Tennessee Mike......

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Tennessee Mike......

Inlägg av Jan Hellman »

I lördags vart jag nere på Regnagården i den lilla byn Regna utanför Finnspång i västra Östergötland och agerade ljudtekniker på en spelning med Ted Åström. Ted är, förutom en bra skådespelare som gjort MYCKET mer än Sällskapsresan och "Olyckan" i Trazan och Banarne, även en rackarns bra Johnny Cash tolkare för dom som inte visste. Rekommenderas gärna. Gå och kolla om ni får chansen. Rolig afton och en bra konsert knökfylld med Johnny Cash-låtar.

Jag är ju själv en näst intill pinsam akustisk kontrabas bassist men jag gillar ju kontrabasar. Ted hade med sig en snubbe som kallade sig "Tennessee Mike" som vikarie på bas. Har ingen aning om vad han heter egentligen men han spelar med bandet "Tennessee Drifters" i vanliga fall och jag hörde någonting om att han driver en vägkrok någonstans. Och maken till rockabilly/slap-kontra-snubbe har jag aldrig hört tidigare. Han kom till Regnagården lite senare än Ted och gitarristen i bandet, plockade upp sina prylar, kopplade in och bara körde.....

Trevlig som tusan var han också. Otroligt bra basljud. För mig i rollen som ljudtekniker gick det inte att göra fel. Det satt precis där det skulle. Sen drog han ca 20 minuter efter giget då han skulle upp och fixa frukost på sin vägkrog vid 6 nästa morgon. Riktigt "hit´n run"-gig som han genomförde med all heder. Glad, positiv och väldigt duktig.

Det var egentligen allt jag ville säga. Tennessee Mike. Hatten av! Han fick mig att vilja öva ordentligt på min kontrabas. Skojjigt. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade detta:

http://www.nt.se/finspang/artikel.aspx? ... id=3962255

Recension från konserten i NT.

//J
Skriv svar