Nybörjare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
basgång
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 dec 2017, 08:14
Ort: Hörby

Nybörjare

Inlägg av basgång »

Jag har funderat på att börja spela elbas men är helt ny i området. Har spelat lite gitarr för husbehov men inget seriöst eller komplicerat. Nu tänker jag köpa en elbas med allt man behöver. Kan ni tipsa om något bra och inte allt för dyrt att starta med. :)
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Nybörjare

Inlägg av anthax »

Åk runt på musikaffärer och kläm/känn på olika basar tills du vet vad för bas som känns rätt i dina händer.
När du vet det, kolla efter begagnat.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nybörjare

Inlägg av mrbaloo »

basgång skrev:Jag har funderat på att börja spela elbas men är helt ny i området. Har spelat lite gitarr för husbehov men inget seriöst eller komplicerat. Nu tänker jag köpa en elbas med allt man behöver. Kan ni tipsa om något bra och inte allt för dyrt att starta med. :)
Nu jag inte vad som är "allt för dyrt", men en Ibanez SR eller en Yamaha BB är ju aldrig helt fel. Sen vill jag även slå ett slag för Squier och serierna Classic Vibe (CV) eller Vintage Modified (VM).

En sån här Ibanez vore kanske bra om priset passar: Ibanez SR 500 http://www.blocket.se/vi/75926879.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen kan en sån här förstärkare bara helt ok: Gallien Kreuger Backlibe 115. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: http://www.blocket.se/vi/76755873.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Båda ganska nära dig om du vill testa lite innan köp.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av fieldflower »

Hur ser budgeten ut? Bra att veta för att kunna ge tips.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Nybörjare

Inlägg av Per »

Och "kraftbehovet"? Sovrum, replokal med litet jazzband, heavy metalband, mindre scen inför publik, osv?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
basgång
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 dec 2017, 08:14
Ort: Hörby

Re: Nybörjare

Inlägg av basgång »

Budgeten ligger på max 10000 kr för både bas och förstärkare. Bor i lägenhe så det behövs ingen större stärkare. Vill helst köpa beggat då priset blir betydligt mindre
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nybörjare

Inlägg av mrbaloo »

basgång skrev:Budgeten ligger på max 10000 kr för både bas och förstärkare. Bor i lägenhe så det behövs ingen större stärkare. Vill helst köpa beggat då priset blir betydligt mindre
He, he! Då har du en rätt stor budget ändå. Då skall vi se till att du får en bra start på basandet. Välkommen till oss på PB, förresten.
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av fieldflower »

Ja, det var rejäl budget för att komma igång. Kul!

Förstärkare vill jag slå ett slag för EBS Classic Session Pro 120.
Låter skitbra tillsammans med P-bas. Fokuserat, snyggt ljud. Måste snart köpa en själv.
120 watt räcker hyfsat långt om man vill spela med andra, åtminstone som egen medhörning.
Den har dessutom Aux in så man kan koppla in dator/tfn/etc och spela till, och hörlursuttag ifall man vill lira mitt i natten.
Och så är den tiltbar om man vill ha den som medhörning och har DI out så man kan koppla den till PA.
Typ 2500 beggad, men man kan få vänta lite innan man hittar en.

Bas... Svårare... Finns så mycket olika.
Men med kvarvarande budget skulle du kunna köpa dig en riktigt bra Precision, som du med all sannolikhet skulle behålla livet ut om du inte överger basismen.
Vilken väg man än väljer brukar det sluta med en P-bas för att de ligger så himla bra i vilken mix som helst. Så varför inte börja med målet, och så kan man ta bivägar om man vill senare.
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Nybörjare

Inlägg av HirYoshima »

Jag skulle säga: Köp en bas du tycker är snygg. Då är chansen större att du tar upp den och spelar på oftare. Det är vad som behövs för att bli bättre. Gillar du p-bas, köp en sån.. gillar du jazz, köp en sån.. gillar du Ibanez.. ja.. köp en sån..

EBS Classic är bra, finns otroligt mkt bra för runt 5000 spänn.. Vill du kunna spela väldigt rent, lite rockigt eller tokdistat? Sånt lär avgöra vilken som gäller.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
basgång
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 dec 2017, 08:14
Ort: Hörby

Re: Nybörjare

Inlägg av basgång »

Vad tror ni om Yamaha TRB-4? Ärd et en bra bas att börja med? :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nybörjare

Inlägg av mrbaloo »

basgång skrev:Vad tror ni om Yamaha TRB-4? Ärd et en bra bas att börja med? :)
Det är jättefina instrument.
Skriv svar