Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag är av sikten att alla basister som blivit kända skulle ha blivit kända eftersom att de flesta måste ha lämnat någon form av spår och fört musiken framåt och breddat den.

Sen om folk har varit bra eller dåliga är något annat
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tänk om de här killarna hade kunnat blivit vid sin läst. :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TOmI66bJBgw[/youtube]
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev:Tänk om de här killarna hade kunnat blivit vid sin läst. :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TOmI66bJBgw[/youtube]
Ja det är ju för eländigt.
Spöar ju bara 99.99999999999% av alla coverband som gett sig på rockhistoriens mest misshandlade låt.

Eller du kanske menar att man inte skall köra covers på Deep Purple låtar?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Är AC så unik??? Jag måste VERKLIGEN ha missat något??? Jag säger inte att det är lätt.. verkligen inte!! men om man får "andas" en U2 låt i några timmar nog fan har du en förståelse för hur basen bör spelas??
Att du inte är kapabel i stående stund att utföra den bra är en helt annan 5:a...
Jag äter mer en gärna upp mina egna ord.. jag inser att jag med STOR sannorlikhet har missat en gigantisk portion U2 material...

Men...

Jag kommer hävda tills jag dör, att de som lägger ner tiden, oavsätt musikalisk preferens, är kapabla att lyckas med vad som helst musikaliskt..

Trevlig helg!
Upp till bevis. Vi ser fram mot en U2-cover med Liten på bas postad så vi kan dömma hårt men rättvist.

Förresten, Alfonzo, vad har Frusciante-hurdetnustavas-snubben med något att göra? Han sätter ju inte en ton. Helt värdelös.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev: Upp till bevis. Vi ser fram mot en U2-cover med Liten på bas postad så vi kan dömma hårt men rättvist.
Japp.. ska prioritera upp det bara för dig Johannes!..
Du har säkert önskemål??

EDIT: Gärna något med plektrum.. du vet hur jag älskar låtar med plektrum!!
Senast redigerad av Liten den fre 08 feb 2008, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hahahahahaaaa
lyssna på hans gitarrrspel i soul to squeeze.. säg om det där sen johannes..
gäst

Inlägg av gäst »

Lika lite som jag tror att Liten kommer att jobba sig med att spela in en U2-cover, lika lite kommer jag att plåga mig igenom något John F. (jag kör en initial, kommer inte ihåg stavningen) spelar på igen. Har nog inte hört just den låten men det spelar ingen roll, jag har hört en del annat och han är ju värre än Santana. Han intonerar verkligen som en röv. Men det är ju kul att han har en hobby! Tacka vet jag Hillel Slovak. (Även här är jag osäker på stavningen. Vad är det med RHCP och deras gitarristers namn?)
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev: Upp till bevis. Vi ser fram mot en U2-cover med Liten på bas postad så vi kan dömma hårt men rättvist.
Japp.. ska prioritera upp det bara för dig Johannes!..
Du har säkert önskemål??

EDIT: Gärna något med plektrum.. du vet hur jag älskar låtar med plektrum!!
Hahaha, nej du behöver inte. Ägna din helg åt något vettigare i stället.

Edit: Det där med plektrumet fattade jag inte. Jag gissar att det var ironiskt men jag har ingen anig om ifall du spelar med eller utan plektrum.
Senast redigerad av gäst den fre 08 feb 2008, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kom loss nu Johannes.. släng in en låt som vi kan jamma på under pratabas-dagarna i April...
Det är för lätt att sitta bakom sin dator och tycka saker..

Let's play!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Kom loss nu Johannes.. släng in en låt som vi kan jamma på under pratabas-dagarna i April...
Det är för lätt att sitta bakom sin dator och tycka saker..

Let's play!
Släng in en låt? Var? Hur? Vad för låt?
Pratabas-dagar?

Du är en virrig man.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:Kom loss nu Johannes.. släng in en låt som vi kan jamma på under pratabas-dagarna i April...
Det är för lätt att sitta bakom sin dator och tycka saker..

Let's play!
Släng in en låt? Var? Hur? Vad för låt?
Pratabas-dagar?

Du är en virrig man.
Inte alls..
Nämn en U2 låt som på bästa sätt illustrerar AC storhet så kan vi ha den med och jamma på tillsammans i April..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Johannes skrev:Lika lite som jag tror att Liten kommer att jobba sig med att spela in en U2-cover, lika lite kommer jag att plåga mig igenom något John F. (jag kör en initial, kommer inte ihåg stavningen) spelar på igen. Har nog inte hört just den låten men det spelar ingen roll, jag har hört en del annat och han är ju värre än Santana. Han intonerar verkligen som en röv. Men det är ju kul att han har en hobby! Tacka vet jag Hillel Slovak. (Även här är jag osäker på stavningen. Vad är det med RHCP och deras gitarristers namn?)
Men du har inget emot C.C? Jösses! :shock: :P


Säg vad du vill om John men mannen är en poet, gentleman och min hjälte.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9lbNLzRRNGw[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev:Kom loss nu Johannes.. släng in en låt som vi kan jamma på under pratabas-dagarna i April...
Det är för lätt att sitta bakom sin dator och tycka saker..

Let's play!
Släng in en låt? Var? Hur? Vad för låt?
Pratabas-dagar?

Du är en virrig man.
Inte alls..
Nämn en U2 låt som på bästa sätt illustrerar AC storhet så kan vi ha den med och jamma på tillsammans i April..
Vad snackar du om? Skall vi ses i april?
Oavsett vad du menar så fick jag nog av basister som jammar tillsammans när jag gick på B.I.T. Vart man än kom så var det samma visa: en lärare i keps, Patitucci-skjorta och byggar-brallor som tycker att det är en bra idé att sitta i en cirkel och spela bas tillsammans. En walkar, en spelar ackord och en solar och så byter man... Jösses. Den lägsta formen av musicerande. Att sedan försöka sig på ett bas-jam med U2-låtar kan ju bara sluta med ett rejält Jeff Berlin-magplask.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev:Kom loss nu Johannes.. släng in en låt som vi kan jamma på under pratabas-dagarna i April...
Det är för lätt att sitta bakom sin dator och tycka saker..

Let's play!
Släng in en låt? Var? Hur? Vad för låt?
Pratabas-dagar?

Du är en virrig man.
Inte alls..
Nämn en U2 låt som på bästa sätt illustrerar AC storhet så kan vi ha den med och jamma på tillsammans i April..
Vad snackar du om? Skall vi ses i april?
Oavsett vad du menar så fick jag nog av basister som jammar tillsammans när jag gick på B.I.T. Vart man än kom så var det samma visa: en lärare i keps, Patitucci-skjorta och byggar-brallor som tycker att det är en bra idé att sitta i en cirkel och spela bas tillsammans. En walkar, en spelar ackord och en solar och så byter man... Jösses. Den lägsta formen av musicerande. Att sedan försöka sig på ett bas-jam med U2-låtar kan ju bara sluta med ett rejält Jeff Berlin-magplask.
Ledsen att du känner så..
Ja vi ska träffas och dricka öl i April Johannes.. i örebro...
Och jag skulle bli MYCKET besviken om du inte kom..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

knedy skrev:
Johannes skrev:Lika lite som jag tror att Liten kommer att jobba sig med att spela in en U2-cover, lika lite kommer jag att plåga mig igenom något John F. (jag kör en initial, kommer inte ihåg stavningen) spelar på igen. Har nog inte hört just den låten men det spelar ingen roll, jag har hört en del annat och han är ju värre än Santana. Han intonerar verkligen som en röv. Men det är ju kul att han har en hobby! Tacka vet jag Hillel Slovak. (Även här är jag osäker på stavningen. Vad är det med RHCP och deras gitarristers namn?)
Men du har inget emot C.C? Jösses! :shock: :P


Säg vad du vill om John men mannen är en poet, gentleman och min hjälte.
C.C är inte gitarrist på det sättet, min vän. Han är ju mer komisk. Jag fattar väl att C.C är den sista jag skulle vilja ha som gitarrist om jag skulle spela in en soloplatta t.ex MEN jag tycker han är perfekt i Poison, där är det inte så noga, och där är det framför allt viktigare att posera än att spela bra.
Din YouTube-länk förblir av mig otittad. Jag har hört John tusen gånger och det räcker, han får vara din poet, hjälte etc etc hur mycket som helst, han intonerar ändå som en röv. Alla hör ju inte det, det krävs gehör för att störa sig på falskspelare, och du får givetvis gilla honom hur mycket du vill men jag avstår. Han är helt enkelt falsk på fel ställe, inte som när Joe Strummer eller Tim Armstrong sjunger falskt där det passar med falsksång.
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev: Ledsen att du känner så..
Ja vi ska träffas och dricka öl i April Johannes.. i örebro...
Och jag skulle bli MYCKET besviken om du inte kom..
Ledsen att jag känner hur? Ledsen för att jag inte gillar bas-jam á la B.I.T? Hur kan du vara ledsen över det? Har du varit där och sett och hört eländet och även om du varit det, hur kan du vara ledsen över att jag inte uppskattar det? Spelar det någon roll?
Örebro-träffen har jag totalt missat. Jag kommer inte att närvara. Särskilt inte om det blir B.I.T-jam. Jag har ingen Patittucci-skjorta.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev: Ledsen att du känner så..
Ja vi ska träffas och dricka öl i April Johannes.. i örebro...
Och jag skulle bli MYCKET besviken om du inte kom..
Ledsen att jag känner hur? Ledsen för att jag inte gillar bas-jam á la B.I.T? Hur kan du vara ledsen över det? Har du varit där och sett och hört eländet och även om du varit det, hur kan du vara ledsen över att jag inte uppskattar det? Spelar det någon roll?
Örebro-träffen har jag totalt missat. Jag kommer inte att närvara. Särskilt inte om det blir B.I.T-jam. Jag har ingen Patittucci-skjorta.
För att svara på samma sätt:
HAR JAG SKRIVIT ATT VI SKA BIT-JAMMA??? NE JAG HAR SKRIVIT ATT VI SKA DRICKA ÖL!...

tagga ner..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev: Ledsen att du känner så..
Ja vi ska träffas och dricka öl i April Johannes.. i örebro...
Och jag skulle bli MYCKET besviken om du inte kom..
Ledsen att jag känner hur? Ledsen för att jag inte gillar bas-jam á la B.I.T? Hur kan du vara ledsen över det? Har du varit där och sett och hört eländet och även om du varit det, hur kan du vara ledsen över att jag inte uppskattar det? Spelar det någon roll?
Örebro-träffen har jag totalt missat. Jag kommer inte att närvara. Särskilt inte om det blir B.I.T-jam. Jag har ingen Patittucci-skjorta.
För att svara på samma sätt:
HAR JAG SKRIVIT ATT VI SKA BIT-JAMMA??? NE JAG HAR SKRIVIT ATT VI SKA DRICKA ÖL!...

tagga ner..
Lugn. Ingen skall tagga ned för ingen har taggat upp förutom du i ditt sista inlägg. Du har föreslagit bas-jam, tycker du om det så bas-jamma på hela natten, men jag är inte så mycket för sådant så jag avstår.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev: Ledsen att du känner så..
Ja vi ska träffas och dricka öl i April Johannes.. i örebro...
Och jag skulle bli MYCKET besviken om du inte kom..
Ledsen att jag känner hur? Ledsen för att jag inte gillar bas-jam á la B.I.T? Hur kan du vara ledsen över det? Har du varit där och sett och hört eländet och även om du varit det, hur kan du vara ledsen över att jag inte uppskattar det? Spelar det någon roll?
Örebro-träffen har jag totalt missat. Jag kommer inte att närvara. Särskilt inte om det blir B.I.T-jam. Jag har ingen Patittucci-skjorta.
För att svara på samma sätt:
HAR JAG SKRIVIT ATT VI SKA BIT-JAMMA??? NE JAG HAR SKRIVIT ATT VI SKA DRICKA ÖL!...

tagga ner..
Lugn. Ingen skall tagga ned för ingen har taggat upp förutom du i ditt sista inlägg. Du har föreslagit bas-jam, tycker du om det så bas-jamma på hela natten, men jag är inte så mycket för sådant så jag avstår.
Alright.. jag kan ha läst det fel..
Jag vet att det är tal om att försöka få dit pa, gitarrstärk och trummset.. tänkte bara att man kanske skulle kunna spela en U2 låt på skoj.. inte sitta i ring och onanera.. tror jag inte någon vill..

Seriöst.. skulle tycka det va kul om så många som möjligt av de som är aktiva på forumet kom förbi...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Du kan väl stoppa varm lök i öronen när det basjammas. Johannes!
Eller tar en tur till en bekvämlighetsinrättning.
Tror inte Liten har för avsikt att plåga dina trumhinnor utan är mer inne på att Pratabas och ha det kul. Gärna med nått gott i näven! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

the_great_alfonzo skrev:Varför ska det ena utesluta det andra liksom?
[youtube]http://youtube.com/watch?v=sUNW9UzB7Wk[/youtube]


VS

Det där var nog banne mig det sämsta jag sett.....
Där har vi vinnaren i den här tråden....!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

blackparkas skrev:
the_great_alfonzo skrev:Varför ska det ena utesluta det andra liksom?
[youtube]http://youtube.com/watch?v=sUNW9UzB7Wk[/youtube]


VS

Det där var nog banne mig det sämsta jag sett.....
Där har vi vinnaren i den här tråden....!!!
Hehe inte så bra nä, tog det bara som exempel :) Jag har nog bara sett ett bra solo med Hamm faktiskt, men det är grymt bra också!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Klopper skrev:
Ja det är ju för eländigt.
Spöar ju bara 99.99999999999% av alla coverband som gett sig på rockhistoriens mest misshandlade låt.

Eller du kanske menar att man inte skall köra covers på Deep Purple låtar?
Jag menar just hur illa det kan bli när ett gång virtuoser försöker sig på ngt som de inte behärskar.
Ungefär lika hemskt som det skulle låta om Mark King skulle lira med John lee Hooker.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
Geddy_Lee skrev:Tänk om de här killarna hade kunnat blivit vid sin läst. :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TOmI66bJBgw[/youtube]
Ja det är ju för eländigt.
Spöar ju bara 99.99999999999% av alla coverband som gett sig på rockhistoriens mest misshandlade låt.

Eller du kanske menar att man inte skall köra covers på Deep Purple låtar?

Ja, jag tyckte faktiskt det där var riktigt bra...
Det ska ju inte jämföras med originalet alls förstås.

Jag har problem med coverbanden idag...
Antingen så kör de efter originalet till punkt och pricka och kör så slickt och tråkigt så man bara vill gå och dö, eller så kör de vers refräng vers refräng och skippar allt vad heter finess med låtarna och ökar dem med 25 bpm.

Jag tror det är där som största problemet med coverband som försöker lira U2 (eller någon annan storslagen musik), de drar av en låt liksom, inget mer. Har ingen finess eller känsla utan levererar musiken, "fyllskallarna skiter ju iaf hur det låter"....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hmmm.. vet inte hur jag ska ställa mig till Stuuu "the other white meat"..
Om Maxoges inte har allt för mycket emot det så skulle jag säga att: På skiva.. kan vem som helst låta bra..
Live märker man ganska fort vem som har gjort 20 omtagningar i studion (som jag gjorde på ett intro igår..) och vem som inte har det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar