Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Mogalen »

Elfström skrev:Bild

Detta är min privata Vinny, finns i Stockholms området om du är intresserad.

// Elfström.
Men WOW vilken snygg sak. GAS på hög nivå... Jag får höra av mig om jag kör förbi sthlm. Ska till Arlanda i Juni så jag får försöka mig på ett snabbstopp hos dig! :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Elfström »

Mogalen skrev:
Elfström skrev:Bild

Detta är min privata Vinny, finns i Stockholms området om du är intresserad.

// Elfström.
Men WOW vilken snygg sak. GAS på hög nivå... Jag får höra av mig om jag kör förbi sthlm. Ska till Arlanda i Juni så jag får försöka mig på ett snabbstopp hos dig! :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Roger Hedin »

Elfström skrev:Bild

Detta är min privata Vinny, finns i Stockholms området om du är intresserad.

// Elfström.
Den där ska jag lura av dig vid tillfälle. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Av de Zon jag testat är denna absolut bäst.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Mogalen »

Roger Hedin skrev:
Elfström skrev:Bild

Detta är min privata Vinny, finns i Stockholms området om du är intresserad.

// Elfström.
Den där ska jag lura av dig vid tillfälle. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Av de Zon jag testat är denna absolut bäst.
Inte om jag är först... :mrgreen:
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av gthyni »

Fina de där
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Håcke »

Jag kommer att sälja en Hohner The Jack nu.
Ska försöka göra annonsen ikväll.
Lite sliten, men bra bas och bra band. Dock endast passiv.
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Eagle Hazze »

De är i min grupp på fb Steinberger bass, ok det släpps igenom paddlar av andra brands.Nu är det över 800 medlemmar och ökan med ett par per dygn. De flesta är från USA och sydsmerika, men även pratabas medlemmar finns med.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av bazzilla »

Fram till tre år sedan var min paddel min huvud bas, krånglande elektronik, ergonomi långt till första band, samt gas på annat. Men det är en keeper.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

Paddlar är ju svårt. Det som skiljde/skiljer Steinberger ifrån t ex Hohner förutom trä/epoxy/grafit är att Steinberger hade ju den där svängda "formad-efter-kroppen" plattan som man var tvungen att ha för att spela någorlunda bekvämt med en. Tyvärr är det så att paddlar är oftast förknippat med huvudlöst. Det var ju så de första huvudlösa basarna kom, som paddlar.

Jag tycker Hohner och liknande utan den där plattan bara studsar runt och wobblar och har sig när man spelar. Dvs, paddlar. Däremot gläder det mig att just huvudlöst har fått en liten rennäsans nu med t ex Ibanez deras nya basar med kropp på. De måste ha kropp enligt min mening, som Zon ovan. Också "direktföretaget" Kiesel i USA har fått uppsving med deras direktförsäljning och resevdelar, de är de enda mig veterligen som säljer huvudlösa halsar som 3:e parts numera (efter att Moses lagt ner all bas och hals tillverkning sedan ett par år tillbaks).

Sedan att svenska .Strandberg guitarworks har fått oerhört uppsving inom vissa genrer visar ju att intresset håller på att öka. När det nu finns "extended range" instrument med 7-8 strängs bariton/gitarrer och liknande har väl folk fattat att det blir väldigt tungt att ha stämskruvar uppe vid huvudet, och således väljer en huvudlös lösning istället. Dock fortfarande med kropp, och inte paddel.

T o m Thomann har börjat sälja "egna" huvudlösa gitarrer och basar nu (med kropp) för ca 2.400 kr. Hartley Benton, "Harlem" och allt vad de kallas för. Dvs har man sett några nya huvudlösa basar, gitarrer så har de varit med kropp och inte paddlar.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av maxoges »

Jag tycker paddel är snyggt och bra som idé. Tyvärr kan jag som oftast sitter ner och spelar inte spela på dem alls.
Jag åkte till jam köpsugen som fan för att köpa en Fernandes Tomahawk med kolfiberhals som fanns där. Jag kunde ju inte spela på fanskapet.

Bild
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Håcke »

Och jag kan inte spela om jag sitter.
Iof inte så bra när jag står heller...
Gjorde över 100 tagningar på en 20-sekunders snutt igår...

Måste nog ha en riktig paddel snart...

Men de gamla Ibanez Axsar måste jag nog ha en av också nån gäng.
Dom är riktigt horribla faktiskt.
Och förstås ingen riktig paddel kanske.
Men ändå... Finns i gult också. :)
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av bjelkeman »

Håcke skrev: lör 22 aug 2020, 10:00
Måste nog ha en riktig paddel snart...

Men de gamla Ibanez Axsar måste jag nog ha en av också nån gäng.
Dom är riktigt horribla faktiskt.
Och förstås ingen riktig paddel kanske.
Men ändå... Finns i gult också. :)
Bild

Jag lirade faktiskt ett gigg på min en gång I Amsterdam. Hittar inte bilden just nu. Det funkade. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har ju en urpaddel, the real deal, som nog är den bas jag har som låter allra bäst. Jag har haft fyra genom åren.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Håcke »

Wow!
Inte ofta man ser dom!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev: sön 23 aug 2020, 12:01 Jag har ju en urpaddel, the real deal, som nog är den bas jag har som låter allra bäst. Jag har haft fyra genom åren.
Bild
Yes, Steinberger L2. Gratulerar. Om du har plattan kvar kanske den funkar bättre, men ändå, man måste ha ngt att villa underarmen på. Alla man har hört talas om som har lagt sina L2 i malpåse efter några år, tar fram dem ur dammet, ur garderoben, ur källaren, och upptäcker att de fortfarande stämmer, men när de kopplar in, så ..."VILKET LJUD!!!" Det är helt unikt, och nästan lika originellt som Rickenbacker, Music Man Stingray, har ett helt eget "uttryck" och karaktär. Känner en som försökte "bygga ihop något som LÄT likadant" med huvudlös hals ifrån Moses Graphite, EMG mickar som är deras egna (EMG-HB) som de har/hade till Steinberger L2, de småskalig soapbar-pickuperna, men likväl, näh, det gick inte, det var inte ens i närheten. IOFS lät den bra, men inte alls ens i närheten, något helt annat. Fattar inte varför Steinberger inte fortsatte med "det ljudet" och gjorde de med en någorunda normal kropp istället. Kanske blev för dyrt med så mycket yta helt i kevlarfiber? När Gibson köpte upp märket försökte de sig på alla möjliga trävarianter, dock med kropp, fast med sämre resultat.

Trodde att deras 90-tals modell som var den enda med kropp och riktig kevlarhals ifrån den gamla goda tiden, skulle vara närmast men ack icke. Kom ihåg att de försvann, fanns bara i några få år...tror de hette Q-series....Q4 och Q5. Grafithals, träkropp,fast andra emg mickar. Dog döden död... :(

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

Förresten, är alla "Seinfeld" blad-vändar ljud i tv-serien gjorda på en Steinberger? :-) Jag har trott att de alltid lät sån. Eller är det samplingar på ett keyboard ? (dock samplingar ifrån en L2?)

https://www.independent.co.uk/arts-ente ... 51766.html

Kurzweil hade samplingar ifrån en Steinberger slap bass i alla fall.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev: tor 03 sep 2020, 14:15 ...Yes, Steinberger L2. Gratulerar. Om du har plattan kvar kanske den funkar bättre, men ändå, man måste ha ngt att villa underarmen på...
Nu är jag inte säker på vad du menar med plattan, men om du menar bumerangfästet för remmen så sitter det där, fast hopvikt i "viloläge". Det här är en XL2 från 1984. Min första var en mycket tidig L2, min andra en XL2 från 1986, min tredje en XL25 från 1985-86, och denna - den sista - är alltså en XL2. En "transition model", med vissa drag kvar från L2, och en del från det som slutligen skulle bli den finala XL2. Det löstagbara benstödet är en rest från L2; stallet och lite annat. Det jag saknar från L2 är möjligheten att använda vanliga strängar utan extra tillbehör.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

dubbelpost
Senast redigerad av Hånken den fre 04 sep 2020, 09:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev: tor 03 sep 2020, 20:11 Nu är jag inte säker på vad du menar med plattan, men om du menar bumerangfästet för remmen så sitter det där, fast hopvikt i "viloläge". Det här är en XL2 från 1984. Min första var en mycket tidig L2, min andra en XL2 från 1986, min tredje en XL25 från 1985-86, och denna - den sista - är alltså en XL2. En "transition model", med vissa drag kvar från L2, och en del från det som slutligen skulle bli den finala XL2. Det löstagbara benstödet är en rest från L2; stallet och lite annat. Det jag saknar från L2 är möjligheten att använda vanliga strängar utan extra tillbehör.

Steinberger Pivot Plate
är dess riktiga namn, hårdplast eller annat (tror inte den var av kevlar):

Bild

På deras gitarrer, alltså gitarrpaddlar, fanns den inte då de inte trodde den behövdes. Ack vad de bedrog sig ... :wink:

"... vanliga strängar utan extra tillbehör..." ?! Nu är det jag som inte fattar. Man är väl tvungen att använda s.k. vanliga strängar med tillbehör, t ex tång och sånt för att klippa av strängarna? Men med dubbelkulesträngar behöver man inte använda några tillbehör alls. Jag har faktiskt svängt i min tidigare åsikt. Med dubbekulesträngar är antalet verktyg som behövs för att byta strängar = 0. Man behöver inte ta med sig ut, eller råka glömma, förlägga tång, knipsare eller annat. Sedan rev ändarna av de avklippta strängarna upp det mjuka tyget inne i gigbagen ändå. Så jag gick över till dubbekulesträngar ändå, eftersom det inte spelade någon roll ljudmässigt.

Men nog om detta, L2 är the real Mccoy som det heter på engelska.

Förresten gillar jag outputjacket i bilden ovan. Fler tillverkare borde sätta jacket där faktiskt...men men, annan tråd, annan diskussion.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Ljudfreak »

Jag minns fortfarande när jag fick prova en XL2 första gången. När man spelade vid stallet, hade den knuff och övergången till djup, mjuk reggarebas när man spelade vid halsen var sömlös. Har alltid velat ha en sedan dess, men det blev en Status Streamline 4 istället. Ibland har jag tänkt sälja, men så fort jag tar med den till nåt rep, är den fantastisk. Kanske verkar konstigt, men jag upplever den som ”snabb” i responsen. Man har total kontroll över när tonen kommer och hur bred och fet den ska vara för att passa in. Grymt instrument.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av Hånken »

Nog om detta. Vad Ferringtons har med paddlar att göra vet jag inte. Det var väl Kramer som hade någon slags electroakustisk bas med hockeyklubba till huvud? Eller minns jag helt fel där ? Det var väl en tillfällig "fad" som det heter. Inget ljud akustiskt eller inkopplat att skriva hem om. Och jo, alla sådana basar halsdyker... electroakustiska... så jag vet inte riktigt om jag saknar dom. Deras industriella design har tidens tand gnagt rejält i, precis som de gjort med paddlar.

Nu har ju - faktiskt - själva huvudlösa designen kommit tillbaks något, men det är helt utan paddelformen på kroppen, det är med kropp mer eller mindre. Paddel med huvud på har jag inte sett ännu, men vill minnas att det fanns enstaka försök till det (plågsamma).

Jag själv är inte speciellt besviken, förvånad, eller förbluffad över att både paddlar och Ferringtons har "försvunnit". Om jag skall vara ärlig.

Och om vilken Steinberger som var bäst XL2 eller L2 är ju en annan tråd, egentligen. Nu äger ju Gibson märket Steinberger och deras patent, men att de kommer att fortsätta med eventuella reisusses av paddlarna XL2 eller L2 ser jag som högst osannolikt. I alla fall i grafit/kolfiber/kevlar. Trä möjligen, men det blir ju inte alls samma sak. Alls.

- - - - - - -

Förresten, rätta mig om jag har fel, men det där med vanliga strängar och double ball end, var inte åtminstone en av basarna L2 eller Xl2 behäftad med en headpiece som gjorde att man kunde välja mellan dubbelkulesträngar och vanliga? Kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt svårt att lösa utan att byta ut hela paketet.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Var har alla paddlar och ferringtons tagit vägen?

Inlägg av mrbaloo »

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kramer Ferrington - 89 halvaukustisk bas https://www.blocket.se/vi/97591765.htm


Här var en Ferrington för 4000 kr

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar