Basköp ni ångrar att ni aldrig gjorde?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Basköp ni ångrar att ni aldrig gjorde?

Inlägg av blackparkas »

Skulle vilja höra om det är så att någon fler än jag har kikat på en bas ch varit nära ett köp men struntat i det, och sedan efter några år ångrat er så ni ligger vaken om nätterna...

För min egen del så gäller det en MM Stingray 5:a för drygt 6 år sedan.

Hade fått jobb i Stockholm och även fått flyttbidrag som vi utbölingar får för att flytta från eländet i glesbygden.
Hittade basen på annons i Gula tidningen för 8000:-
Kikade på basen i Sumpan i ett hus som luktade kattpiss.
Nära nyskick, vintage sunburst. Ruskigt läcker.
Hade säkert gått att pruta lite men istället sket jag i det och köpte lite kläder och en massa skivor och filmer typ.

Ganska korkat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Hade Ursus (medlem här på pratabas) Jazzbas på G, en svart skapelse med svart plektrumskydd, lönngreppbräda och pärlemorblocks i halsen :shock: Den var så snygg att jag vart lycklig och jag ångrar fan än idag att jag inte köpte den basen, för den var RIKTIGT snygg!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

En röd Gibson från 1967. Vet inte vad modellen heter men den såg ut ungefär som en 335:a. Mint condition. En kompis i L.A ville sälja den till mig när jag var där, minns inte exakt vad han ville ha men ungefär $ 6-700. Jag köpte en bandlös Music Man i stället. Dummaste jag gjort någonsin.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

En Lakland Skyline Bob Glaub med Darkstar-mik på GMF häromåret. Missade den faktiskt TVÅ gånger, då dne dök upp igen senare med originalmiken på....samma kille som sålde dock.

Höll på och snackade med snubben men fick bara inte ihop det med ekonomin just då...svider lite än faktiskt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

En Candy Apple Red MIM Precision Special som Peter Basstudio visade mig för ett par år sedan. Ruskigt välbygd ex som var bättre med hästlängder än de flesta US Standards.

PETER! JAG ÅNGRAR MIG DJUPT!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

En tidig Wal för 4000:-... visst, jag gillar inte V-profil men vafaaaan!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

mikkejohansson skrev:En Lakland Skyline Bob Glaub med Darkstar-mik på GMF häromåret.
Fan, måste du påminna mig om den! Jag var också seriöst intresserad men fick inte tummen ur...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

En Olympic white ESP Jazzbas med EMG-micar,
som jag suktade över i början av 90-talet.
Den var helt underbar att spela på och hade exakt det ljudet
som för en 25-åring var något av det högsta livet hade att bjuda.
Det var på Börsen i Gävle och jag minns att jag skulle få ge 1´700 emellan på min YAMAHA.
Tvekade och vill tänka på saken...och Snooze & u loose!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

För att låta tjatig, en Les Paul Triumph på Vendolin som jag velade för länge med för något år sedan. En vit för 9000:- som försvann på två dagar (inte så konstigt eftersom de på Ebay kan kosta 2000$+). En sådan här alltså:Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ojojoj.. det var en läcker bas danne..

ja, jag grämer mig mest för att jag inte fick tummen ur när jag hade pengar och blev erbjuden en refin OW jazzbas..från 64.. han skulle ha 14000:- och jag är fortfarande svinsur på mig själv för det där...

jäkla skit..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:En tidig Wal för 4000:-... visst, jag gillar inte V-profil men vafaaaan!
Vilken sorts kropp hade den? Har för mig att dom har typ kropp 1, 2 och 3 (tror till och med att dom heter så, WAL I, II eller III), II och III är lite halvfula men modell I är fan RIKTIGT fräsig!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev: Vilken sorts kropp hade den? Har för mig att dom har typ kropp 1, 2 och 3 (tror till och med att dom heter så, WAL I, II eller III), II och III är lite halvfula men modell I är fan RIKTIGT fräsig!
Det var den första med kort övre horn, skittuff! Dom låter så fruktansvärt bra, jag totalhatar v-profil men jag har spelat på flera stycken efteråt och insett att jag nog skulle vant mig till sist.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

macahan skrev:ja, jag grämer mig mest för att jag inte fick tummen ur när jag hade pengar och blev erbjuden en refin OW jazzbas..från 64.. han skulle ha 14000:- och jag är fortfarande svinsur på mig själv för det där...
Sån't där är självmordsframkallande! :x
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

eller hur är det.. :(
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag ångrar att jag inte köpte alla Fender P och Jazzbasar av årsmodell -60 och tidigt 70tal som faktiskt nästan "gavs" bort i början på 80talet. Nåja en köpte jag ju :)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Kunde köpt en Höffner (org. med org. case och org. axelband) fiol/Beatles bas för 2.000:- 1994 (spelade med ett Beatlescoverband då men tyckte att basen var för dålig ;-)

Ser att de går för 10-12.000 idag men för 2.000 och med lite "mek" är det ju riktigt charmiga basar.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

För 4-5 år sedan blev jag erbjuden att köpa en precisionsbas från -64 (eller var det -65?) för 21500:-. Den var sunburst och helt orginal. Det är min drömbas. Just då kunde jag inte hosta upp pengarna och givetvis blev den såld.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Var inne på Musikbörsen i Norrköping hösten 99. Skulle sälja min RI '62 Jazz för att få råd med en riktig vintagebas. De hade en 65:a Precision med avskalad lack för SJUTUSENFEMHUNDRA KRONOR! Jag höll på att gå av! Lyckades inte få dem att hålla den, och när jag sålt min Jazzbas var den självklart GONE! Vafan, tom ett Finaxlån hade varit en god ide'... :cry:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Var är alla sån'a chanser idag? Jag är säker på att de dyker upp i flock dagen efter mina pengar tagit slut...

If it wasn't for bad luck I wouldn't have no luck at all.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Fy fan, hemskt topic:( Jag ångrar att jag inte köpte en Ibanez GWB1 när jag hade halvspons på Ibanez. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Hade den hemma, spelade på den o tyckte den var klockren. MEN KÖPTE INTE!!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Har ångrat det i 6 år nu.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Lassebasse skrev:Fy fan, hemskt topic:( Jag ångrar att jag inte köpte en Ibanez GWB1 när jag hade halvspons på Ibanez. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Hade den hemma, spelade på den o tyckte den var klockren. MEN KÖPTE INTE!!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Har ångrat det i 6 år nu.
Jag förstår nog vad du menar. Provade en sån. Helt sjukt bra bas. Jag har aldrig nånsin spelat på en så lättspelad bas som den. Och det var ett av mina första försök på bandlös. Men det kändes ändå helt naturligt.
Skriv svar