Hjälp mig och min pbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Hjälp mig och min pbas

Inlägg av GustavH »

Hej!
Har haft problem med pickupen på min p-bas ett tag nu (fender jv från 82 med klein-pickup på).
När jag kommer åt den vänstra pickupen ,alltså den vänstra om man spelar och tittar ned, så börjar det brumma ganska rejält. Har vart inne hos två olika person som båda sagt att det är så det är med gamla basar samt mickar och det ända jag kan göra för att bli av med det är att byta till aktiva mickar. Någon som vet om det finns någon annan lösning? Måste ju gå att spela live med en passiv p-bas utan en massa brum?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av gthyni »

låter mest som svammel, p-basar brummar inte mycket om mickarna är friska.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Danne »

Svammel var ordet. Knappast några kvalificerade kunniga personer som besvarat detta åt dig. Som sagt, pickuperna i en p-bas agerar ju som humbuckers, därav inget brum direkt orsakade av dem. Dessutom har du specifierat att du bara har problem när du kommer åt den ena mickhalvan. Frågan är vad du menar med kommer åt? Menar du att du råkar slå till den med plektrum eller finger eller bara nuddar/trycker lätt?

Jag är kanske inte helt kvalificerad heller, men min gissning är att det i bästa fall är lödningen av lindningstråden (där den är ihoplödd med kabeln som kommer ut ur den) som är dålig. Sprak och brum uppstår ju vid dålig kontakt. I värsta fall är lindningstråden felaktig så du har ett "nästan-brott" av den någonstans på lindningen och då är omlindning den enda boten. Då blir det till att skicka den till tex Urban Pickups (Evilbiker här på forumet).
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Håcke »

Du har säkert bara ett glapp eftersom det kommer när du rör micken.
Kan säkert lagas lätt.
Leta rätt på nån lödkunnig och bjud på en middag så är det säkert snabbt fixat.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Mc Green »

Jag tror inte att det är ngt glapp i själva pickupen, för då skulle den ju inte låta hela tiden, vilket du inte skriver något om.
Felet har hellre med jordning att göra och då kan det vara tåten som sitter mellan stallet och jordpunkten som brukar vara höljet på en av potarna. Visserligen borde båda pickuphalvorna reagera likadant, men man vet aldrig.
Nästa steg är att klä in alla håligheter plus undersidan av plektrumskyddet med kopparfärg eller -tejp som extra skärmning. Den måste oxå anslutas till jordpunkten på något sätt. Jag har gjort det på två av mina basar och dom blev i princip helt brumfria. Dom andra jag har är aktiva så dom är tysta ändå.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av GustavH »

Mc Green skrev:Jag tror inte att det är ngt glapp i själva pickupen, för då skulle den ju inte låta hela tiden, vilket du inte skriver något om.
Felet har hellre med jordning att göra och då kan det vara tåten som sitter mellan stallet och jordpunkten som brukar vara höljet på en av potarna. Visserligen borde båda pickuphalvorna reagera likadant, men man vet aldrig.
Nästa steg är att klä in alla håligheter plus undersidan av plektrumskyddet med kopparfärg eller -tejp som extra skärmning. Den måste oxå anslutas till jordpunkten på något sätt. Jag har gjort det på två av mina basar och dom blev i princip helt brumfria. Dom andra jag har är aktiva så dom är tysta ändå.
Tack för tips! Vilka håligheter är det som ska kläs in? Och hur ansluter jag till jordpunkten?
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Mc Green »

Håligheterna i träet. Urfräsningar för pickuper, potentiometrar och utgångskontakten. Man kan löda fast en tåt i koppartejpen och dra den till jordpunkten.
https://youtu.be/SNYf-2b2UZs" onclick="window.open(this.href);return false;
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Roger Hedin »

Jag sätter också en skärmfolie på pickupens undersida så att magnetpolerna får kontakt med jord. Ett enkelt sätt att ansluta till jord är att "tejpa in" dina anslutande jordkablar mellan ett par lager kopparfolie, vilken i sin tur får kontakt med jord där dina pottar sitter skruvade i plektrumskyddet. Låt kopparfolien gå upp över kanten på "trähålet" så folien på plektrumskyddet får kontakt med den.

http://gmf.jetshop.se/electronic/cable- ... ter-koppar" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Danne »

Att skärma av i urfräsningarna är ju alltid bra så det kan ju låta göras oavsett ovanstående problem såklart. Men om det är problemet borde det brumma mest hela tiden oavsett om man kommer åt pickup-halvan eller ej. Detsamma gäller ju stalljordningen som brukar märkas av att brummet ändras när man släpper kontra vidrör strängarna med handen.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Pumpa »

Så som du beskriver felet låter det som fel på pickupen men checka av dessa saker först.

När uppstod detta fel? I samband med någon händelse?
Uteslut yttre källor: alla kablage, kontaktdon och uttag, stärkare, lokal.
Funkar stalljordningen? Lägg handen på strängarna och lyssna efter surrskilnad.

Att skärma basen kommer inte att åtgärda felet så som du beskrivit det.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Roger Hedin »

Inte bara skärma: jorda alla ledande delar som är åtkomliga.
Senast redigerad av Roger Hedin den lör 02 dec 2017, 01:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av maxoges »


GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av GustavH »

Tack för tips! Ser ganska knepigt ut dock?

Någon som provat att använda lite nagellack på magneterna? Hört att det kanske ska funka.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp mig och min pbas

Inlägg av Danne »

Uppstår brummet endast när du rör magnetpolerna? I så fall tar jag tillbaka det jag skrev tidigare angående dålig lödning etc. Då är tex Rogers tips om att jorda magnetpolerna bättre. Om du använder fingerspel med högerhanden och använder E/A-halvan som tumstöd antar jag att du lätt kan komma åt magnetpolerna. Ett enklare sätt att undvika brummet då är att försöka skifta plats på mickhalvorna alt skifta plats på kablarna så hot kommer från D/G-halvan istället. Detta pga att din E/A-halva förmodligen har de innersta startvarven på lindningstråden kopplade på "hot". Då stör dina fingrar signalen via magnetpolerna. Nagellack på polerna bör väl kunna hjälpa också till viss del men man behöver nog vara försiktig med ev plast med tanke på lösningsmedlet i nagellack.
Skriv svar