Vad tycker panelen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Inlägg av dereborn »

:oops: :?: ursäkta en fåntratt....men vad innebär L-series?

Oavsett det - GRATTIS Per!

Håller med Frecko: B I L D E R !!!!!! Du talade ju inte ens om vad det var för färg!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Köpet är inte klart än, jag har ett muntligt löfte om att få köpa den och tänker se till att göra det senast i morgon kväll.

Den är naturfärgad med turtleskydd och rosewoodbräda. Caset är slitet men funktionsdugligt med sån't där guldigt ludd i...Så snart den är hemma ska ni få bilder tills ni kräks!

Johan: L-series innebär att serienumret börjar med ett L (Kolla på din så får du se!). Efter -65 började de använda halsplattor med ett stort F på. L-serien räknas som Pre-CBS eftersom delarna tillverkades innan CBS tog över. I det här fallet skruvades den ihop efter köpet (april -65). Hårklyverier i vintagebranschen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack! Lärt mej nåt nytt idag också!

GRATTIS!!!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det finns olika teorier om varför det blev ett L på nummerbrickan. Den jag tror på är att det var ett misstag, de tog ett L när det skulle varit en 1:a. Det verkar logiskt om man följer de sista numrem innan L-serien(99999, typ, 100001 borde kommit efter, istället blev det L00001). En annan teori är att L står för Leo, men det tror jag inte ett SKVATT på...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Grattis förresten BBQV!

En 65:a p kommer att värma din själ, BRORSAN! :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

L står för 50 i den romerska sifferterminologin. Vet inte om det kan ha någon relevans i detta, men ändå... :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

En 65:a p kommer att värma din själ, BRORSAN!
....youngboys...! :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

precision65 skrev:Grattis förresten BBQV!

En 65:a p kommer att värma din själ, BRORSAN! :wink:
Jag tänkte ett tag att jag skulle byta nick, men precision65 är ju redan upptaget! :lol:
dereborn skrev:....youngboys...! :wink:
Såja farbror, sätt inte näsan i vädret! :lol:

En bild kan ni få nu, flera kommer imorgon!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Välkommen i -65:a klubben :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Att jag inte är någon hängiven Fendermänniska (ännu...) vet ni, men den där tycker jag är riktigt snygg. Kul ändå med kombinationen; en "riktig" Fender men ändå lite ovanlig.
Grattis säger jag (igen?).
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

*Dräggel*

Den där såg riktigt fin ut. Original case dessutom? :)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:Köpet är inte klart än, jag har ett muntligt löfte om att få köpa den och tänker se till att göra det senast i morgon kväll.

Den är naturfärgad med turtleskydd och rosewoodbräda. Caset är slitet men funktionsdugligt med sån't där guldigt ludd i...Så snart den är hemma ska ni få bilder tills ni kräks!

Johan: L-series innebär att serienumret börjar med ett L (Kolla på din så får du se!). Efter -65 började de använda halsplattor med ett stort F på. L-serien räknas som Pre-CBS eftersom delarna tillverkades innan CBS tog över. I det här fallet skruvades den ihop efter köpet (april -65). Hårklyverier i vintagebranschen...
Att hela L-serien är att betrakta som Pre Cbs är dock en sanning med modifikation för att ine säga en myt, med tanken på hur slarvigt dessa brickor hanterades emellanåt. Särskilt under perioden mellan andra halvan av´64 och början av ´65. Cbs blev den officiella Fender ägaren Januari 1965 men slarv i tillverkningen märktes redan året innan, som med mickarna t.ex. Detta på grund av att Fender hade en orderstock de inte kunde klara-mera en 400.000 instrument fler än vad deras kapacitet kunde ta egentligen.

Men för att komma tillbaka till ämnet; Vintage-finlirarna brukar betrakta som Pre Cbs alla Fendrar tillverkade senast under Januari 1965. Dock så är det också så att många instrument som tillverkades efter det berömda datumet kan mycket väl ha byggts av riktiga Pre Cbs delar. Där kan man fynda och hitta en pärla till ett lägre (lägre å lägre) pris.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

:emot-yum: :dribble: :dribble: :drunk:

