Trujillo i sitt rätta element

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad har Brittan med Metallica att göra... egentligen?



Jag var längst fram (tyvärr) på Metallica på stadion och då det var mest fart, det var på Black Albumlåtarna... det grundar jag mest min teori om att Black Album knappast var någon flopp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

klart att inte black album är en "flopp" när det handlar om försäljningssiffror och popularitet. den skivan nådde ut till så ofantligt många så det är inte så konstigt att låtarna från den plattan funkar bäst. Men något är fel då tonårstjejer (och killar) skriker sig hesa till "nothing else matters" och bojkottar "Ride the lightning", exempelvis. jag tycker således inte att man kan, eller ska, mäta framgång i försäljningssiffror. det är inte detsamma som att "utvecklas". filosofiskt sett så är försäljningssiffror egentligen bara ett kapitalistiskt mått på framgång.

för mig är metallica råa gitarrer, rappa trummor och rostig sång. det som dom till stora delar åstakom på black album kunde vem som helst göra... bon jovi, staind, whitesnake eller linkin park. dom satsade på säkra kort, poppade till sig och blev radiovänliga. inget fel i det, givetvis, men helt fel i min värld.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

bra liknelse med staind och linkin park tycker jag.. håller absolut med dig!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag håller inte riktigt med..
Nu kommer jag inte helt 100 ihåg hur det var back in the days men jag vill minnas att black album fick samma reaktion som Load och St Anger fick när de släpptes.
De flesta, speciellt de som lyssnat på metallica från början ratade det rakt av.
Men se´n så spelades det ju flitigt på radion osv, tack vare läget på populärmusikscnenen vid det tillfället.

Försäljningssiffror är inte detsamma som utveckling, det håller jag med om.
MEN, Metallica har ju vågat utvecklats iaf, det kan man inte ta ifrån dem...
De har "vågat" gå in i studion och göra det de vill... till skillnad mot många andra band som går in och gör precis vad som förväntas.. men ändå floppar.

Nåja, jag ska inte försvara Metallica till döds, det är inte direkt en av mina favoritband på nå´t sätt. Men jag tycker det är fel att sätta in Metallica i samma fack som alla mainstreamhoror på radion.
Jag personligen tyckte inte de sålde sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar