Köpa platta pga basist

Prata om olika basister, kända som okända
gäst

Köpa platta pga basist

Inlägg av gäst »

Köper ni en cd pga att ni gillar basisten fast ni inte gillar plattan i övrigt särskilt mycket? Själv äger jag 4 (FYRA!!!) plattor med Nisse Landgren enbart pga att Lars "Danmark" Danielsson spelar bas där. Jag har väldigt svårt för Landgrens sång, hans låtar och hans trombonspel.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det händer. Kanske inte om jag vet att jag inte gillar artisten, men jag köper gärna totalt okända artsiter om jag gillar basisten.
Senast redigerad av BBQV den fre 23 mar 2007, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nej faktiskt inte, trots att jag grunnade ett tag
iDe basister jag gillar är bra i sitt sammanhang, dvs i det eller de band de är med i. Annars skulle jag inte ha upptäckt dom.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Köpa platta pga basist

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Köper ni en cd pga att ni gillar basisten fast ni inte gillar plattan i övrigt särskilt mycket? Själv äger jag 4 (FYRA!!!) plattor med Nisse Landgren enbart pga att Lars "Danmark" Danielsson spelar bas där. Jag har väldigt svårt för Landgrens sång, hans låtar och hans trombonspel.
Tycker jag att du ska tjacka Funk Units Abba-hyllning,
om du inte har den. Där slipper du mycket av Landgrens sång,
eftersom det mestadels är MCP som sjunger.
Grymmt sväng!! Summernight City!! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Sen nämnde du vid nå´t tillfälle att du tyckte Michael Ruff sög.
Det får du givetvis tycka :P (snällt av mig) ...men jag undrar då;
har du sett honom live med Straitjackets på t.ex Fashing?
Jag kan lova dig att eventuella likheter med plattorna är ren tillfällighet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Tyvärr gör jag det ibland. Köpte tex MOBO 1&2 med en japansk fusiongitarrist som heter Kazumi Watanabe, för att Will Lee nämnt den som favorit med Marcus Miller på bas. Ren dynga! Tyvärr bara ett exempel...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Känner igen mig Johannes, har två Landgren plattor på grund av Danmark...
Har även några låtar med Alanis Morisette där Meshell Ndegeochello lirar, kan tänka mig att det finns fler liknande där hemma men kommer inte på nåt just nu.

Men ibland får man stänga av öronen för (o)ljudet runtomkring och bara njuta av de vackra fyrsträngarna. Ofta så har dom ju en drivande botten och då tycker jag ändå att helheten blir lite bättre. Skulle jag avsky Landgrens sång o blås så skulle jag nog stänga av.
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy: Inte ens Geezer Butler skulle få mig att köpa Funky Abba, där drar jag gränsen. Jag har inte heller hört MCP sjunga men jag har hört honom försöka rappa...
Har sett Ruff med Straighjackets i Los Angeles, det var bedrövligt trist även om det var skönt att Straighjackets tog det lite lugnt med synkoptävlingen när de spelade med Ruff jämfört när de spelar själva. Har även sett Ruff på Fashing med Lindvall & Danielsson, det var också boring men Lars spelade så tapeterna krullade sig, helt otroligt bra. Enda gången jag sett Danmark live. Jag har helt enkelt ganska svårt för sockersöt westcoastslick.

kosmonaut: Meshell Ndegeochello är ju helt galet bra. Hennes två första plattor, ojojoj.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Geddy: Inte ens Geezer Butler skulle få mig att köpa Funky Abba, där drar jag gränsen. Jag har inte heller hört MCP sjunga men jag har hört honom försöka rappa...
Har sett Ruff med Straighjackets i Los Angeles, det var bedrövligt trist även om det var skönt att Straighjackets tog det lite lugnt med synkoptävlingen när de spelade med Ruff jämfört när de spelar själva. Har även sett Ruff på Fashing med Lindvall & Danielsson, det var också boring men Lars spelade så tapeterna krullade sig, helt otroligt bra. Enda gången jag sett Danmark live. Jag har helt enkelt ganska svårt för sockersöt westcoastslick.
Då har du förjänat att ha en åsikt.





Även om du tycker helt fel! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

När jag var nitton-tjugo dammsög jag alla reabackar med cd jag hittade efter plattor med Sven Lindvall. Finns ju en del...och ännu fler då. Blev mycket skräp, men en hel del fina upptäckter med; Peter Bladh t ex, en singer/songwriter som gjorde en fantastisk platt och sen....har jag inte hört talas om han nåt mer.

Sven L är fortfarande en av mina stora favoriter, såg honom med Anna Ternheim efter hennes första platta...jobbade på scenen och stod två-tre meter från. Snacka om "starstruck" - kände mig som 14 år :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Hahahahahaha! Stiligt typsnitt. Påminner om det finstilta i diverse kontrakt.
En Michael Ruff-story: När jag flyttade till Los Angeles för många år sedan så köpte jag en kasse Budweiser och åkte hem till en svensk kompis som hade bott där i ett par år. Vi satte på en Black Sabbath-cd och satte oss i soffan och öppnade varsin öl. Efter en stund hörde jag ett grymtande från andra änden av rummet. Jag insåg att det låg någon och sov under täcket i sängen. -Vem är det, frågade jag. -Det är min room mate. Det är förresten dags att väcka honom, han har sovit hela dagen, svarade min polare. Klockan var då ca 20:00. Väckningen bestod av att polaren satte på Once in a lifetime med Michael Ruff. Då flög killen i sängen upp, helt förvirrad, i bara kallingarna och kastade sig på stereon och stängde av. Det visade sig att det var enda sättet som det gick att väcka honom på. Han tyckte Once in a lifetime var så dålig så han helt enkelt var tvungen att stänga av innan refrängen. Det blev givetvis startskottet för en livslång vänskap.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Den smala, rödhårige slyngeln som lirade med Gadd nu på senaste
turnén heter Lindvall i efternamn. Vi spekulerade i om det skulle kunna vara
Sven & Pers brorson. Alltså son till Leif, trumpetar´n.

Nå´n som har koll på familjeträdet Lindvall?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy: Har sett Marco Mendoza med Whitesnake också.

Mikke: Sven är grym. Konstigt att han inte nämns oftare här.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

David Lindvall är brorson till Sven, ja.

Har en kompis som är bekant med Sven genom sin farbror (Robban Ivansson - mycket med släkten...), och Sven började hänvisa gig till David som han själv inte hann med - ganska schysst sätt att få in en fot i "branschen". Killen är typ 23!

Dessutom får han visst låna sin farbrors basar hur mycket han vill, han använde samma jazzbas med Gadd i somras som Sven gjorde med Anna Ternheim...och samma (eller likadan) Line 6 Distortion Modeller.

Sven hade för övrigt ett av de tuffaste pedalborden jag sett....ska berätta en annan gång.
Senast redigerad av mikkejohansson den fre 23 mar 2007, 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har skaffat mig en massa Peter Gabirel pga Tony Levin. Till skillnad från många andra så hörde jag han för första gången i det extremsnabba progressiva Liquid Tension Experiment (Dream Theater med annan bassist och utan den där utfyllnadssång mellan gitarrsolona).

Jag kan ju säga att han inte riktigt håller samma tempo på Gabrielverken men han spelar nåt alldelles otroligt bra. Och resten är nästan ännu bättre. Så ibland kan bassisterna leda in en på jävligt bra grejer också. Lyssnar på lika mycket Gabriel med Levin som utan. Han är guden.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Geddy: Har sett Marco Mendoza med Whitesnake också.
Marco är fruktansvärd! Och hans simultankapacitet är nästan grymmare än Geddy Lee´s. Dessutom verkar de där Straitjacket-snubarna vara ödmjukheten själv. Trots att Joey Heredia stötte på min tjej. :?

Som när de visade lineup:en av gropieaspiranter när Kiss var i Stockholm för ett antal år sen.
Mitt i alltihop står det en snubbe.
Reportern går fram och undrar vad han gör där. Det visade sig att han gör sin tjej sällskap.
På frågan om det inte stör honom att hon står där för att om möjligt få tillbringa tid
tillsammans med Gene Simmons på tu man hand svara han;
"klart att man delar med Kungen"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev: Sven hade för övrigt ett av de tuffaste pedalborden jag sett....ska berätta en annan gång.
Vadå "en annan gång"? Berätta NU! Annars hugger jag!
gäst

Inlägg av gäst »

---
Senast redigerad av gäst den fre 08 maj 2009, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har skaffat det mesta Stuart Hamm spelat på.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jack Bruce's skivor har jag köpt på grund av Jack Bruce jag vet inte om det gills i detta sammanhang men...
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Det händer mig hela tiden när vi spelar med Sha-Boom. Alla dyker upp med sina flickvänner och vill dela med Kungen.
Ja, den där sabla Dag Finn alltså, visste inte att han kallades kungen?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

kosmonaut skrev:Känner igen mig Johannes, har två Landgren plattor på grund av Danmark...
Har även några låtar med Alanis Morisette där Meshell Ndegeochello lirar, kan tänka mig att det finns fler liknande där hemma men kommer inte på nåt just nu.

Men ibland får man stänga av öronen för (o)ljudet runtomkring och bara njuta av de vackra fyrsträngarna. Ofta så har dom ju en drivande botten och då tycker jag ändå att helheten blir lite bättre. Skulle jag avsky Landgrens sång o blås så skulle jag nog stänga av.

Ja... vissa låtar på Jagged little pill har några riktigt trevliga bas-prylar! Men jag tvivlar på att allt är på fyrsträngat, men så är det väl inte Meshell som spelar på alla heller, en hel del är ju fake-bas t.ex.
Live har det varit bla nå´n tjomme m Tobias 5:a har jag sett...


Dave Matthews Band var ett sådant band för min del. Läste en artikel/intervju om Stefan Lessard i Bass Player och se´n var det kört.
Ska finnas några fler exempel i min skivsamling men just nu kommer jag inte på något mer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Köpa platta pga basist

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Köper ni en cd pga att ni gillar basisten fast ni inte gillar plattan i övrigt särskilt mycket?
jag har nästan bara sånna plattor... och dvd's. det gäller inte bara basister, utan andra musiker också som jag blir inspirerad av.
kollade exempelvis på en live-dvd med destinys child där trummisen och basisten var vidrigt duktiga. men dc's jävla sång alltså... usch och tvi!
gäst

Inlägg av gäst »

---
Senast redigerad av gäst den fre 08 maj 2009, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: "Det händer MIG hela tiden." (Här hade det suttit en fet smiley om jag inte hade bojkottat...)

HAHA!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar