EDIT för bövelen! ELEPHANT GUN - Billy Sheehan

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

EDIT för bövelen! ELEPHANT GUN - Billy Sheehan

Inlägg av precision65 »

Sitter framför datorn och lägger in skivor i itunes när min kära fru kollar på Let's dance på Tv...

Idag var det dags för David Lee Roth - Eat 'em and smile. Märker att jag får gåshud av introt på "Yankee Rose", det var tydligen ALLDELES för länge sedan jag lyssnade på den här plattan. När skivan snurrat en stund är det dags för "Elephant Gun". c:a 1.35 in i låten börjar duellen mellan Billy Sheehan och Steve Vai...

...kommer på mig själv med att spela om soloduellen gång på gång, nervöst småskrattande.

Om du inte har den här skivan, så bör du köpa den OMGÅENDE!
Senast redigerad av precision65 den lör 24 feb 2007, 11:17, redigerad totalt 2 gång.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den är bra!

Jag såg Vai med Sheehan och Tony MacAlpine när de var i Stockholm för nå't år se'n. Säga vad man vill om Billy Sheehan, men jävlar vilken imponerade styrka/snabbhet han har i fingrarna! Han gör grejer på bas som många gitarrister inte klarar av.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

dereborn

Inlägg av dereborn »

0:38 - Yeah. Tungt ju! Coola flageoletter på basen...
0:53 - What? VEM i helvete sjunger???? ....jaså... aj då...
0:54 - 1:22 Sämre hårdrock än i de flesta svenska replokaler en torsdageftermiddag i vilken månad som helst....
1:23 - 1:37 - fast det där var ju rätt coolt...
1:38 - 1:55 SLUTA SJUNGA!!!
1:58 - ansiktsmask???
2:10 - 2:20 nånstans - insikt... "fan, dom spelar ju inte tillsammans, dom visar bara upp sej i formation.... som dom där stridspiloterna med olikfärgad rök, svåra o farliga stunts bredvid varandra inför en häpnande publik..."

Sen stängde jag av o letade på youtube efter stuntflygare ett tag.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Mjae... klarar absolut inte av Steve vai eller liknade gitarrsnubbar.
Men basnubben Billy verkar ivrig och alert.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Väldigt skickiligt men tråkigt både gitarr- trum- och basmässigt. Ljudet är tråkigt också. Varför är det så? Tekniska mästerverk men noll dynamik. Detta är toooon:

http://www.youtube.com/watch?v=NX1Kz8p9 ... e][/quote]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Väldigt skickiligt men tråkigt både gitarr- trum- och basmässigt. Ljudet är tråkigt också. Varför är det så? Tekniska mästerverk men noll dynamik. Detta är toooon:

http://www.youtube.com/watch?v=NX1Kz8p9 ... e][/quote]
Har du köpt dvd:n, dax annars! :wink:

Men åter till precision65:s (edit: 200071 var det sorry)youtube klipp, visst kan det vara lite kul med sådana där fantomekvilibrister som kör tillsammans. Enstaka låtar i alla fall. Mitt inägg i går kväll lät lite gubbgnälligt :oops: Vai har jag aldrig lyssnat på, och har antagligen bara fördomar. Förknippar honom med det onda 80-talet :lol:
För att spinna vidare på temat, finns det inte fler exempel på gudars dueller på vinyl/cd/dvd:
- Mclaughlin och Carlos Santana typ 70tal dök upp i minnet.
- Finns nån dvd med vai och malmsteen (verkar jätteläskigt :D)

äh nu tog mitt minne slut för tillfället...
Senast redigerad av anli den lör 24 feb 2007, 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

.....känns som om det osar lite avundsjuka här eller......visst är det lite cirkus men hur coolt är det....
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

jag refererar endast till skivan, jag har för sunkig uppkoppling hemma för att kunna kolla youtube-klipp. Skivan(Eat 'em and smile), är ett mästerverk i lekfull glimten i ögat-rock. Jag tänker INTE bli tillrättavisad här, för jag VET att jag har rätt. BASTA! :?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:jag refererar endast till skivan, jag har för sunkig uppkoppling hemma för att kunna kolla youtube-klipp. Skivan(Eat 'em and smile), är ett mästerverk i lekfull glimten i ögat-rock. Jag tänker INTE bli tillrättavisad här, för jag VET att jag har rätt. BASTA! :?
Det är bra stå på dig! :wink: Youtubeklippet ger inte alls låten rättvisa, jag tog det bara som ett komplement, men det kanske var dumt att sabba upplägget :?

Jag kan inte förlika mig med BS:s basljud och tycker egentligen att basister ska spela bas och inte låtsasgitarr men visst är han grymt skicklig. Dessutom gillar jag hans (oftast) avslappade attityd
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

visst har de övat duktigt, grabbarna.


slutet på "videon" är väl ett skolexempel på "luftgitarr" ;-)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag får skylla på Amaronen i glaset från gårdagskvällen...

:oops: Refererade till fel låt, den heter ju Elephant Gun, den jag lyssnade på...

Men det ursäktar i vilket fall inte "von oben"-attityden som spred sig i inläggen, eller? Jag kan säga att jag läst en HEL DEL inlägg om i mitt tycke REN SKITMUSIK här på forumet. Det känns i de fallen HELT NATURLIGT att INTE skriva ett inlägg som bara blir nego...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

ber om ursäkt för att mitt inlägg kanske kan uppfattas som "nego"

erkänner villigt att genren inte är min "favo" och kan absolut se att det här är väl genomförd "show" och att öva är ju absolut inget fel.
(det finns ju många genrer som bygger på väl inövade musik framföranden)

tycker dessutom att Billy visar att han håller "grooven" och endast och på ett smakfullt sätt "gitarr solar" där det finns utrymme för det.


anledningen till att jag kladdade i tråden var egentligen att jag tyckte att det där med "luftgit." var lite kul.
(med risk för att vara övertydlig så avsåg jag ju givetvis Vais vifftande med gitarren i "luften", på slutet av filmsnutten)

får väl oxå skylla lite på det här med att nätet är ett så snabbt medium att alla inlägg där inte alltid är så väl genomtänkta

sorry
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:Jag får skylla på Amaronen i glaset från gårdagskvällen...

:oops: Refererade till fel låt, den heter ju Elephant Gun, den jag lyssnade på...

Men det ursäktar i vilket fall inte "von oben"-attityden som spred sig i inläggen, eller? Jag kan säga att jag läst en HEL DEL inlägg om i mitt tycke REN SKITMUSIK här på forumet. Det känns i de fallen HELT NATURLIGT att INTE skriva ett inlägg som bara blir nego...
Amarone-viner är ett oftast underbart vin, nu blev jag verkligen avis!
Jag kan också tycka att det blir lite mobbningsartat när man ser inläggen samlade, men det är ju så att man sitter och knåpar sjäv på ett inlägg och inser inte hur effekten blir sammantagen med andras.
Dessutom har jag för mig att du råkat ut för det en gång förr... pinsamt.

Skall köpa låten i dag via iTunes och utöva botgöring.
Ok?
Edit: har köpt och lyssnat... herrarna funkar mycket bättre i detta sammanhang när de matchas av Mr Roth och det äär en fräck låt (trots 80-talet ;))
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med, ganska tröttsamt i längden att se folk slentrianmässigt såga ekvilibristisk musik. Ta det för vad det är istället, uppvisning och underhållning med glimten i ögat!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Strax efter Steve Vaikonserten var jag på Katalin i Uppsala och såg Jonas Hellborg Art Metal Trio med IA Eklund och Zoltan Czörsz. De var om möjligt ännu värre ekvilibrister men inte lika over-the-top.

Det var en lika omvälvande upplevelse trots det mindre formatet. För min del kan man alltså hoppa över bombastiska scenshower och pyroteknik, det är musiken i sig som gör hela grejen.

Att det sen görs egotrippade grejer för att impa på andra musiker är helt OK så länge det görs med glimten i ögat och på rätt ställe. Det tycker jag att musikerna gjorde vid båda dessa tillfällen.

En låt blir inte bättre av det, men det gör att helheten blir lättare att ta till sig. Hellre ett trumsolo till än tio dansare i bakgrunden!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Var o såg Vai när han var i stockholm senast, och enbart för att få se Billy sheehan live, visst det är tekniskt, ekvilibristiskt, men jäkligt fräckt, i mina öron en höjdarbassist, jäklar va han lirar.

Nånstanns på åtti-talet var det väl då mr big var "big" så köpte jag en instruktionsvideo med Sheehan, tittar fortfarande idag på den emellanåt, och kan inte låta bli att bli imponerad av hans fingrar.

Dessutom ett säreget sound, passar inte till allt, men i de konstellationer han lirar i så passar det ju.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gillar när du gör inlägg Zalle för du har alltid nåt gott att säga! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Skivan(Eat 'em and smile), är ett mästerverk i lekfull glimten i ögat-rock.:?
Håller helt med!!
Och jag tycker även att plattan Skyscraper kan få klassa in där me!
Låten "Two Fools a Minute" defenitivt!

Däremot var youtube-filmen patetisk!
Och VEM gav Bille Shean tillåtelse att öpnna munnen?!
Kicki Danielsson.....var är du?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ta det för vad det är istället, uppvisning och underhållning med glimten i ögat!
...det var väl just det där med glimten och självdistansen dåra....

Jag försöker verkligen - särskilt här inne - att inte fastna i mina gamla invanda idea, men skit är skit, om än i gyllene påsar...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Billy & Steve kan vara värsta partykillarna....men jag tycker att
det kräver en ingridiens till, som sagt tidigt i denna tråd.
David "The Man" Lee Roth!!

Varsågoda!
http://www.youtube.com/watch?v=TNIhNP1P ... ted&search
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:det kräver en ingridiens till, som sagt tidigt i denna tråd.
ingrediens
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Käft!!
Kolla filmen istället din messerschmidt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Käft!!
Kolla filmen istället din messerschmidt!
I did, höll på att garva ihjäl mig tills David Lee Roth gned stjärten mot kameran :omfg:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Visst e han porrig!?! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar