Jaco Pastorius

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Jaco Pastorius

Inlägg av Funkfingers »

En del fattar inte grejen med Jaco.
Kanske kan detta vara en eye-opener.

https://youtu.be/embm6t4FikM?si=lm7trz-nu_MHeo-D

https://youtu.be/c4OSjnW-yNw?si=NJ6oF4hQeh_LtKf1
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av TDHP »

Mmmmm...nope. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av fieldflower »

Det handlar väl snarare om smak än förstånd.
Man förstår bara sin egen smak, men alla andras är ok också. :D

Jag kan uppskatta hans tekniska skicklighet och att han var först med många saker inom basismen, men musikstilen och ljudet är inte min grej.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av Kim S »

Men jösses vilken kille som lyckats planka allt detta 😵‍💫 helt otrolig.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av Hånken »

Nej, det är många som inte gör. Ingen fattar grejen med Hendrix iheller.

Eftersom - idag - nu 30-40 år efter deras ankomst i branschen, så är deras spelstil, och ljud en del av det vanliga bas gitarrspelet idag. eller en variant som anses som "comme il faut". Då på den tiden var det ingen som spelade så FÖRE dom, så därför ansågs det som nyskapande. Punkt slut.
Senast redigerad av Hånken den tis 16 apr 2024, 21:10, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag fattar inte hur man inte kan fatta Jaco.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av Hånken »

Folk fattar inte Beatles, Miles Davis, och andra s.k. tidiga "avant gardister" i heller. Alla deras nya musikstilar sågs initialt med avsky, såväl Rammstein också på 90-talet. Idag säljer Rammstein ut 3 st Ullevi. Mer folk än vad som röstar på vissa partier i Sverige ovanför 4 % spärren. Och så idag, är det ingen som höjer ögonbrynen i heller och fattar inte Miles Davis storhet, eller Beatles, eller whatever. Sätt in vilket namn som helst där... gillar jag Rammstein eller Miles Davis för det? Nej, men jag fattar och accepterar deras att-föra-konstarten-vidare sedan hur mycket som helst.

Vi har på den akustiska gitarrsidan Michael Hedges, som alla andra (de flesta) tyckte gjorde dödstråkig musik på 80-talet med sin New Age stil på Windham Hill records. Idag är det fortfarande många som inte fattar grejen med honom. En hel del andra som kopierat hans spelstil med att låta som 2 gitarrister samtidigt, och en percussionist.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Det går ett rykte eller berättelse, om gamle jazzgiganten Pat Metheny, som ung gröngöling fick ett stipendie på Miami Music University i början på 70-talet. Får du ett stipendie i 15 årsåldern kan du inte vara vilken medelmåtta som helst.

Han dök upp där i korridorerna på Campus med sitt pick och pack - mitt i andras lektioner tydligen - och det var tomt sånär som på en långhårig blond spankig ynlging som satt och torrtränade på sin Telecaster, och Metheny tänkte "oh shit...tänk om alla är som han". Han passerad förbi och hejade sådär blygt och fortsatte till sitt dormatory.

Han packade in, och upp sina saker och tänkte "jag går ut och kollar igen". Ute i korridoren satt då en annan yngling, indian-liknande svart hår och torrtränade på sin Fender-bas och Metheny höll på att få en hjärtattack och vände om, och började packa ihop sina saker för han tänkte "Jepp, alla här är som dom". Just då slutade lektionerna för de andra och de kom in i rummet - de visste det skulle komma en ny snubbe - och frågade honom "vart är du på väg", och han förklarade vad han just upplevt och tyckte han inte hörde hemma där. De undrade lite förvånat vem som han hade sett och hört och han förklarade en långhårig blond en och en indianliknande basist, varpå alla asgarvade högt och sa "kom nu och jamma med oss, skall du få höra att alla inte är som Steve Morse och Jaco Pastorius!! De är 2 på miljonen".

Och efter att ha jammat med resten av folket så föll en sten ifrån hans hjärta. Det var bara dom 2 som spelade "ofattbart"...

:D
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av Hånken »

En sak till : Att planka ngt som någon annan har gjort är ingenting. Att komma på/hitta på det ifrån början är något HELT annat, som inte har ett dugg med själva exekverandet/utförandet att göra. Oavsett hur snabbt eller skickligt / eller långsamt det är.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Jaco Pastorius

Inlägg av Hånken »

PS. Jag fattar Jaco.
Skriv svar