Image vs. Sound

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Image vs. Sound

Inlägg av Gröna Lyktan »

Något som jag funderat rätt länge på är om det finns basar som är specifikt gjorda för en musikstil. Bastillverkarna talar ju gärna om "en riktig hårdrocksbas", eller "fusionvänlig bas". I mina öron är detta mycket tveksamt. De flesta av mina favoritskivor oavsett musikstil är i stort sett inspelade med samma instrument (Fender-P, Fender-J, Spector, Yamaha BB osv.)

Då kommer vi till nästa punkt, om det inte ljudmässigt finns "hårdrocksbasar", "fusionbasar", "bluesbasar", etc. så måste det ju bero på det visuella. Är det så att en hårdrockare inte kan tänka sig att synas tillsammans med en Yamaha TRB John Pattitucci, eller att en bluesräv älskar sin Ibanez i smyg, men offentligt förnekar all kännedom om detta instrument?

Jag skulle gärna vilja höra andra basbröders resonemang kring detta.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag är övertygad över att det mesta handlar om image och utseende före ljudideal. SEN så är ljudet i sekundär betydelse.

Men att det skulle betyda att man inte bryr sig om ljudet är inte det jag säger.

Hittar man sin bas i en kombination av image, utseende och ljud så är man ju hemma..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tror att vissa basar passar bättre till vissa saker än andra, men inte nå'n utpräglad "hårdrocksbas" eller "dansbandsbas". Om du tar en vanlig Fender Jazz så kan den passa i alla sammanhang (ljudmässigt) med hjälp av rätt kringutrustning och, framförallt, rätt basist.

Sättet ett instrument spelas på måste vara det absolut viktigaste, även om mikar, stärkare och inställningar givetvis påverkar mycket också.

Däremot kan ett instrument få mig att spela annorlunda. Kortskaliga basar måste hanteras på ett annat sätt än långskaliga, bandlösa, femsträngade, tunga etc. Halsens form gör mycket för hur jag spelar, stränghöjd och t.o.m. greppbrädans radie spelar in...

Vissa basar kan vara mer lämpade för en viss typ av musik, men min bluesmaskin kanske är nå'n annans fusionmonster...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Vissa basar kan vara mer lämpade för en viss typ av musik, men min bluesmaskin kanske är nå'n annans fusionmonster...
Du slår huvudet på spiken! Personligen tror jag att det enbart handlar om marknadsföring, en 16-årig kille som diggar Arch Enemy köper garanterat "hårdrocksbasen" framför "fusionbasen".
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Visuella är nog viktigare, ett mickbyte och en justering och du kan närma dig dina ljudideal iaf...
Gröna Lyktan skrev:
Vissa basar kan vara mer lämpade för en viss typ av musik, men min bluesmaskin kanske är nå'n annans fusionmonster...
Du slår huvudet på spiken! Personligen tror jag att det enbart handlar om marknadsföring, en 16-årig kille som diggar Arch Enemy köper garanterat "hårdrocksbasen" framför "fusionbasen".
Lite OT: Basisten i Arch Enemy körde ett bra tag på Rickenbackers :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev:Visuella är nog viktigare, ett mickbyte och en justering och du kan närma dig dina ljudideal iaf...
Gröna Lyktan skrev:
Vissa basar kan vara mer lämpade för en viss typ av musik, men min bluesmaskin kanske är nå'n annans fusionmonster...
Du slår huvudet på spiken! Personligen tror jag att det enbart handlar om marknadsföring, en 16-årig kille som diggar Arch Enemy köper garanterat "hårdrocksbasen" framför "fusionbasen".
Lite OT: Basisten i Arch Enemy körde ett bra tag på Rickenbackers :lol:
Liksom basisten i det turkmenska fusionbandet Gynesj! Helt seriöst alltså! :)
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Lite OT: Basisten i Arch Enemy körde ett bra tag på Rickenbackers
Det stämmer. Petter (Sharlee) är faktiskt en stor anledning till att jag spelar bas, i början av 90-talet spelade jag i mitt första band, vi höll till i ABF´s lokaler på Lindholmens Herrgård (Göteborg), och hade Petter som "lärare" under två terminer, han hade precis börjat spela med King Diamond. Jag kan ärligt tala säga att jag nog aldrig skrattat så mycket under hela mitt liv som under denna tid. Petter var (och är fortfarande förmodar jag) sjukt rolig och härlig. När vår trummis hoppade av, så fick vi spela med Snowy Shaw. Ni kan tänka er hur tre hårdrocksfrälsta gossar i 14-årsåldern reagerade på det!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan skrev:
Lite OT: Basisten i Arch Enemy körde ett bra tag på Rickenbackers
Det stämmer. Petter (Sharlee) är faktiskt en stor anledning till att jag spelar bas, i början av 90-talet spelade jag i mitt första band, vi höll till i ABF´s lokaler på Lindholmens Herrgård (Göteborg), och hade Petter som "lärare" under två terminer, han hade precis börjat spela med King Diamond. Jag kan ärligt tala säga att jag nog aldrig skrattat så mycket under hela mitt liv som under denna tid. Petter var (och är fortfarande förmodar jag) sjukt rolig och härlig. När vår trummis hoppade av, så fick vi spela med Snowy Shaw. Ni kan tänka er hur tre hårdrocksfrälsta gossar i 14-årsåldern reagerade på det!
Så han har varit lite av en studiobasist innan? Diggar honom som fan hur som helst, två meter lång och stor som ett hus, så ska en basist vara! Jag måste nästan lägga på mig 15kg muskler om jag ska kunna kalla mig basist och inte skämmas...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Så han har varit lite av en studiobasist innan?
Nej, han var medlem i King Diamond, och sedan Mercyful Fate när de återförenades. Petter drog rätt många sköna King-historier :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hade fel! Här är beviset, en äkta hårdrocksbas!

http://www.diskant.se/view.asp?id=4331
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Jag hade fel! Här är beviset, en äkta hårdrocksbas!

http://www.diskant.se/view.asp?id=4331
Det där är ingen hårdrocksbas, det HÄR är en hårdrocksbas:

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skotthål som bandmarkeringar!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:Skotthål som bandmarkeringar!
Det var fan lite kaxigt!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag hade fel! Här är beviset, en äkta hårdrocksbas!

http://www.diskant.se/view.asp?id=4331
Det där är ingen hårdrocksbas, det HÄR är en hårdrocksbas:

Bild
Hell yeah! :evil: :evil: :evil:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Var det inte en så'n där Törnrosa stack sig på innan hon sov i 100 år? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar