av överblivna delar av Aria-basarna från samma tid. Jag kan tänka mig att den där låter fint och är mumma att spela på. Den är ju utrustad med samma typ av elektronik - mer eller mindre - som de betydligt dyrare B.C.Rich-basarna. Vårda den väl! = Använd den! Spela på den! Slit den! :nickar: :nickar: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Det skall jag! Gillar den knorriga tonen som man lätt får fram...
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Tarzan08 »

Exakt en sån var min första bas, i juni 1983.

För min då pojkaktiga lekamen var det en fantastisk bas med sin lilla kropp (trots låååååång hals).
Minns att jag betalade 3200:- för den.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Men du har den inte kvar, Tarzan08? Jag använde den på rep i torsdags. Tror den blir riktigt bra om jag byter preamp till nåt mer utvecklat...
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Tarzan08 »

Albrecht skrev:Men du har den inte kvar, Tarzan08? Jag använde den på rep i torsdags. Tror den blir riktigt bra om jag byter preamp till nåt mer utvecklat...
Jodå, men helt utan elektronik och så i nuläget. Den ska få sig en rejäl jäkla makeover/facelift är det tänkt
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Hej igen, Tarzan08! Du får gärna berätta hur det går med basen...vad du gör med dne och så. Jag kommer nog att byta uyt elektroniken, men vet inte till vad...
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Roger Hedin »

Jag antar att du sett denna:
http://www.westone.info/manual/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ganska fullmatad krets, trots begränsat antal potar. Går den inte få användbar som den är? Den är ju lite "unik" i sin layout...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Jag skulle vilja ha den som min Yamaha TRB1005. Den var moddad med en Barolini-preamp som hade ett otroligt brett, flexibelt register. Ångrar fortfarande att jag sålde den...

Kom på det jag är mest missnöjd med är Master Tone Control Knob - där händer det inte mycket!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Westone Thunder II....

Inlägg av Albrecht »

Nu har jag lyssnat på vår inspelning från förra veckans rep, det första repet med Westone-basen. Och den låter så bra att jag börjar tveka inför att mecka med den. Vi får väl se vad tiden lider...men jag är verkligen positivt överraskad. En riktigt bra bas, som kompletterar mina Fenderbasar.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Skriv svar