Död bas!!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Död bas!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Om man har en bas som ska vara bra (begagnad, köpt från musikaffär på nätet) men låter död. Ska vara nya strängar på den men vetefan! Låter helt död. Vad gör man?
Tänker ju byta strängar först men finns det något annat man skulle kunna kika på. Det sitter ett band precis innan sadeln (om ni förstår vad jag menar), vet inte om det påverkar ljudet mycket. Kan man ändra något på ljudet med hjälp av att byta stall eller sadel?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Död bas!!!!

Inlägg av mrbaloo »

Micke Lu skrev:Om man har en bas som ska vara bra (begagnad, köpt från musikaffär på nätet) men låter död. Ska vara nya strängar på den men vetefan! Låter helt död. Vad gör man?
Tänker ju byta strängar först men finns det något annat man skulle kunna kika på. Det sitter ett band precis innan sadeln (om ni förstår vad jag menar), vet inte om det påverkar ljudet mycket. Kan man ändra något på ljudet med hjälp av att byta stall eller sadel?
Menar du "död bas" som "inget ljud ur basen" eller "trött och livlöst ljud". Jag antar det senare. Vad har du för förstärkare? Har du ställt in förförstärkningen rätt på den?

Det där extra bandet innan sadeln heter "nollband" och brukar bidra med att både lös sträng som nedtryckt sträng mot banden skall låta ungefär lika och brukar således bara betraktas som bra.

Även om det är nya strängar så är det ju inte säkert att det är jättebra strängar man monterat. Prova andra nya kvalitetssträngar efter du provat justera din förstärkare.

/MrBaloo
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för svar!
Jag menar som du du skrev i alternativ två, "trött och livlöst ljud". Jag borde ha skrivit att jag inte kopplat in basen i stärkaren än. Men ljudet när man spelar utan stärkare är helt annorlunda (dött) jämfört med mina andra basar!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Död bas!!!!

Inlägg av bassace »

Vad är det för bas?
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Sandberg California!
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Död bas!!!!

Inlägg av klasextas »

Jag gillar min (lånade) Sandberg skarpt, men akustiskt är den mycket mindre livfull (resonant) än min gamla p-bas. Men med förstärkare kommer Sandbergaren till sin rätt!
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för svar!
Ska testa basen i helgen så får vi se om den låter bra eller död! :)
Såg att det finns en liknande diskussion i en annan tråd som jag startat. Basen är i varjefall väldigt snygg! :)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Död bas!!!!

Inlägg av HirYoshima »

Är det slut på batteri i den? :)

Nej, men skämt åsido(som slaktarn sa) så resonerar instrument olika mkt beroende på t ex. materialval, densitet hos materialet, stränghöjd(hur mkt svängrum de har) och såna saker... så testa den inkopplad innan du funderar för mkt kring det.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

Annars är just den akustiska känslan/tonen i instrumentet det som spelar störst roll för hur den låter. Olika pickuper plockar upp olika saker, men ju mer det finns att plocka upp, desto mer kan det låta. Personligen testar jag alltid en elbas "o-i" först. Om jag inte gillar den stoppar jag inte i sladden heller...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Död bas!!!!

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:Annars är just den akustiska känslan/tonen i instrumentet det som spelar störst roll för hur den låter. Olika pickuper plockar upp olika saker, men ju mer det finns att plocka upp, desto mer kan det låta. Personligen testar jag alltid en elbas "o-i" först. Om jag inte gillar den stoppar jag inte i sladden heller...
Det är kul att vi är olika. Jag spelar sällan elbas i bandsituation utan att koppla i den, därför är ljudet genom förstärkare det viktigaste för mig.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

HirYoshima skrev:
Roger Hedin skrev:Annars är just den akustiska känslan/tonen i instrumentet det som spelar störst roll för hur den låter. Olika pickuper plockar upp olika saker, men ju mer det finns att plocka upp, desto mer kan det låta. Personligen testar jag alltid en elbas "o-i" först. Om jag inte gillar den stoppar jag inte i sladden heller...
Det är kul att vi är olika. Jag spelar sällan elbas i bandsituation utan att koppla i den, därför är ljudet genom förstärkare det viktigaste för mig.
Naturligtvis! Men det är oerhört mycket lättare att låta bra i bandet om ditt instrument, första länken i kedjan, låter bra. En aldrig så bra preamp, på golvet eller i basen, kan aldrig få det att låta lika bra som om du har ett välklingande instrument att plocka upp tonen från. En taskig sångare med autotune och ett ton studioeffekter låter bara som en taskig sångare hur du än skruvar. Kanye West är beviset... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Död bas!!!!

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:
HirYoshima skrev:
Roger Hedin skrev:Annars är just den akustiska känslan/tonen i instrumentet det som spelar störst roll för hur den låter. Olika pickuper plockar upp olika saker, men ju mer det finns att plocka upp, desto mer kan det låta. Personligen testar jag alltid en elbas "o-i" först. Om jag inte gillar den stoppar jag inte i sladden heller...
Det är kul att vi är olika. Jag spelar sällan elbas i bandsituation utan att koppla i den, därför är ljudet genom förstärkare det viktigaste för mig.
Naturligtvis! Men det är oerhört mycket lättare att låta bra i bandet om ditt instrument, första länken i kedjan, låter bra. En aldrig så bra preamp, på golvet eller i basen, kan aldrig få det att låta lika bra som om du har ett välklingande instrument att plocka upp tonen från. En taskig sångare med autotune och ett ton studioeffekter låter bara som en taskig sångare hur du än skruvar. Kanye West är beviset... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja, men det beror ju väldigt mkt på genre om instrumentet ton kommer fram. Kör du allt genom fuzz och synthpedal tror jag det färgar ljudet mer än en resonant kropp kan göra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

...fast inte lika mycket som en resonant kropp genom fuzz och syntpedal kan göra. Mer in - mer ut!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Död bas!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Så nu har jag testat den "döda basen". Men den har fått liv. Jag får be om ursäkt för att jag satt igång denna tråd. Lösning var så enkel så det är pinsamt. Men stället jag köpte basen sa att dom skulle byta strängar innan dom skickade den. Jag bytte strängar ändå skillnaden var mer en enorm. Hur fn kan man spela med så ruttna strängar. Jag är ny på bas så jag fatta inte riktigt hur illa det var.
Nu låter basen bra både akustiskt och i stärkare. Den här basen låter helt annorlunda mot min andra Sandbergbas. Denna är mycket mer i min smak men fetare hals än den andra (vilket är en nackdel för mig).
Så jag gjorde ett bra köp trots allt. Den är snygg och låter bra. Lite fet hals men det får gå :)
Tack för alla råd ändå, det ger mig mer erfarenheter :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Död bas!!!!

Inlägg av mrbaloo »

Micke Lu skrev:Så nu har jag testat den "döda basen". Men den har fått liv. Jag får be om ursäkt för att jag satt igång denna tråd. Lösning var så enkel så det är pinsamt. Men stället jag köpte basen sa att dom skulle byta strängar innan dom skickade den. Jag bytte strängar ändå skillnaden var mer en enorm. Hur fn kan man spela med så ruttna strängar. Jag är ny på bas så jag fatta inte riktigt hur illa det var.
Nu låter basen bra både akustiskt och i stärkare. Den här basen låter helt annorlunda mot min andra Sandbergbas. Denna är mycket mer i min smak men fetare hals än den andra (vilket är en nackdel för mig).
Så jag gjorde ett bra köp trots allt. Den är snygg och låter bra. Lite fet hals men det får gå :)
Tack för alla råd ändå, det ger mig mer erfarenheter :)
Toppen för dig att det löste sig bra. "Nya strängar" behöver inte betyda att det är *bra* "nya strängar". Men nu verkar du ha fått bra strängar själv och då blir det ju kanonbra.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Död bas!!!!

Inlägg av bassace »

:tummenupp:
Skriv svar