Ny bas funderingar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Benganfans
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 03 maj 2018, 12:21

Ny bas funderingar

Inlägg av Benganfans »

jag tog upp mitt basspelande för ca 1 år sedan efter ha lagt ned det efter högstadiumet så det vart några år uten bas. Då köpte jag ett fender kit med en P bas och en lite 15W förstärkare.

Har sedan dess börjat spela mer och mer och tycker att det är väldigt kul att spela, funderar på varför jag ens lade av. Nu är det så att där jag bor har dom väldigt dåligt utbud med musik affärer finns 1 kedja och jag bor i en stad med 6 miljoner invånare. Jag köpte mitt startkit där nu var jag inne och kikade i deras affär under helgen och dom hade en väldigt fin Fender ifrån Mexico säljaren var väldigt noga med att den var ifrån Mexico och inte Malaysia eller något annat lågkvalitets ställe. Så min egentliga fråga är kan jag köpa en Special Edition Noir P bas ifrån mexico som var den dom hade och vara nöjd med den längre än vad jag har vart med min "billiga" bas Eller ska jag vänta tills jag är i Sverige i sommar och köpa en ifrån USA som kommer att hålla längre?

Jag vet konstig fråga men att köpa en bas för ca 6500 kr var något jag inte ens hade i tanken för 1,5 år sedan och nu vill jag inte behöva köpa en om lika kort tid igen.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Ny bas funderingar

Inlägg av B-Å Åhs »

Du kommer att drabbas av GAS
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ny bas funderingar

Inlägg av Danne »

Hehe, ja GAS är en stor risk när man väl börjar intressera sig för det eventuellt grönare gräset på andra sidan. Du skriver att du undrar om du kommer vara nöjd längre med en Noir från Mexiko. Frågan är vad du är missnöjd med i nuläget och vad Mexiko-basen skulle ge dig som du inte har nu? Du kanske helt enkelt bara är sugen på något nytt som omväxling? Tycker du din nuvarande bas har blivit mer svårspelad och kanske egentligen bara behöver en setup? För att ge råd behövs nog lite mer information vad du har för intentioner med basköpet.
Benganfans
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 03 maj 2018, 12:21

Re: Ny bas funderingar

Inlägg av Benganfans »

GAS vet jag inte vad det är men är säkert något farligt. Det jag är missnöjd med är att den gamla låter raspigt och känns enkel när jag vi repar. Vet inte om det kanske är så enkelt att det är nu när jag lärt mig spela mer ordentligt så känns det som om det är läge att uppgradera och dom känns helt olika att spela på Noiren känns betydligt mer lättspelad än den jag har nu.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ny bas funderingar

Inlägg av eeakga »

GAS = Gear Acquisition Syndrome = Det tvångsmässiga suget efter att ständigt skaffa nya prylar ;)

Vanligt förekommande hos musiker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ny bas funderingar

Inlägg av blackparkas »

Skulle gissa att du klarar dig ett bra tag på Noir:en!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar