Vintage vs. High-tech

Prata om allt som har med elbasar att göra
RandyAndy
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:43

Vintage vs. High-tech

Inlägg av RandyAndy »

Kul idé med ett svenskt basforum. Nu behöver man inte hänga så mycket i The Dude Pit! Vore dock kul med med en uppdelning mellan vintage/high end. Finns säkert många med mig som älskar att gräva ned sig i vintagebasar och förstärkare, likväl dem som älskar boutiqe-prylarna.
För närvarende spelar jag på en Fender Telecaster Bass från -69. Orginal förutom en gammal omlack. Det är den absolut bästa elbas, ljud- och spelmässigt, jag någonsin ägt och spelat. Det finns även en Eagle Stella contra med ett Shadowsystem som brukas flitigt. Kör båda genom en MM HD-150 topp med två stycken tillhörande MM RD-75 lådor bestyckade med varsin 15" Eminence-element. Låter högt och tungt!
Vore kul att höra vad ni andra har basar och stärkare. Skriv och berätta.
Och ännu en gång, kul med ett svenskt basforum.

Anders :D
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Välkommen anders!,
Kanske skulle vi kunna ordna en kategori i forumet som är Vintage, där man kan visa upp, diskutera gamla härliga basar och stärkare.

Har du någon bild på din bas?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En uppdelning kan ju vara bra, frågan är ju om man exempelvis har en fråga ang en bas. Skall den ställas i Vintage-delen beroende på hur gammal den är? Var går gränsen? 25, 30 eller 35 år? Personligen har jag en känsla av att till att börja med kan man nog ha ett forum och om det blir många trådar och väldigt rörigt en uppdelning. Såg på Bojen att de har en vintage-sektion där men det verkar som att folk postar mest i den allmänna delen iaf. Annars förstår jag vad du menar, det verkar som att det finns lite av två läger. De som spelar mest på äldre basar och då kanske mest rock medan andra kanske mest spelar på modernare high end-instrument och då en del fusion och liknande.

Kul med ett svenskt basforum för precis som du Anders så hänger jag en hel del på Dudepit också. Även om det blir lite basprat på ex. Planket så riskerar ändå bastrådarna att ramla långt ner innan någon (med baskunskaper) har fått upp ögonen för exempelvis en fråga.

Ser också gärna en bild på din Telecasterbas.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Tyvärr har jag inte haft så bra erfarenheter av vintageinstrument.
Bandets förra gitarrist hade en gammal Jaguar från 1962 (tror jag, kan vara 63 el 64 också). Inget fungerade på den där jävla gitarren. Stallet lossnade elektroniken glappade etc.

Jag hade en Höfner 500/1b. Från sent sextiotal. Stämskruvarna var kass, men elektroniken var ok. Stallet fick jag köpa nytt, halsen fick jag limma om.
Lite som att pyssla om en gammal pensionär. Sålde den för att slippa hålla på.

Inga av mina nyare basar har jag haft några problem med, utom en defekt mick, men den fick jag bytt utan problem.

Jag har all förståelse för de som gillar vintageprylar, men jag orkar inte med allt underhåll man måste pyssla med. Dock är det lite schysst att känna att man står med ett stycke historia i handen. Hade det inte varit för McCartney hade jag aldrig köpt Höfnern. Vem vet om några år kanske jag slår till och köper vintage igen
8)
Min Fernandes från tidigt 90tal har jag justerat halsen på en gång!
Min Fender har jag fan pysslat med mer gånger än jag kan räkna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag vet egentligen inte var gränsen går för vintage utan jag ser det mest som nyare eller äldre. Har mest äldre, men har också köpt ett gäng nya basar. Inga av dem har gjort mig besviken. Kanhända att man slipper justera halsen så mycket på nya grafitförstärkta (mm) halsar men jag har inga större problem med att justera dragstång då och då. Det är väl som med gamla bilar, en del tycker att halva tjusningen är att meka medan andra bara vill köra. Många instrument görs ju inte längre medan andra tillverkas på samma sätt som förr.

Det blir ju lätt en uppdelning beroende på preferenser. Jag föredrar gammalstuk på basar och modernare basar brukar inte kännas, låta eller se bra ut enligt mig men jag spelar heller inte den sortens musik så jag behöver moderna 5- eller 6-strängade basar tex. Jag har däremot precis som du (fast omvänt) förståelse för dem som föredrar dessa. Finns ju även de (som inte är så trångsynta, eller petiga som jag) som gillar både och, och det är därför jag tycker att en uppdelning på forumet bara skulle understryka att det skulle vara extrem distans emellan gammalt och nytt vilket jag inte anser är fallet. Mångfald gör ju att man kan lära av varann trots olika preferenser. Om tio år kan jag ju ha ändrat uppfattning.

[/quote]
gäst

Inlägg av gäst »

Jahörnini, vad är egentligen bäst? Vintage eller hitech och framför allt, är vintagebasarna värda pengarna? Jag tänkte att det det kunde vara på tiden med en sådan diskussion. Kör hårt!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag tycker bästa av båda världarna..

Kör en moddad 78 Jazz med DiMarzio Ultra Jazz mickar
(Valde dem för att basen har rosewood bräda och är lite middy i grund tonen redan.. lyssnade på Model "J"s men det var för middy med min halls..)
Aktiv preamp med Hi-Low Boost och cut..
Vanliga moddar i övrigt.. badass stall och d-tuner..

Kan verkligen inte vara mer nöjd...

Som många andra sagt tidigare..
Jag skulle aldrig köpa ett instrument jag inte provspelat.. oavsätt om det var nytt, gammalt, dyrt eller billigt..
Skräp är skräp.. oavsätt vad du betalat för det...
Senast redigerad av Liten den tis 19 jun 2007, 16:30, redigerad totalt 2 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ja, gamla basar, kan det vara nåt? Dessutom kan man köpa flera splitternya för samma peng! Jag är skeptisk i a f.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:Jahörnini, vad är egentligen bäst? Vintage eller hitech och framför allt, är vintagebasarna värda pengarna? Jag tänkte att det det kunde vara på tiden med en sådan diskussion. Kör hårt!
Ja, SOM jag undrat.


Lyckligtvis finns svaret:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... rd2=hitech

Så nu kan tråden låsas.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

kan iofs ta en googlefight till

Vi e inte så många, men........ :)


http://www.googlefight.com/index.php?la ... rd2=svensk
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

prunier skrev:kan iofs ta en googlefight till

Vi e inte så många, men........ :)


http://www.googlefight.com/index.php?la ... rd2=svensk
http://www.googlefight.com/index.php?la ... d2=prunier

Passa dig.... :twisted:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Ajaj, jag skall vara snäll :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev: Lyckligtvis finns svaret:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... rd2=hitech

Så nu kan tråden låsas.
Hallå där, det står inte "hi-tech" i överskriften utan "high-tech" och då blir resultatet ett helt annat!

http://www.googlefight.com/index.php?la ... =high-tech
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

googlefight!?? Alltid upptäcker man nya saker i detta forum. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Men är de höga priserna på vintageinstrument befogade då? Det har jag alltid undrat!
By the way, GrafZ, min semester börjar nästa vecka. FIKA!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Men är de höga priserna på vintageinstrument befogade då? Det har jag alltid undrat!
By the way, GrafZ, min semester börjar nästa vecka. FIKA!
Jasså då passar det sig din förbannade råsopa!





Nej, det är klart priserna inte är befogade. Du får 5k för din gammla träbit du kallar bas...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Parkas, läste ditt fikainlägg men om din timing är lika dålig när du spelar bas som när du föreslår fika så förstår jag att du är fast i A tribute to Carola-träsket. Jag har jobbat natten som var och jobbar i natt, alltså sov jag hela dagen men hör gärna av dig nästa gång du är i Hufvudstaden. Då kan vi ta den där skinnbrallediskussionen IRL, hahahaha...!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehe.... Vi får se helt enkelt.
Skinnbrallediskussionen är över.
Skinn är king...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svensson skrev:googlefight!?? Alltid upptäcker man nya saker i detta forum. :roll:
Just det!

Pratabas - ditt livsuniversitet på nätet.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Hehe.... Vi får se helt enkelt.
Skinnbrallediskussionen är över.
Skinn är king...!
Skinnparkas!
gäst

Inlägg av gäst »

(Bara Tony Iommi som kan bära upp en skinnparkas för övrigt...)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehehe... ja... det tänker jag inte orda om...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag gillar både Vintage o Hitech..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar