Lågbudget

Prata om allt som har med elbasar att göra
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Lågbudget

Inlägg av Svento »

Min son har uttryckt ett eventuellt intresse för att pröva det här med bas. Jag har faktiskt aldrig haft en bas i hemmet, men alltid återkommit till att - jag borde väl ändå...?! Så det skulle ju faktiskt vara lite kul.

Men jag har verkligen inte råd. Mina små döds-änglar kommer rentav få hålla till godo med att hitta små-stollig steampunk-hemslöjd i jule-paketena. Det är den krassa verkligheten.

Ambitionen är att helst plocka ihop nåt bra av lösa delar till en summa av tusen spänn. Redan det är mer än ekonomin egentligen klarar. Ifall jag skulle hitta nåt färdigt som känns TOTALT rätt (även för honom...), så kan jag gå upp till det dubbla.

För det ska ju vara nåt BRA. Men - det får alltså inte kosta

-

Det som skulle kunna få mig att lägga så mycke som två tusen, vore typ ifall jag skulle hitta nåt halvakustiskt för en sån summa. Ja precis...

Men det finns ju en del faktiskt. Jag har bara ingen aning om exakt hur usla dom grejerna är. Harley Benton HB-60 från Thomann. Nån RedSub och nån San Fransisco från Gear 4Music. Låter lite rassliga i klippen, men inte så det stör mig. HB låter mer som jag tänker mig halv-akustiskt, men nästan lite dämpat. Luddigt. Dom SER ju åtminstone JÄVLIGT snygga ut hur som helst. Lätta att falla för.

Men så har jag noterat att vissa Epiphone går för... typ ingenting. Såna mattsvarta Tb IV med skruvad hals. Nya kostar minst 3500 SEK. En sån har jag hört och även provspela. Den tyckte jag kändes väldigt bra. Man KAN ju faktiskt måla om. Skaffa blank hårdvara.

SG hittar man också en del. Mattsvarta även dom, naturligtvis. Har dålig koll, men jag leta upp lite klipp, och SG-basar verkar ha ett ljud som jag gillar. Och därmed åligger det således min son att gilla det även han.

Fender-grejer gillar jag inte rent visuellt, men det gör han, så det kan möjligtvis bli aktuellt. Jag tycker PB är okej ljud-mässigt, men inte JB.

Rickenbacker gillar inte HAN rent visuellt. Trots att jag har förklara... Inte Höfner heller, som annars kan gå skapligt billigt. Fast dom gillar inte jag heller.

-

Ska väl dessutom höra lite mer med honom i vilken grad han kan tänka sig nåt sånt lite mer hem-snickrat. Ifall jag lovar att det inte kommer se helt stolligt ut.

I vilket fall: Jag är tacksam för alla eventuella tips och/eller funderingar. Även såna tips som jag inte väljer att använda. Har ett särskilt förråd typ strax ovanför översta nack-kotan, där jag förvarar såna saker. Och på ett eller annat sätt, förr eller senare, så brukar sånt nästan alltid komma till användning.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lågbudget

Inlägg av hitman »

En fenderkopia bör du kunna hitta begagnad för en tusing. En fördel med dom är att det är lätt att uppgradera och att justera så den blir hyfsat spelbar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Lågbudget

Inlägg av Janne »

Jag köpte en sån här fast 5-strängad som backup-bas. Faktiskt jäkligt bra, fast det kan säkert skilja mycket mellan olika exemplar av så här billiga basar. Man kan ju iofs skicka tillbaks om man är missnöjd.
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... d_bass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Lågbudget

Inlägg av B-Å Åhs »

EN J&D fenderkopia eller en Texas eller varför inte bygga ihop nåt från guitarfetish ... det är inte så dyra delar
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Var i landet har satt ner bopålen. Det kan ju vara avgörande för ev. upphämtning av begagnad bas utan att blanda in transportbolag. Dvs ett sätt att hålla budget nere.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Lågbudget

Inlägg av AlbinH »

Det finns en särskild ruta på din profil så man kan se var du slagit ner dina popålar. Komplettera, det är faktiskt smart! :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

B-Å Åhs skrev:EN J&D fenderkopia eller en Texas eller varför inte bygga ihop nåt från guitarfetish ... det är inte så dyra delar
Ja, jag har sökt en del efter byggsatser, men det är ofta ren tur ifall man kommer på rätt sök-ord.

Den var lite svår att navigera på, den där sidan.... Jag hittar inte till byggsatserna. Hade dessutom tänkt kolla om det fanns nåt färdigt halvakustiskt lågbudget.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Vi har börja orientera oss lite. Först det visuella, olika grund-typer. Han gilla JB och PB, ungefär samma färg-kombinationer som jag. Vita Tb och SG, helst med gul mekanik. Gilla f-hål men tyckte såna modeller hade lite för rund kontur nertill. Gilla INTE Rickenbacker... Vänta tills du hör den, tänkte jag.

Hitta nåt klipp där man kunde jämföra ljud. Både han och jag gilla PB och Stingray men inte JB. Så gilla han INTE Rickenbacker och inte Thunderbird heller. Då grävde jag ändå fram diverse Entwistle-klipp. Nej. Hitta en del andra klipp med halvakustiska, men dom verkar han inte berörd av. Men för i HELVETE då... Sätter mitt hopp till SG. Dom gilla åtminstone jag rent ljudmässigt. Finns ju som byggsats också.

Ska försöka lite mer att sälja in mina mer pyssliga lösningar med. Inte minst för att jag faktiskt HAR en defekt akustisk gitarr, som det börjar bli jävligt dags att göra nåt av. Göra ett välvt lock med f-hål. Måla vit och göra hårdvara av mässing. Kanske kant-listerna med. En pickup, en ratt. Sen JB-hals med stämskruvarna neråt. Och jag skulle ju för egen del gärna ha plåt-lock på den.

Hur som helst - bortsett från utseendet, så kan jag föreställa mig att halv-akustiska instrument kan vara roligare för en nybörjare. Och att man snabbare får känsla för hur dom saker man gör påverkar ljudet. Men det känns nästan lite kört, för att jag liksom har lyft den idén... Då måste idén avfärdas.

Det är liksom inte trots. 'Måste göra tvärtom'. Han LITAR helt enkelt inte på mitt omdöme. Min förmåga. Aldrig gjort. I och för sig blivi aningen bättre på senare år. Men alltså - visst... Jag är väl betydligt mer Chevy Chase än jag vill kännas vid. Men fan ändå inte på ljusårs avstånd så mycke som han vant sig vid att tro. Så ifall jag skulle få till nåt sånt, så skulle jag nog på många sätt göra både min egen och hans tillvaro enklare. Men då FÅR jag ju fan verkligen inte misslyckas heller...
Senast redigerad av Svento den tor 08 nov 2018, 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Det är i Norrköping jag bor förresten.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Hitta lite klipp med SG. Tyckte den påminde ljudmässigt om PB. SG räknar jag nog på nåt vis till Fender-familjen, trots vinklat huve. Speciellt billigare Epiphone med al-kropp och skruvad lönnhals. (Med singlecoil och fullkontakts-stall - på vilket sätt skiljer den sig från Fender-instrumentena?) Men det föll inte das Schlüngl i smaken.

-

Hitta dessutom en del halv-akustiskt. Gibson, Epiphone, diverse budget-märken. Det var extrema skillnader, men dom verka inte vara mellan olika fabrikat, utan mer kunna spåras till dom enskilda spelemännen.

Ifall nån av dom på ett positivt sätt stack ut lite, så var det Gear4Musics vräkiga spånskive-kuliss RedSub för 2200. Den hade nån tvättbräde-liknande akustisk dist som jag annars förknippar med Fender. Typ Johnny Cash' legendariska femdollars-sedel.

Gemensamt för alla demonstrationerna, var att dom inte kunde låta bli att spela ackord. Det kan inte jag heller - eftersom det typ det enda jag kan...

Men fan vad bra det lät liksom. Inte bra i bemärkelsen att det fick honom att reagera, men ändå...
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Har väl gjort lite iakttagelser hur som helst. Bilda mig lite uppfattningar. Vad folk fastnar för är väl mycke en fråga om identitet.

-

Jag tycker allt Fender låter väldigt mycket sträng, band, greppbräda, hals. Spikigt. Trampolin. Ugns-galler (typ Jazzmaster och liknande). JB låter som typ nån jävla elefant-banjo.

Man lär ju aldrig ställas till svars gällande varför man spelar Fender. Det betraktas som ett neutral-val.

Märkligt nog.

För där kan man ju verkligen tala om distinkt ljud. Jag tycker ljudet av PB och framförallt JB pekar ut riktningen och dikterar villkoren för allt det andra. I mycke högre grad än vad det gör ifall gitarristen spelar strata eller tele. Använder man en Fender-bas så blir det liksom Fender-musik. Tycker jag.

Ofta spelas dom väl av den typen av försynta basister som inte har nåt behov av att hävda sig.
AC/DC-stuket liksom.

Som gör hela jobbet, dukar åt dom andra utan att förvänta sig nån som helst uppmärksamhet, bekräftelse eller belöning för sin insats. Och som heller aldrig FÅR det, ska man kanske tillägga.

Mittfältare. Basistiska motsvarigheter till Ringo. Såna som min son. Faktiskt.

-

Gibson verkar ha ett typiskt register som spänner mellan ärtsoppa och diesel. Bläckfisk-ringar, suddgummi och israeliska militär-känger. Lång-kok på mammut-betar och gamla lastbils-däck. Inge jätte-problem ifall det slinker med nån bakaxel. Låt det puttra i några vecker.

I med några skvättar Jack Daniels. Bara några få. ('SKVÄTTAR sa jag, idiot-jävel! Inte droppar. Och man skruvar inte på korken ifall det är mindre än en deciliter kvar. Du får väl helt enkelt ta lite större skvättar?')

Men ärligt talat - vem i helvete spelar egentligen på en Les Paul-bas? I sån stereotyp Les Paul-musik är det väl närmast obligatoriskt med Fender-bas? Country-rock i lågt tempo med mys-dist från Marshall, typ Guns & Roses. Visst - Dusty Hill naturligtvis. Men det är ju bara för att han själv antagligen inte har nån talan.

Annars skulle det så mer vara mer vara typ... sån skäggig geografi-rock. Akustisk gitarr och/eller tele, Hammond och pedal-steel. Den enda som står upp - och som saknar skägg - är basisten. Som alltså spelar Les Paul eller rentav Hagström Swede.

Endera ÄR den basisten kapell-mästare, sångare och ensam låtskrivare, eller så vill han vara det. Då lämnar han bandet efter andra albumet för att starta eget. Efter en lika mytomspunnen som kronisk maktkamp med den allvarliga killen med sin nedärvda flat-top box. Som enligt ryktet kan använda sin utskjutande haka som gitarr-fodral.

För i dom fall när basisten är bandledare och front-figur, så känns Gibson som ett reellt alternativ på ett helt annat sätt. Har ingen aning om vad Tom Robinson eller Sheryl Crow spelar på, men det känns inte svårt att föreställa sig LP eller SG.

Känns däremot helt fel att låta Roger Waters spela Les Paul, men så kan han ju faktiskt heller inte sjunga. Nick Lowe känns inte heller som nån Gibson-typ. Eller över huvud taget som nån basist, ärligt talat.

-

Thunderbird räknar jag egentligen mer till Fender-familjen. Inge som en band-ledare hänger på sig, snarare nåt för den som identifierar sig som BASIST.

Signalerar liksom egensinne, virtuositet och hårdrock. Lustigt nog. Extravagant utseende visserligen, men väldigt allmän-giltigt ljud, skulle jag säga - i positiv bemärkelse. Finns det nån annan modell som man rent ljudmässigt på det sättet kan applicera precis var som helst? Som kan smälta in överallt på samma konflikt-fria sätt.

-

Halv-akustiska så som dom vanligtvis spelas, spänner mellan kött-stuvning och basket-boll. Får för mig att halv-akustiska är mest allround - EGENTLIGEN - men att det är så hårt reglerat hur en sån ska låta, så att den i praktiken snarare används som en typ av klädesplagg.

Över-vintrade tonåringar som sjunger om självmord. Trum-maskin, alternativt trumslagare som står upp - gärna båda delar. Plufsig sångare med gyllene lockar, blå ögon och baby-face samt nåt lättare talfel. Engelska med svensk brytning (även om han är från nåt anglosaxiskt språk-område) eller möjligen typ skotsk accent. Blek pojke med rakblads-ärr på alla ställen där det syns - vilket inkluderar bröstet - som spelar bakom stallet på en Jazzmaster dränkt i effekter.

OCH - sist men inte minst då, en basist inhyrd från Monsters High eller direkt från åttitalet. En mycke mycke liten flicka med mycke mycke stora känger, motorcykel-jacka, skotsk-rutig kjol och strumper av höns-nät direkt på skelettet. Tupérat hår och svarta läppar (enligt ryktet INTE läppstift).

Ifall man knackar henne på kinden - eller ögat för den delen - med en penna eller nåt, så låter det som en viktoriansk te-kopp. Ingen har nånsin sett henne blinka eller öppna mun. Än mindre hört henne prata eller sett henne äta eller dricka. Inte ens blod. Det hon eventuellt behöver tillför hon intravenöst. Vilket är den enda kända indikationen på att hon alls har ett cirkulations-system.

Hon, hur som helst, spelar på en svart archtop. Grund-ton, åttondelar, aldrig under sjunde bandet. Den enda i gänget som egentligen faktiskt SPELAR, men hon saknar fullständigt intresse och ambition beträffande allt som inte går att injicera.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lågbudget

Inlägg av BB3000S »

Haha, mkt underhållande o rätt träffande iaktagelser! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

PerCoolator
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 09 nov 2018, 14:10

Re: Lågbudget

Inlägg av PerCoolator »

Hallå där. Har en Fender Precision (kopia). Helt klart spelbar och i bra skick för 1000kr. Jag finns i Norrköping.
MVH
/Per
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lågbudget

Inlägg av Håcke »

Men men...
Men...
Elefant-banjo?
Är det det jag spelar alltså?
Skönt att äntligen få ett ord på det då alltså.
Men det känns lite sådär faktiskt...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

PerCoolator skrev:Hallå där. Har en Fender Precision (kopia). Helt klart spelbar och i bra skick för 1000kr. Jag finns i Norrköping.
MVH
/Per
I think I like you.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Håcke skrev:Men men...
Men...
Elefant-banjo?
Är det det jag spelar alltså? Bild
Skönt att äntligen få ett ord på det då alltså.
Men det känns lite sådär faktiskt...
Fan vad rätt det skulle kännas för mig. Skulle verkligen kunna bli min nisch. Men tyvärr är jag inte helt förtjust i JB rent ljud-mässigt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t" onclick="window.open(this.href);return false;

Märk väl att det fortfarande bara låter bas oavsett vad det spelas på. Små nyansskillnader bara. Sen skall det ju mixas ihop med övriga musikanter också.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Fast nog är det extrema skillnader mellan dom olika modellerna? Jag såg som sagt nån annan sån jämförelse, och Fender-släktet tycker jag har väldigt mycket mer hals-ljud. Thunderbird låter mycke knubbigare. Rickenbacker har kropps-ljud fast liksom i samma frekvens-register som Fender-grejerna.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Ja, precis. Det låter alltså bara bas oavsett vad man spelar på. :)
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

    mrbaloo skrev:Ja, precis. Det låter alltså bara bas oavsett vad man spelar på. :)
    Ja i och för sig. Både exempelvis Fender JB och Hagström Swede liknar ju varann på den grundläggande punkten. Dom låter bas.
    Svento
    Medlem
    Inlägg: 112
    Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
    Ort: Norrköping

    Re: Lågbudget

    Inlägg av Svento »

    Rent allmänt då... Ifall nån vet med sig att det står en lattjolajban-låda på vinden, så är jag antagligen intresserad. Tillbehör som inte kommer till användning och enbart skapar irritation, men som man liksom ändå inte kan slänga.

    Stäm-skruvar, pickupper, stall, hals-bultar, etc.
    Svento
    Medlem
    Inlägg: 112
    Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
    Ort: Norrköping

    Re: Lågbudget

    Inlägg av Svento »

    Nån förresten, mer än jag, som tycker att den här ultralågbudget-grejen har ett rätt ovanligt ljud?

    https://youtu.be/uA1kKpFkqog" onclick="window.open(this.href);return false;

    Jag har lyssna på klipp med dyra grejer som Gibson ES såväl som Thomanns ihåliga Harley Benton, och jag tycker dom har i stort sett samma suddgummi-ljud. Över-kokta sniglar. Den här däremot tycker jag har mycke mer gitarristiskt ljud, distinkt, plåtigt och rassligt. Lite Fender Coronado.

    Mer liksom... ELEFANT-BANJO!!!
    Senast redigerad av Svento den mån 12 nov 2018, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
    Användarvisningsbild
    Håcke
    Medlem++
    Inlägg: 2536
    Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
    Ort: Hestra

    Re: Lågbudget

    Inlägg av Håcke »

    Men vänta nu lite....
    Sitter du och lyssnar på olika basars ljud genom datorn?
    Med vilka högtalare då?
    Och hur är det inspelat?
    Är det Tyskens mp3:er du sitter och dömer utifrån?

    Nu börjar jag förstå hur du tänker...

    Du måste ju lyssna på olika basar i verkligheten genom en bra stärkare.
    Det är en ooootroooligt stor skillnad på ljudet.
    Och känslan när du håller i instrumenten.

    Det går liksom inte bara att lyssna på en inspelning och säga att så här är det.

    Och om det låter elefant-snigel-banjo om allt du hör och att kinesiska-tysk-basar låter lika bra/dåligt som instrument för 15-30 lakan så är det nog risk att felet sitter nån annanstans.
    Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
    Svento
    Medlem
    Inlägg: 112
    Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
    Ort: Norrköping

    Re: Lågbudget

    Inlägg av Svento »

    Jo jag är med så långt. Jag räknar inte med att få nån rättvis uppfattning från såna klipp. Men jag tror mig väl ha ungefärliga uppfattningar. När man ser och hör såna upptagningar, så kan man ändå i nån mån jämföra hur olika instrument skiljer sig gentemot varann. Jag kommer i vilket fall inte ges möjlighet att testa alla postorder-produkter i verkligheten. Just dom där klippena är intressanta för att han spelar så taffligt - det blir lättare att relatera till.
    Användarvisningsbild
    mrbaloo
    Medlem++
    Inlägg: 5319
    Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
    Ort: Ö-vik
    Kontakt:

    Re: Lågbudget

    Inlägg av mrbaloo »

    Vänta nu, är det sonen eller du som skall spela bas? Om det är sonen så borde du hellre satsa på att bygga en bas som är cool och snygg. Allt kommer att låta bra i sonens öron ändå. Och han kommer nog tycka att det är kul att spela.
    Skriv svar