Lakland Darryl Jones 4-str.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Lakland Darryl Jones 4-str.

Inlägg av Edgedaniel »

Hej!

Någon som vet nåt om denna basen? Jag är inne på att köpa en Fender RI American Jazz men sneglar även lite åt en Lakland, nån som har någon fakta att komma med eller tipps?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hej, har testat femman av Darryl Jones och den var grymt välbyggd och lät jättebra. Rent kvalitetsmässigt så är de mycket bättre än Fender är idag.

Ljudet skiljer sig väl en aning då Lakland låter lite modernare med Aero mickarna i min smak och det var svårt att få till ett riktigt jazzbas knorr á la jaco med femman i alla fall.

Kolla med http://www.mattissonbass.com det är han som tar in dom. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Ajdå, inget knorr.. så trist.. kan dom inte bygga bra snygga kopior men behålla knorrljudet som man vill ha :(
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det sa jag inte...
visst finns det en del knorr men inte hela vägen :wink:

Men jag är helt övertygad om att de kan bygga bra Fender kopior då Lakland och Sadowsky är de två märken som utan tvekan är största när det gäller detta. :lol:

Jag tror mer det är mickarna som Darryl själv valt som gör det, de är lite även om jag inte vill ta ordet i mun - Hi-Tech.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Nä, Hi-tech ljudet vill jag verkligen inte ha, det lämnade jag på 90-talet....

Det får bli en spacebass istället kanske ;-) Såg att ibanez gjorde nån Botsy modell.. cool...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag har testat lakland-basen hos mattissonbass. jag tycker den håller enormt stor klass som helhet. en av de få jazzbas-modellerna som jag själv kan tänka mig att investera i. huvudsaken är att själva basen besitter en känsla som man är 100% nöjd med... sen kan man väl testa lite olika mickar för att få fram olika karraktär (exempelvis mer knorr).

lakland - fender = 1 - 0
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Men hur mkt bättre är en Lakland i kvalitet gämfört men en RI Jazz? Avgörande bättre?
Är det massa aktiv elektronik å sånt trams i laklanden?
Eller är det bara att slänga på några shysta mickar typ "Anderson"?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Håller helt klart med Bassdue.
Fast jag säger nog snarare Lakland vs Fender 3-0, alltså en 1a på tipset :wink:

Lakland håller över lag en mycket bättre kvalitet än Fender om vi inte tar Fenders 80-tals vintage RI modellerna som faktiskt är riktigt bra.

Söker man mer vintage ljud så är det nog Lakland Joe Osborn som har Lindy Fralin mickar man ska snegla på... 8) Men även Darryl Jones är bra och det är inte så att den låter som en Alembic t.ex. utan den låter lite modernare är nog mer rätt uttryck. Hi-Tech var nog lite överdrivet! :wink:

Vet inte om den går att få med aktiv elektronik, gör det säkert men standard kommer den i passivt utförande vad jag vet.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att investera i en Lakland och ha som bruksbas men är nog mer inne på Bob Glaub d.v.s. P-basen.

Lättaste är väl att ta sig till Kumla och Mattisson http://www.mattissonbass.com, kontakta honom innan så han har några Laklands hemma bara.

Lycka till! 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag har testat både D. Jones 4:an o 5:an. 5:an lät lite mer modern och öppnare i ljudet än 4:an. Dom är absolut inga high-tech basar. Båda är av mkt hög kvalité med tanke på priset. Kroppen har ju inte riktigt samma form som Fender, men det kanske du redan har sett. Det är defenitivt värt en provspelning av en sådan bas.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

groovyjr skrev:Lakland vs Fender 3-0, alltså en 1a på tipset :wink:
hmm, nu lirar jag inte på tipset... men 1-0 borde väl också bli en 1a? 8)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Så sant Bassdude, kanske skulle börja... :wink:
Tippade du halvlek eller!? Det verkar ge vinst i alla fall Hahaha!

Dessutom stämmer det säkert som Basnalle säger att 5:an låter modernare än 4:an. Det var som jag skrev tidigare 5:an jag testade. 8) Tror det är ganska vanligt just på femmor då man måste ta hänsyn till det låga B som då också finns där och ska låta bra vilket det gör på Lakland.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Har aldrig haft möjlighet att testa, men den vita 5-strängade Darryl Jones:en med lönnbräda ser faktiskt riktigt läcker ut...

Någon som testat lönnbräde-varianten?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar