Vitsen med denna bas då?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

Dags för vitsen nummer II denna månad, eller höst.
Någon som kan förklara varför man vill vara så lat att inte helt enkelt orka vinkla basen upp i 45 grader när man spelar för att få ergonomi, utan kroppens bas* måste peka i 90 grader?

Artisan heter dom.
Bild


* ingen felskrivning, inte basens kropp, kroppens bas.
Senast redigerad av Hånken den sön 10 dec 2017, 09:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

Å jag som trodde Dingwalls fanned frets såg tillräckligt "snea" ut. Men ack vad jag bedrog mig...

Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av fieldflower »

Because they can...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av JazzBassillen »

Vitsen med denna konstruktion är att man vänjer sig av med oskicket att spela ovanför tolfte bandet.
Man kommer att klämma tummen mellan halsen och övre hornet och lär sig sin läxa.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av mrbaloo »

Och kombinera detta med fanned frets så blir väl vem som helst i publiken åksjuk. ;-)

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:Å jag som trodde Dingwalls fanned frets såg tillräckligt "snea" ut. Men ack vad jag bedrog mig...

Bild
Blanda inte in Dingwall i såna här förhållanden! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av mrbaloo »

http://www.bassplayer.com/gear/1164/art ... view/59560" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, de verkar i alla fall lite nöjda med komforten. Men kan man inte bara fixa axelbandsknopparna så att basen lutar mer? Äh, jag är nog för trött för att förstå vitsen just nu.

Det intressanta är att de försökt sig på att få bra ergonomi men testaren tyckte att det var svårt att få grepp om tonkomtrollernas stackade bottenrattar.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Danne »

mrbaloo skrev: Det intressanta är att de försökt sig på att få bra ergonomi men testaren tyckte att det var svårt att få grepp om tonkomtrollernas stackade bottenrattar.
Testaren måtte hava korta korvfingrar. I övrigt säger jag som i förra vits-tråden. Det finns ingen vits med den basen. Bara ytterligare någon som faktiskt genomfört en av de där filosofiska idéerna man kommer på när man precis skall till att somna. Skillnaden är att de flesta backar ur dagen därpå när de piggnat till.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev:Och kombinera detta med fanned frets så blir väl vem som helst i publiken åksjuk. ;-)

:D :D :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Håcke »

Jag tycker det var ett ganska djärvt och kreativt tilltag.
Ja, well, det ser ju lite märkligt ut rent estetiskt kanske men det är iaf lite utveckling i en annars väldigt konservativ bransch.
Se på Fender när dom presenterar stora innovationer och förbättringar "A quantum leap" så är det oftast en ny nyans på färger och liiite, lite mindre brusiga mickar och på sin höjd en liiiten annan profil på halsen, men allt ser garanterat likadant som det gjort i 60 år.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av mrbaloo »

En sån här bas, fanned frets och true temperament. Där har vi en spännande kombination.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

Ha ha, massor av kul kommentarer. Synd att man inte kan bara trycka likes på kommentarerna. Dags för uppgradering av gränssnittet? Nåväl, jag har undrat just det att det är väl punkterna där axelbandsknopparna sitter som avögra hur mycket eller lite som de går i 45 grader.

F ö läste jag i en review på antingen Premier guitar eller Bassplayer att när man sitter ner med dom, så neck-dajvar dom i alla fall. En lose-lose situation. Det enda jag tyckte väl att de var ju inte så fasansfullt dyra. Håller med om att tummen kommer att hamna i vägen. Men på basar istället för horn, en "upper bout" som de däringa Fodera så kan man ändå inte dra tummen upp dit utan den måste hålla.

Jag anser att detta är - också - en lösning på ett probem som inte finns.

Jag citerar direkt ifrån olika ställen i artikeln:

http://www.bassplayer.com/gear/1164/art ... view/59560

"aimed at designing a bass that addresses some of the instrument’s ergonomic shortcomings, specifically the tendency for us to use our fretting hand to counter-balance neck dive, thus wasting energy and increasing joint and muscular stress."

senare lite längre ner:

"In the sitting position it isn’t as noticeable—the neck dove quite a bit—..."

lose-lose situation. Alltså, jag är lite "Occams Rakblad" när det gäller ergonomisk design på basar, och jag tycker att det inte bara är halsen som skall "peka" någon annanstans. Man kan bygga och göra kroppen också efter ergonomiska, "aerodynamisk" design. Så att den följer kroppen. Svenska .Strandberg* Guitarworks gör liknande utan "vinkel" men bara gitarrer. Sedan detta med neck dive. Om man gör basen rätt ifrån början med att bestämma vikt på kroppen och sånt, så skall man kunna själv bestämma om den skall vara nästan "upright" eller "Mark-King-under-hakan" position utan att den trillar ner och neck-dajvar. Huvudlöst är också en bra variant på sånt. Neck-dyker aldrig.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev: Men kan man inte bara fixa axelbandsknopparna så att basen lutar mer?
Jo, det är det jag precis undrar. De har inte direkt någon FAQ på det på deras hemsida. Det kunde jag talat om för dem innan de satt igång, eller innan de hamnade i det där tillståndet precis innan de skall sova. En massa andra kunde talat om för dem också. De bor nog "under a rock" eller har rökt något olämpligt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev:En sån här bas, fanned frets och true temperament. Där har vi en spännande kombination.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
plus Little Guitarworks Torzal Natural Twist...

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev:
mrbaloo skrev: Men kan man inte bara fixa axelbandsknopparna så att basen lutar mer?
Jo, det är det jag precis undrar. De har inte direkt någon FAQ på det på deras hemsida. Det kunde jag talat om för dem innan de satt igång, eller innan de hamnade i det där tillståndet precis innan de skall sova. En massa andra kunde talat om för dem också. De bor nog "under a rock" eller har rökt något olämpligt.
Jag kan till och med få till denna vinkel utan att justera någonting. Mitt axelband är så pass bra och glider inte så lätt.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av RolleHarris »

Jag gissar på att de kommer försvinna ganska snabbt från marknaden. Dingwall gör ju iaf snygga basar. De där såg ju gräsliga ut
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

:D
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

Kommer någon av er ihåg den där 80-tals-tingesten som gitarrgurun Allan Holdsworth använde? Synthaxxe hette den. Futuristisk plast MIDI gitarr-controller av 80-taligaste slag. Liknar lite grann "samma" tänk...

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

RolleHarris skrev:Jag gissar på att de kommer försvinna ganska snabbt från marknaden. Dingwall gör ju iaf snygga basar. De där såg ju gräsliga ut
Aaaaahhh, ja, så gräsliga var de väl ändå inte ??!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (ironic sarcasm alert)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1259
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Hånken »

Om man skulle råka komma in med en sådan i tullen från USA till Sverige, och de skulle upptäckta något förbjudet träslag i den, som är utrotningshotat, så släpper de igenom utan avgift, tull, straff, en av ren barmhärtighet. Typ "vi tycker synd om dig, du kommer aldrig att kunna sälja den basen i alla fall". Eller att de vill inte ens undersöka den vad den är för träslag i alla fall, för att de blir illamående av att inspektera den, och vill "bli av" med den så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:...
Bild
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (ironic sarcasm alert)
Försök shoppa en gigbag eller ett case till monstrositeten i mitten av bilden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(Gröna gubbar är mitt kännetecken, Hånken! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev: ...plus Little Guitarworks Torzal Natural Twist...
Bild
Bakom Little Guitar Works Torzal Twist ligger en tanke förankrad i verkliga behov i alla fall. Fast jag tror den skulle vara väldigt svår att tillverka utan CNC-maskin. Kolla in Ed Friedlands recension, bara...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tLi8pOa6zYk[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev:Om man skulle råka komma in med en sådan i tullen från USA till Sverige, och de skulle upptäckta något förbjudet träslag i den, som är utrotningshotat, så släpper de igenom utan avgift, tull, straff, en av ren barmhärtighet. Typ "vi tycker synd om dig, du kommer aldrig att kunna sälja den basen i alla fall". Eller att de vill inte ens undersöka den vad den är för träslag i alla fall, för att de blir illamående av att inspektera den, och vill "bli av" med den så snabbt som möjligt.
Nä, jag tror snarare de bränner basen vid nästa grillkväll, samt skickar dig till fängelset utan att passera GÅ.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av HirYoshima »

De ser ut lite som nån som grimaserar väldigt mycket..
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Vitsen med denna bas då?

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:
RolleHarris skrev:Jag gissar på att de kommer försvinna ganska snabbt från marknaden. Dingwall gör ju iaf snygga basar. De där såg ju gräsliga ut
Aaaaahhh, ja, så gräsliga var de väl ändå inte ??!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (ironic sarcasm alert)
Haha, ser ju ut som om de legat i en het bil en varm sommardag och att de har smällt lite. Cd-skivor blev ju böjda och förstörda varma sommardagar i bilar
Skriv svar