Sire hysterin

Prata om allt som har med elbasar att göra

Sire hysterin

Inläggav spitskin » mån 18 jun 2018, 20:33

Alltså man får ju skapligt med gas när man läser o ser allt som har med dessa sire basar att göra.
Man blir ju skapligt såld på modellerna ! Man kan ju fasan få 3 olika modeller (tex 4a, 4a bandlös, 5a) av priset av typ en USA fender tex.

Det upplevs låta sjukt bra. Och jag personligen uppskattar 7,25 radies. Lättare att slappa till det :tummenupp: .

Jag har ägt både fender Miller 5-an och 4an. Uppskatta dem båda. De är ju nån ”mojo”
med fender. Men handen på hjärtat !
Är dessa så bra? Fender imponerar inte alla dagar i veckan heller.
Att ge dessa sire basar en roadworn genomgång så borde fasan dessa även få lite mojo?
Vem har en sire? Och är du nöjd?
Och jämföra och säga att det är som en Mexico fender är inte övertygande nog.
För enkel genväg att förklara. Fender Mexico upplevs inte ha samma ”pop” och ” growl” i soundet?
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem

Re: Sire hysterin

Inläggav Bean » tis 19 jun 2018, 10:13

Jag har en V7-femma sedan några år och är grymt nöjd. Överväger att skaffa en P7 också.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inläggav Danny » tis 19 jun 2018, 10:16

Jag hade en 5:a ett tag. Svinbra bas för pengarna. Men jag kom inte överens med halsen alls. Tror en 4:a hade varit bättre.
Ljudet var det inget fel på alls. Både passivt och aktivt läge låter bra. Det som kanske hade behövts jobbas lite på var t.ex vassa bandstavar och lite stabilare potar. Annars var det som sagt var inga som helst problem.

/D
Favorite Hippies & Thunderhoney
Fender AVRI -62 Jazz
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Aguilar TH500 + Fender NEO410 //
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+

Inläggav gthyni » tis 19 jun 2018, 12:12

Jag hade en 4:a med lönnbräda, har dock uppgraderat till en Fender American Pro och det ångrar jag inte trots prislappen.
Prisvärda ja, men det måste genas i hörnen nånstans. Jag hade ett bra ex men andra har upplevt kvalitetsproblem.

mina minus:
* Hittade sågspån i kontrollfräsningen
* Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet
* Mickarna är ganska klena i passivt läge
* Headstocken och stallet är fula och klumpiga.

Halsprofilen är en smaksak men jag gillar Sires hals bättre än Fender Standard Jazz men jag inte i klass med profilen på American Pro i min näve (fast jag är en P-bas-gubbe så det är kanske inte så mycket att bry sig om :))

Jag bytte all elektronik till passiv krets med Dimarzio/CTS,
men om man skall köpa bas och mickar nytt (och ev behöver lämna in för lödjobbet) så blir det inte snorbilligt längre.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher 1980, G&L L-1000 "Wunkay" 1985, Fender American Professional Jazz Bass 2016,
Fender Dual Showman topp 1974 + TC Electronics BH500 + hembyggd 1*12"
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav mrbaloo » tis 19 jun 2018, 13:11

gthyni skrev:* Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet

Spelar det någon roll att potarna sitter ytmonterat? Jag menar, de sitter väl ändå med mitter genom kroppen? Så där sitter det ju både på Musicman Stingray och Peavey Cirrus också.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++

Inläggav gthyni » tis 19 jun 2018, 14:43

mrbaloo skrev:
gthyni skrev:* Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet

Spelar det någon roll att potarna sitter ytmonterat? Jag menar, de sitter väl ändå med mitter genom kroppen? Så där sitter det ju både på Musicman Stingray och Peavey Cirrus också.

ja, av två skäl:
1. potarna är av måttlig kvalitet, ytmonterat gör byte av defekta potar mycket mer krävande vad gäller skicklighet med lödpennan.
2. den är monterad 90 grader mot kontrollplattan och efter ett par smällar mot en pot eller ett par drops så lär det vara finito.

Sires preamp:
Bild

MM är lite rubustare:
Bild

för att inte tala om hur Leo designade innan ekonomerna på Ernie Ball bestämde annat:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav Doningen » ons 11 jul 2018, 18:17

Jag köpte en V7 4a här på forumet för 1,5 år sedan. Hade en Fender Jag (Japan) innan dess, med liknande utseende (svart, rosewood hals, block bindnings). Efter två veckor såldes jaggan. Mina skäl:

- Halsen var sjukt mycket lättare att få till en bra stränghöjd med Siren
- Siren var ca 2-3 hg lättare, 4,2 mot 4,5 kg om jag minns rätt.
- Siren mer resonant och bättre ljud opluggat.
- bättre detaljarbete på bandändar och liknande på Siren.
- ljudet från mickar likvärdigt, förutom att preampen på Siren brusar mindre och är mer transparent än på jaggan.

Det enda som var till Jaggans fördel var hårdvaran, stallet (som var bytt till ett Wilkinson), var stabilare. Stallet, men även i viss mån stämskruvarna, känns lite ”plastigare” på Siren. Men den håller stämningen bättre än vad Jaggan gjorde!

Det behöver ju inte betyda ngt generellt, men i fallet med just dessa två ex vann Sire matchen. Och då var jag inte på ngt sätt missnöjd med Jaguaren.
Sire V7 MM - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Återgå till Elbasar