Den såg verkligen fin ut!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nu j-lar i min låda BBQV, så har du nåt fint på gång!
Rackarns, måste jag nu oxå skaffa en p-bas.. rena gubbmoppen ju!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

calif de funk skrev:Att hela L-serien är att betrakta som Pre Cbs är dock en sanning med modifikation för att ine säga en myt, med tanken på hur slarvigt dessa brickor hanterades emellanåt. Särskilt under perioden mellan andra halvan av´64 och början av ´65. Cbs blev den officiella Fender ägaren Januari 1965 men slarv i tillverkningen märktes redan året innan, som med mickarna t.ex. Detta på grund av att Fender hade en orderstock de inte kunde klara-mera en 400.000 instrument fler än vad deras kapacitet kunde ta egentligen.
Jo, så är det. Jag anser inte att 65:orna är pre-CBS, eftersom de tillverkades post-försäljningen :) Vintagehandlarna brukar dock hävda det, eftersom det ger dem ytterligare ett antal instrument att kränga till överpris :evil:

Nu var mitt mål aldrig att skaffa en pre-CBS, dels p.g.a. priset och dels för att jag ville ha en bas jämgammal med mig själv, en 67:a. Men när den här dök upp så kände jag attt det vore synd att avstå... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Nu j-lar i min låda BBQV, så har du nåt fint på gång!
Rackarns, måste jag nu oxå skaffa en p-bas.. rena gubbmoppen ju!
Fan Anli, hur mycket pengar har du egentligen? Tycker att du köper nya grejer hela tiden :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
anli skrev:Nu j-lar i min låda BBQV, så har du nåt fint på gång!
Rackarns, måste jag nu oxå skaffa en p-bas.. rena gubbmoppen ju!
Fan Anli, hur mycket pengar har du egentligen? Tycker att du köper nya grejer hela tiden :lol:
Visa snackar, andra handlar :twisted:. Men det är normalt Frecko. I din ålder är det naturligt att man har mera råd med snack en med prylar. Sån var jag också. När du blir äldre, kommer du att ha mera råd med prylar och mindre tid för spelningar! Vilket är värre får du avgöra själv. Fast nånstans mellan "ungjävel" och "gubbfan" stadiet kommer du att ha råd och tid för både den ena och den andra så simma lugnt. Din tid kommer.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
FreCKo skrev:
anli skrev:Nu j-lar i min låda BBQV, så har du nåt fint på gång!
Rackarns, måste jag nu oxå skaffa en p-bas.. rena gubbmoppen ju!
Fan Anli, hur mycket pengar har du egentligen? Tycker att du köper nya grejer hela tiden :lol:
Visa snackar, andra handlar :twisted:. Men det är normalt Frecko. I din ålder är det naturligt att man har mera råd med snack en med prylar. Sån var jag också. När du blir äldre, kommer du att ha mera råd med prylar och mindre tid för spelningar! Vilket är värre får du avgöra själv. Fast nånstans mellan "ungjävel" och "gubbfan" stadiet kommer du att ha råd och tid för både den ena och den andra så simma lugnt. Din tid kommer.
That was a good speach, mr Calif! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:
calif de funk skrev:Att hela L-serien är att betrakta som Pre Cbs är dock en sanning med modifikation för att ine säga en myt, med tanken på hur slarvigt dessa brickor hanterades emellanåt. Särskilt under perioden mellan andra halvan av´64 och början av ´65. Cbs blev den officiella Fender ägaren Januari 1965 men slarv i tillverkningen märktes redan året innan, som med mickarna t.ex. Detta på grund av att Fender hade en orderstock de inte kunde klara-mera en 400.000 instrument fler än vad deras kapacitet kunde ta egentligen.
Jo, så är det. Jag anser inte att 65:orna är pre-CBS, eftersom de tillverkades post-försäljningen :) Vintagehandlarna brukar dock hävda det, eftersom det ger dem ytterligare ett antal instrument att kränga till överpris :evil:

Nu var mitt mål aldrig att skaffa en pre-CBS, dels p.g.a. priset och dels för att jag ville ha en bas jämgammal med mig själv, en 67:a. Men när den här dök upp så kände jag attt det vore synd att avstå... :lol:
Jag kan bara gratulera BBQV :D . Skulle inte gjort annorlunda själv. Och du, jag anser just att din bas kan mycket väl vara PreCbs, men det viktiga är att du trivs med den oavsett! Tacksamt i väntan på en recension vad det lider...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu så! Om ni kikar under "Posta bilder på dina basar" så får ni möjlighet att beskåda underverket! Jag fick dessutom med en livstidsförbrukning vintagesträngar (nåja, fem set), såväl hel- och halvslipade som roundwounds, av Fenders och Rotosounds fabrikat. Använda och New Old Stock...

Halsen ser knappt använd ut, men den känns som ett par väl inslitna jeans att spela på...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar