Heja Morris!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Heja Morris!

Inlägg av strummer »

Jag köpte en Morrisbas här för nåt år sedan, 500 spänn och inte tänkte jag så mycket på den mer än att den kan få stå hemma hos trummisen, och det gjorde den tills för nån månad sedan.

Jag får alltid skit av Zäta (Club Probation i Sthlm) för att jag lirar 5-strängat, så jag tänkte att det kunde vara dags att smöra lite för honom. Sagt och gjort: jag började repa med min 500-kronors Morris, och den funkade ju rätt bra.Lätt och skön att lira på, och dessutom med riktigt fin ton när man lirade akustiskt.
Men micken, nja den var nog inte så jättehäftig egentligen, så jag beställde en DiMarzio Model P från GMF. Micken dök upp och jag skulle bara montera den. Av med strängarna och då ramlade sadeln bort, den stod nämligen bara på halsen fastpressad av strängarna. Dessutom hade nån tidigare ägare filat lite, så helt kry var den inte, mässingssadeln.
Nåväl, jag tog ur den gamla micken, och passade på att skärma mickhål o kontrollhål med alufolie, så tjong i med DiMarzion och efter lite feppel med att få dit sadeln kunde jag konstatera att det (såklart) blev ett jävla tryck med den nya micken. Tyst blev det också tack vare skärmningen.
Fast den där sadeln, alltså den kändes inte helt kul. Eftersom det var länge sedan jag slarvade bort mina filar skulle nån annan få göra en ny sadel, och med Sara Petterssons coola custombygge i bakhuvudet drog jag till Märsta och lämnade basen hos Peter Naglitsch.
Under det trevliga besöket konstaterade Peter att halsen var mahogny, och jag hade tidigare kollat kroppen via väggen i mickkaviteten, och visste därför att det även där var mahogny, och ingen pancake utan massivt:)
Så nu väntar jag, lär väl få tillbaka basen strax efter nyår, ibland är as-billigt allra roligast:)
Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Heja Morris!

Inlägg av gthyni »

Du får återgälda med att lura Zäta att stoppa en model P i sin DeeDeeR-Fender. Säg att det var det som var hetast '77 (vilket stämmer). Han kommer att tacka dig. Hoppas över de där mässingssadlarna som var heta vid den tiden också, många strängbrott på sina samveten.
Senast redigerad av gthyni den tis 24 dec 2019, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 660
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Heja Morris!

Inlägg av Falcon »

Kul att du har kvar basen som du köpte av mig. Misstänkte att den mådde bra av en ny mick.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Skriv svar