Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av bjelkeman »

Vilken bas hade du en stark åsikt om, älskade/hatade/gillade/tyckte illa om, som du ändrade dig om?

Jag brukade undra hur sjutton man skulle kunna gilla en Warwick Corvette $$$. Det har så konstiga proportioner där mickarna sitter. Men så fick jag spela på en, och halsen var för grov och mickarna obekväma för tummen. Nä, inget för mig. Tills jag av någon anledning fick för mig att det borde låta bra. Men nej, jag gillade inte att spela på en, inte ens när jag hade provat en längre tid. Så jag bestämde mig för att sälja den.

Den låg ospelad rätt länge. Tog den till replokalen en sista gång då jag hade en köpare. Och fanken, om det inte var som natt och dag. Helt plötsligt var den inte så dålig i händerna och lät jäkligt aggressivt. Det blev två istället för ingen. En nu med BEAD.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag avskydde P-basen som pesten...
Lät som en kartong och var annars tradig och spela på. Trälig är ett bra ord. Sen bestämde jag mig för att gilla den, skaffade en och pinade mig att spela på den. Jag hatade fanskapet, den urrrrpade som en padda och såg allmänt trist ut. Döm om min förvåning: den vann i längden. Jag ser mig fortfarande som Jazzbas-kille, men spelar oftast P-bas när det gäller fyrsträngat numera...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av BBQV »

Jag har provat, och gillat, en Ibanezfemma. Mina fördomar var Fieldyljud och tanig hals, men den var riktigt skön att spela på och lät riktigt bra!

Rogers kommentar fick mig att tänka på varför jag gillar P-bas. Jag köpte en i mitten av 80-talet p.g.a. Adam Clayton hade en och på den vägen är det. Jag är helt enkelt präglad på den sen jag började. Med andra förebilder hade jag förmodligen spelat på andra basar helt enkelt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Punkster »

Ibanez SR-serie. Moderna, fula och tråkigt tyckte jag länge. För några år sedan kom jag dock över en genom en bytesaffär och insåg att den var otroligt skön att spela på (låg vikt, smal hals) och väldigt mångsidig i ljudet. Nu har jag en SR300E, en ganska billig bas, som jag plockar upp till förmån för någon av mina P-basar ungefär 50% av tiden.
/Linus
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av hitman »

Rickenbacker 4001/4003 ändrar jag mig om hela tiden.

Ikoniska, fräna, snygga <3

Fast plastig, billig känsla trots att de är jättedyra, problem med halsar och dragstänger, USA-kvalitet, konstigt tajt strängbredd vid stallet >:-(

Men dragstången kan man ju dra ut och byta, en bas som verkligen har eget ljud osv

Det är dagsformen som avgör.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fretless123
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 feb 2018, 23:11

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Fretless123 »

Roger Hedin skrev:Jag avskydde P-basen som pesten...
Lät som en kartong och var annars tradig och spela på. Trälig är ett bra ord. Sen bestämde jag mig för att gilla den, skaffade en och pinade mig att spela på den. Jag hatade fanskapet, den urrrrpade som en padda och såg allmänt trist ut. Döm om min förvåning: den vann i längden. Jag ser mig fortfarande som Jazzbas-kille, men spelar oftast P-bas när det gäller fyrsträngat numera...
Lite i samma stadie där själv:-)


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av bas »

Som Roger, avskydde P-basar förr. Förstod inte varför folk ens spelade på dem.
Älskade high-tech-sound med krispig diskant. Förstod inte varför inte alla hade det soundet.

Tycker precis tvärt om nu. :)

(Att jag var så rabiat kan ursäktas med att jag var tonåring, och då vet man ju som bekant alltid bäst.)
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Dansk_se »

P-bas. De är ju tråkiga, alla spelar på dem. Jag ville ha nåt annorlunda och udda. Fast jag gillar ju Jameson och Duck Dunns sound... Sen fick jag en gammal P med flats i handen. Nu har jag en 65a med flats och spelar sällan på annat.
Bas.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av blackparkas »

Har aldrig hänt...….

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av BBQV »

Ha ha ha! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Har aldrig hänt...….
Jag minns, men säger ingenting. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av blackparkas »

Ssssssch….!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av 200071 »

:D :nickar:
blackparkas skrev:Ssssssch….!!
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av fredrik.ygge »

P-bas (med flats). Tog mig 35 år att fatta och nu spelar jag i princip inte på något annat
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av gthyni »

P-bas har jag alltid spelat men flats var jag avskräckt från sen skolbasarnas tid. Efter att ha provat Fender och SteveHarris-Rotos så gav jag nästan upp men gjorde ett sista försök med Ernie Ball Cobalts och de är ganska trevliga så de får nog leva kvar på en bas
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Hånken »

Vilken bas jag ändrade åsikt om?

Ja, i stort sett alla. För det beror, och berodde på. Precis som vissa andra här som provat P och J basar, tyckte jag alltid att både nya som begagnade, speciellt supertunga ifrån 70-talet, var en jävla tröga traktorer att spela på. De fanns i parti och minut. 13 på dussinet. Både japanska/asiatiska "counterfeit" kopior såsom original och t o m vinage 50-60 tals J och P basar ifrån Fender.

Sedan upptäckte jag att 99 procent av folk (inklusive fabriksjusterade ifrån Fender) skiter/sket ett stort stycke i:

1. Setup. Action. Relief. Avstånd från pickup till sträng. String gauge.
2. Neck dive. Dead spots. Ergonomi.


Folk trodde att det bara skulle vara trögt att spela på en bas helt enkelt. Half-round, flats, strängar med tjock gauge 1 cm över greppbrädan. Folk brydde sig inte. Det skulle ju vara lite "punk" över det hela. Vilket P-basen ju var.
Om man bara lade manken till och lärde sig intonation, fret-buzz, sadelhöjd, strängtjocklek, och legering, allmän justering, så funkade de flesta basar bra, inom J och P t o m.

Den enda bas som jag riktigt ändrat åsikt om, ifrån totalt hatobjekt (tänk er nu ungefär som SD tänker och tycker om vissa..och då menar jag inte Seymour Duncan.. :wink: ) till totalt fallit platt, och visar att man kan mycket väl ändra åsikt och inte vara så förbannat stofil, och stöpt i gamla vintage-bruna nyanser..."det var bättre förr", var definitivt

STEINBERGER.

Inget annat märke, modell eller typ av bas, har fått mig att tvärvända lika mycket.180 grader från - direkt hatisk - till totalt smälta och blivit passionerad förespråkare för huvudlöst såväl som introducerandet av fullständigt alternativa kompositmaterial, i grafit eller annat.

När man är ung, struntar man nog i ergonomi, neck-dive, dead spots, eller ergonomi. Man går mer på utseende, fräckt, och vad andra artister spelar på. Det börjar DAGAS LÅNGSAMT hos en så sakta och säkert, att man får idéer och långsamt tycker att den däringa Rickenbackern ser jävligt kool ut, men den gnager in i mina revben, och man upptäcket att den egentligen är en väldigt otymplig bas, och man kan inte göra så mycket med den än att den ser kool ut hos andra som tittar på en när man spelar. Till exempel.

Man börjar intressera sig för ergonomi, och varför pickuper ö h t skall brumma eller att ha brus? Varför dead spots? Varför neck dive? Varför inte mer mångsidighet och variation i ljudet, och tonerna man kan få med olika pickuper, single-coil, switch, tap coil, split coil bla bla bla.

Det skall erkännas att jag t o m mildrat min "kärlek" till Steinberger. Eftersom ergonomin var inblandat tycket jag till sist, att "meh..." de måste ha en riktig kropp och inte vara den där paddeln. Men de har/hade de ju ... också.

Således har jag provat en massa (och ägt) Fender P och J och PJ som varit rentav hemska i alla avseenden. Måndagsexemplar, kassa ut ur fabriken, ingen kärlek hos tidigare ägare, likväl som rentav gudomliga exemplar av samma modell Fender J och P basar. Det hade inget med vintage, åldern, eller årtionde att göra. Som man kan spela på i all evighet. De flesta av dessa basar var ju dock så att oavsett vad man gjorde med dem i form av setup och "kärlek" så blev de ändå aldrig bra på något sätt, hur man än vände och vred på dem. Slutsats, sälj, släng, byt in mot andra basar, de finns så många ute där, så att man kan nog till sist hitta sin pärla.

Det finns nog ingen bas som jag har gillat stort ifrån början, som jag sedan har blivit direkt hatisk mot, ungefär som det som hände med Steinberger, fast tvärtom. Som om man skulle gå en aktiv kampanj mot ett visst märke eller bas. De flesta basar som jag har haft, och ägt, och spelat på, eller sett andra ha och spela på, har jag helt enkelt "kunnat med" och stått ut med, ju, förståss.

Jag tror dock aldrig att jag kommer - helt till 100 procent - anamma:

1. Rickenbacker basar. Jag ÄLSKAR att höra andra spela och göra musik på dom, ljudet är unikt och "koolast i världen".
2. Hofner fiolbasar. Sorry. För nichat.
3. Warwick thumb och andra liknande basar. Sorry, det går att göra dom "samma form" men ta bort deras neck-dive, som jag aldrig kommer att förlika mig med, hur bra de än låter, eller ser ut.
4. Gibson EB-0, EB-3. Liknande. Neck-dajvar, och deras konstruktion i övrigt, beträffande rent allmän klen design precis som SG gitarrerna. Finns, knappt någon förmildrande omständighet. Om man skall spela någon nischad tribute band, "period" och måste ha exakt samma ljud som Jack Bruce på 60-70 talet så ok då. En låt. Max 2.50 minuter... :mrgreen:

Resten av märkena och modellerna där ute kan kvitta, och jag kommer att "kunna med dom". :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Hånken »

hitman skrev:...
Men dragstången dragstängerna kan man ju dra ut och byta, en bas som verkligen har eget ljud osv...
Fixed it for you... :)
Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av hitman »

Hånken skrev:
hitman skrev:...
Men dragstången dragstängerna kan man ju dra ut och byta, en bas som verkligen har eget ljud osv...
Fixed it for you... :)
Mea culpa...
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Vee-Eight »

Ogillade P-basens hals rätt ordentligt. Men så skulle en kompis sälja sin Fender Precision MIJ Capri Orange, och plötsligt satt den rätt ok i näven. Höll det mesta som Ibanez tillverkat i samma fack av obekväma halsar, men nånstans under resans gång så har de visat sig rätt så spelbara. Inga favoriter, men ändå.

Ljudet i P-basen tyckte jag var väldigt anonymt och intetsägande, men det stämmer som de säger att det är en Jack of all Trades; "blir du anlitad till ett okänt gig i sista sekund, ta med P-basen, den kan aldrig vara fel". Den passar in jäkligt snyggt i en komplett bandsättning.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Vilken bas ändrade du din åsikt om?

Inlägg av Punkster »

Kan nog kanske lägga J-bas till listan också. Har föredragit P-bas, men jag köpte en Black Eagle för ett par veckor sedan, mest för att jag tyckte den var cool. Har repat med den några gånger nu, och inser mer och mer att J-ljudet funkar hyffsat för mig också. Visst, solad halsmick låter fortfarande bäst, men det går att få andra vettiga ljud ur skapelsen också.
/Linus
Skriv svar