Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av Danne »

Egentligen är det väl minst 10, men de vill nog inte göra tävlingen för svår:

http://www.guitarcenter.com/Used/Gibson ... -Guitar.gc
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av Roger Hedin »

Tre felaktiga rattar, fel färg på huvudets kant två svarta pickuper utan "sarg", fyra svarta stämskruvar och dito stall, logga i en kulör på plektrumskyddet, sidmonterat jack, och säkert nåt mer...
Vinner jag en äkta 76:a nu? :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av Danne »

Ja, man kan ju undra. De har ju dessutom lyckats förminska huvudet och bytt ut all mahogny till korina. En bravad bara det.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av Roger Hedin »

Ja, du ser... Inte många rätt. Det största felet är nog priset i alla fall. Vad gäller korina mot mahogny i dagens instrument så får vi nog se detta som ett resultat av skogsskövlingarna i Sydamerika, så där tycker jag nog att de gör rätt. Vad det mindre huvudet anbelangar tycker jag det bara är en fördel vad gäller utseende och balans. Tyvärr verkar det hända lite märkliga saker med nyare Dunderfåglar; en kompis köpte en för några år sedan, innan Babicz-stallet gjorde entré. Den basen har bara stendött. Från att vara ett fint klingande instrument har all ton bara slocknat i träet. Mycket märkligt. Jag vet att många Larrivée råkade ut för samma sak i slutet av 80-talet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:Ja, du ser... Inte många rätt. Det största felet är nog priset i alla fall. Vad gäller korina mot mahogny i dagens instrument så får vi nog se detta som ett resultat av skogsskövlingarna i Sydamerika, så där tycker jag nog att de gör rätt. Vad det mindre huvudet anbelangar tycker jag det bara är en fördel vad gäller utseende och balans. Tyvärr verkar det hända lite märkliga saker med nyare Dunderfåglar; en kompis köpte en för några år sedan, innan Babicz-stallet gjorde entré. Den basen har bara stendött. Från att vara ett fint klingande instrument har all ton bara slocknat i träet. Mycket märkligt. Jag vet att många Larrivée råkade ut för samma sak i slutet av 80-talet...
Det där låter som ett intressant fenomen.. vad skulle det kunna bero på? Skulle träet ha blivit sämre jämfört med när det var "nytt"? Har några limningar släppt? Kan någon byggare bryta in här och berätta?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Guitar Center leker Finn Fem Fel !!!

Inlägg av Roger Hedin »

HirYoshima skrev:
Roger Hedin skrev:Ja, du ser... Inte många rätt. Det största felet är nog priset i alla fall. Vad gäller korina mot mahogny i dagens instrument så får vi nog se detta som ett resultat av skogsskövlingarna i Sydamerika, så där tycker jag nog att de gör rätt. Vad det mindre huvudet anbelangar tycker jag det bara är en fördel vad gäller utseende och balans. Tyvärr verkar det hända lite märkliga saker med nyare Dunderfåglar; en kompis köpte en för några år sedan, innan Babicz-stallet gjorde entré. Den basen har bara stendött. Från att vara ett fint klingande instrument har all ton bara slocknat i träet. Mycket märkligt. Jag vet att många Larrivée råkade ut för samma sak i slutet av 80-talet...
Det där låter som ett intressant fenomen.. vad skulle det kunna bero på? Skulle träet ha blivit sämre jämfört med när det var "nytt"? Har några limningar släppt? Kan någon byggare bryta in här och berätta?
Det har säkert med att göra att man använt trä som inte torkat tillräckligt länge eller spänningar som uppstått/släppt p.g.a. temperatur- eller humiditetsförändringar. Jag vet att han haft problem med att justera truss rod:en också. Vissa instruments ton är ganska känslig för hur stången är justerad. Vi kan ju ta frågan vidare till Christian O. och/eller Anders M. på Facebook-PB. Eller unicornbass här...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar