Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av midlifecrisis »

Jag hade "förmånen" att växa upp i Karlstad på 70-talet. Där fanns ett band som hette Mantra (orginellt!). De hade en överjävlig gitarrist som hette Henrik Janson (som jag tror gängade sångfågeln Lisa Nilsson). Basisten hette Patrik och var helt OK. Han kom sedemera att sköta de låga tonerna i Sven Ingavars (som mitt band för förband till. 10 000 pers i publiken på Sandgrundsudden! det var en nästan övernaturlig känsla att se ut över publiken. Det pågick slagsmål på flera ställen och alkoholkonsumtionen var av nästan bibliska proportioner).
Vore kul att höra några av Mantras låtar igen men jag har inte hittat några på nätet.

Hur var det i hålorna ni växte upp i? Fanns det några bra band där?
Senast redigerad av midlifecrisis den fre 10 jul 2009, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Janne

Inlägg av Janne »

Växte upp i Skövde. Finns väl inget band därifrån som lämnat något större avtryck? Jag spelade mycket med en snubbe på 70-talet som sedan bildade Shotgun Messiah som fick skivkontrakt i staterna på 80-talet och spåddes en bra framtid. Början på 90-talet hittade jag deras skiva på Ginza för 12 kronor så det blev väl tyvärr ingen succé.
Men jag flyttade ifrån Skövde när jag var i 20-årsåldern så jag kanske missat nåt?
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Bara som ett tillägg. Jag spenderade en hel del tid i Rättvik på den tiden också. Såg till att en liten skitunge som heter Björn Lodin började lira bas också. Han kom sedemera att spela i ett band som hette Baltimore och efter det med några Schweizare i ett band som hette Krokus. Till avdlningen för onödigt vetande kan jag tillägga att Björns första band hette "Shitcocks". De spelade punkrock...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hålan jag växte upp i var så nerlusad med både bra band och basister så jag kan fylla en hel bok om et!
Nöjer mig med att räkna upp ett litet antal av de basister som jag träffat och som varit riktigt trevliga och säkra snubbar. Det finns fler alltså!
Bröderna S och A Bergman, Lars Danielsson, Andez Rundblad och Apis!
Detta var i min ungdom alltså.
Nu är de trevliga och säkra snubbarna ännu fler.
Gbg var hålan! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Klopper skrev:Hålan jag växte upp i var så nerlusad med både bra band och basister så jag kan fylla en hel bok om et!
Nöjer mig med att räkna upp ett litet antal av de basister som jag träffat och som varit riktigt trevliga och säkra snubbar. Det finns fler alltså!
Bröderna S och A Bergman, Lars Danielsson, Andez Rundblad och Apis!
Detta var i min ungdom alltså.
Nu är de trevliga och säkra snubbarna ännu fler.
Gbg var hålan! :D
Stämmer! Gbg är en håla. Har du lyckats ta dig därifrån?

Menar du THE Lars Danielsson?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

midlifecrisis skrev:
Klopper skrev:Hålan jag växte upp i var så nerlusad med både bra band och basister så jag kan fylla en hel bok om et!
Nöjer mig med att räkna upp ett litet antal av de basister som jag träffat och som varit riktigt trevliga och säkra snubbar. Det finns fler alltså!
Bröderna S och A Bergman, Lars Danielsson, Andez Rundblad och Apis!
Detta var i min ungdom alltså.
Nu är de trevliga och säkra snubbarna ännu fler.
Gbg var hålan! :D
Stämmer! Gbg är en håla. Har du lyckats ta dig därifrån?

Menar du THE Lars Danielsson?
Lars (Sverige) Danielsson. Ja!
Det är bortåt 25/30 år sedan jag växlade några ord med honom senast, men en trevligare och ödmjukare person får man leta efter.
Hans kvalitéer som basist behöver jag väl inte nämna?

Flyttade från "hålan" efter det att jag ärvt en kåk i blekinge skärgård.

edit: Glömde bort Broder Blues. Skäms som en hund! :oops:
Senast redigerad av Klopper den fre 10 jul 2009, 00:05, redigerad totalt 1 gånger.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Om Gävle är en håla och de sena tonåren räknas som "växa upp" så måste jag få nämna Rockis. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag är uppvuxen strax utanför ett samhälle som heter Ellös, på ön Orust. Där fanns det inte så många basister. Jag och farsan, typ.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jerker Odelholm kommer från Örebro. Millencolin... Tja... Det var väl det...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Enköping (där jag tillbringade mina tonår) hade Rock SM-vinnarna Thrash Inc. som ingen hört talas om, samt Totte Wallin och Staffan Astner. På bassidan är det sorgligt glest...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Weine Johansson! Även han har varit i Baltimoore
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Svarte_Jack skrev:Weine Johansson! Även han har varit i Baltimoore
Vilken håla var det?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

midlifecrisis skrev:
Klopper skrev:Hålan jag växte upp i var så nerlusad med både bra band och basister så jag kan fylla en hel bok om et!
Nöjer mig med att räkna upp ett litet antal av de basister som jag träffat och som varit riktigt trevliga och säkra snubbar. Det finns fler alltså!
Bröderna S och A Bergman, Lars Danielsson, Andez Rundblad och Apis!
Detta var i min ungdom alltså.
Nu är de trevliga och säkra snubbarna ännu fler.
Gbg var hålan! :D
Stämmer! Gbg är en håla. Har du lyckats ta dig därifrån?

Menar du THE Lars Danielsson?
Jag trodde Lars Danielsson kom från "min" uppväxthåla Smålandsstenar. Men han har ju bott i GBG också :-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Var plågsamt tomt på "bra" basister i kallhäll när jag växte upp.. Jag hade ne kompis som gick 2 klasser under mig som va flink i fingrarna.. Mattias Bussman.. lirade 16delar så det sprutade ur öronen.. hoppas han lirar fortfarande.. annars va det tomt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

midlifecrisis skrev:
Svarte_Jack skrev:Weine Johansson! Även han har varit i Baltimoore
Vilken håla var det?
Skäve :wink: Där bor han ni iaf
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Tripod »

midlifecrisis skrev:Jag hade "föremånen" att växa upp i Karlstad på 70-talet. Där fanns ett band som hette Mantra (orginellt!). De hade en överjävlig gitarrist som hette Henrik Janson (som jag tror gängade sångfågeln Lisa Nilsson). Basisten hette Patrik och var helt OK. Han kom sedemera att sköta de låga tonerna i Sven Ingavars (som mitt band för förband till. 10 000 pers i publiken på Sandgrundsudden! det var en nästan övernaturlig känsla att se ut över publiken. Det pågick slagsmål på flera ställen och alkoholkonsumtionen var av nästan bibliska proportioner).
Vore kul att höra några av Mantras låtar igen men jag har inte hittat några på nätet.

Hur var det i hålorna ni växte upp i? Fanns det några bra band där?
Mantra
Har du testat att söka på "Mantraction" i stället? Jag har inte provat att söka själv, men var det inte så att Mantra ganska snabbt bytte namn till Mantraction för att de inte ville att folk skulle uppfatta dem som mystiska eller religiösa?
Men visst var Mantra oerhört duktiga. Henriks brorsa Uffe var väl också med, tror jag. (Var det sax han spelade?) När jag bodde i Karlstad (högskolan 83 - 85) jobbade Patrik i sin musikaffär där jag var stammis. Sen började han med Sven Ingvars.
Linköping
Vad gäller basfantomer borde jag kunna namnge en del från Linköping, där jag var tonåring, men tyvärr kommer jag bara ihåg duktiga gitarrister. Fast i grannhålan Norrköping fanns ju Gideon Andersson, förstås, och han får nästan klassas som fantom, vilket nyligen har diskuterats i en annan tråd här på forumet. Gideon syns till höger i videon. Den vänstre basisten är bandets klaviaturlirare.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IrjBt_l0Mk[/youtube]
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

DAN BERGLUND

"Esbjörn och Magnus är ju barndomskamrater från Skultuna utanför Västerås, medan Dan Berglund är uppväxt i Östersund "

Källa: http://www.digjazz.se/Artiklar.Esbjorn%20Svensson.html

STURE NORDIN

"Sture Nordin, född 11 november 1933 i Östersund, död 11 oktober 2000 i Stockholm, är en svensk kontrabasist, främst jazzmusiker men anlitad även inom andra genrer."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Nordin

Mer om Sture Nordin

"Med på inspelningarna var också bl.a. Rune Gustafsson, Sture Nordin och Egil Johansen. Med dessa musiker fick Cornelis Vreeswijk utlopp för sin starka jazz- och blueskänsla. "

Källa: http://www.cornelis.nu/bio.html

(Jag skulle få lektioner av Sture men tackade nej... var lite för blyg på den tiden) :oops:


LARS ERIKSSON

Källa: http://www.myspace.com/larsericsson

För att nämna några... det finns flera men jag har glömt nammnen på dessa herrar... tyvärr... :cry:

Synd att så få har funnit vårt fina forum.. Tror att de har fullt upp med att lira BAS istället för att prata bas... :wink:
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Inlägg av r0ddan »

Jag är född i Ljungbyhed:
Kriminella Gitarrer... Njae, jag var lite för liten då så jag kan väl inte påstå att jag minns dem. Vi flyttade dessutom till Ängelholm -72 så... Men iaf :D

I Ängelholm fanns ett band ett band som hette Dr. Yogami. Det var bassisten i det bandet som övertalade mig att sätta en ring i örat en gång i tiden. Det skulle man ha tyckte Ingmar Toft. Jag vet inte om han var så jäkla bra, det kanske han var men jag minns inte så noga. Cool var han iaf, tyckte jag. Undras vad han har för sig idag...

Ingen från Klippan?
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

Shotgun Messiah
ofantligt bra band.. har en del av en text som quote på min msn.. "jesus stuck in overdrive" mig veterligen finns bara en skiva men den är helt lysande..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Janne skrev:Växte upp i Skövde. Finns väl inget band därifrån som lämnat något större avtryck? Jag spelade mycket med en snubbe på 70-talet som sedan bildade Shotgun Messiah som fick skivkontrakt i staterna på 80-talet och spåddes en bra framtid. Början på 90-talet hittade jag deras skiva på Ginza för 12 kronor så det blev väl tyvärr ingen succé.
Men jag flyttade ifrån Skövde när jag var i 20-årsåldern så jag kanske missat nåt?
Shotgun Messiah? Det är inte Tim Sköld du tänker på? För den killen lyckades ju onekligen ganska bra på andra sidan Atlanten :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tim_Sk%C3%B6ld

I hålan Kisa utanför Linköping fanns inte mycket att hurra för. Dock bröderna Torbjörn och Henrik Nilsson, som flyttade till Stockholm och bildade Peggy Lejonhjärta som hade lite halvhjärtad framgång för några år sedan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Peggy_Lejonhj%C3%A4rta

Henrik Nilsson spelar numera bas för bland andra Markus Krunegård och Moneybrother.
/Linus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Tobbe skrev:
midlifecrisis skrev:
Klopper skrev:Hålan jag växte upp i var så nerlusad med både bra band och basister så jag kan fylla en hel bok om et!
Nöjer mig med att räkna upp ett litet antal av de basister som jag träffat och som varit riktigt trevliga och säkra snubbar. Det finns fler alltså!
Bröderna S och A Bergman, Lars Danielsson, Andez Rundblad och Apis!
Detta var i min ungdom alltså.
Nu är de trevliga och säkra snubbarna ännu fler.
Gbg var hålan! :D
Stämmer! Gbg är en håla. Har du lyckats ta dig därifrån?

Menar du THE Lars Danielsson?
Jag trodde Lars Danielsson kom från "min" uppväxthåla Smålandsstenar. Men han har ju bott i GBG också :-)
Det stämmer säkert. Har ingen koll på LD:s uppväxt ort.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Svarte_Jack skrev:Weine Johansson! Även han har varit i Baltimoore
Jag har lirat med Weines lillebror Dan i 10 år.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av midlifecrisis »

tripod999 skrev:
midlifecrisis skrev:Jag hade "föremånen" att växa upp i Karlstad på 70-talet. Där fanns ett band som hette Mantra (orginellt!). De hade en överjävlig gitarrist som hette Henrik Janson (som jag tror gängade sångfågeln Lisa Nilsson). Basisten hette Patrik och var helt OK. Han kom sedemera att sköta de låga tonerna i Sven Ingavars (som mitt band för förband till. 10 000 pers i publiken på Sandgrundsudden! det var en nästan övernaturlig känsla att se ut över publiken. Det pågick slagsmål på flera ställen och alkoholkonsumtionen var av nästan bibliska proportioner).
Vore kul att höra några av Mantras låtar igen men jag har inte hittat några på nätet.

Hur var det i hålorna ni växte upp i? Fanns det några bra band där?
Mantra
Har du testat att söka på "Mantraction" i stället? Jag har inte provat att söka själv, men var det inte så att Mantra ganska snabbt bytte namn till Mantraction för att de inte ville att folk skulle uppfatta dem som mystiska eller religiösa?
Men visst var Mantra oerhört duktiga. Henriks brorsa Uffe var väl också med, tror jag. (Var det sax han spelade?) När jag bodde i Karlstad (högskolan 83 - 85) jobbade Patrik i sin musikaffär där jag var stammis. Sen började han med Sven Ingvars.
Linköping
Vad gäller basfantomer borde jag kunna namnge en del från Linköping, där jag var tonåring, men tyvärr kommer jag bara ihåg duktiga gitarrister. Fast i grannhålan Norrköping fanns ju Gideon Andersson, förstås, och han får nästan klassas som fantom, vilket nyligen har diskuterats i en annan tråd här på forumet. Gideon syns till höger i videon. Den vänstre basisten är bandets klaviaturlirare.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IrjBt_l0Mk[/youtube]

"Mantraction" hade jag missat. Tackar för infon! Jag flyttade från karlstad i jan -83
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

När jag växte upp i Motala gick jag som 14-åring 2 terminer i kommunala musikskolan. Baslärare var den fullständigt makalösa fingerbassisten o trubaduren Putte Wallman. Enorm ton och timing. Även Hazze Wazeen gick hos honom.
Hazze har dock kommit lite längre än mig... Skyller på att det Hazze övade på en dag övade jag på ett halvår...
Jag kanske är ifatt om sådär 27 år?? Eller oxå inte..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

r0ddan skrev:Jag är född i Ljungbyhed:
Kriminella Gitarrer... Njae, jag var lite för liten då så jag kan väl inte påstå att jag minns dem. Vi flyttade dessutom till Ängelholm -72 så... Men iaf :D

I Ängelholm fanns ett band ett band som hette Dr. Yogami. Det var bassisten i det bandet som övertalade mig att sätta en ring i örat en gång i tiden. Det skulle man ha tyckte Ingmar Toft. Jag vet inte om han var så jäkla bra, det kanske han var men jag minns inte så noga. Cool var han iaf, tyckte jag. Undras vad han har för sig idag...

Ingen från Klippan?
jag har gått i hela grundskolan i jlungbyhed... :D går gymnasie i klippan nu :) Kriminella Gitarrer har man ju hört talas om 8)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar