Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Jan Hellman »

Sökte på min födelsestad (Oskarshamn) och "basist" på kul på nätet precis. Dom tre första hittarna vart till annonssidor där band i dom krokarna sökte basist. Fjärde vart om mig (och jag flyttade därifrån 1985). Femte handlade om ett dansband med ny basist på turné vars buss hade rasat när dom varit i Oskarshamn och spelat. "Expanders" hette dom. Sen vart det ytterligare några annonssidor där det söktes basist och sen gav jag upp.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:I Kungsör hade vi en synnerligen driven slap-happy basist som hette Tommy Ask. Tyvärr var han också det otrevligaste skithål jag någonsin träffat så han gick från idol till hatobjekt på ungefär 5 sekunder. Vet inte vad han gör nuförtiden men några gig värda namnet har han uppenbarligen inga.

Dock får man väl ge honom lite cred för att jag lärde mig vara schysst och uppmuntrande mot unga aspirerande musiker.
Ha ha ha!! [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY][THUMBS UP SIGN][PERSON WITH FOLDED HANDS]
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Jan Hellman skrev: Fjärde vart om mig.
Gott nog så tycker jag, bygdens store son
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Danny »

Grafen skrev:I Kungsör hade vi en synnerligen driven slap-happy basist som hette Tommy Ask. Tyvärr var han också det otrevligaste skithål jag någonsin träffat så han gick från idol till hatobjekt på ungefär 5 sekunder. Vet inte vad han gör nuförtiden men några gig värda namnet har han uppenbarligen inga.

Dock får man väl ge honom lite cred för att jag lärde mig vara schysst och uppmuntrande mot unga aspirerande musiker.
Du är ju rätt trevlig mot oss äldre perspirerande musiker också så :)
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Grafen »

Danny skrev:
Grafen skrev:I Kungsör hade vi en synnerligen driven slap-happy basist som hette Tommy Ask. Tyvärr var han också det otrevligaste skithål jag någonsin träffat så han gick från idol till hatobjekt på ungefär 5 sekunder. Vet inte vad han gör nuförtiden men några gig värda namnet har han uppenbarligen inga.

Dock får man väl ge honom lite cred för att jag lärde mig vara schysst och uppmuntrande mot unga aspirerande musiker.
Du är ju rätt trevlig mot oss äldre perspirerande musiker också så :)
Tommy! Kom hit och ta åt dig äran! :D
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
basagge
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 21:59
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av basagge »

När jag växte upp i Östhammar i norduppland var det jag, Johan Erixon (dragspelaren Lill-Benghts son), Lasse Mattsson (Lill-Benghts basist) och sjökapten Kjell Sjölander som trakterade de elektrifierade basgitarrerna. Å vi vikarierade och lånade pry
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Användarvisningsbild
basagge
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 21:59
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av basagge »

...lar av varandra:)
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Cephalus »

När jag var under upplärning på instrumentet bas under 80-talet i Smedjebacken, fanns det en riktigt bra basist som hette Kurre Björk
Han var mycket inspirerad av Geddy Lee och var även en rackare på tumfunk.
Minns än idag soundet från hans Peavey Mk3-topp tillsammans med en Kustom 2x15-låda.
Man stod bara och gapade när han lirade.
Tyvärr tog han sig själv av daga för en massa år sedan.
Jävligt synd på en genomsympatisk kille tillika grym musiker. :(
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Grafen »

Nu hittade jag faktiskt Tommy Ask på fejan. Han sitter i Boden och skriver bittra inlägg om "pk-maffian" och länkar till videor med slick music från 80-talet.
Flintis.
Inga gig.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av kmo »

Skitåterväxt, jag är nominerad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Body&Soul »

Grafen, noterar att du är långsur... hittar du några Boden-basister eller ens Norrbottningar som FB-vänner? Eller basister överhuvudtaget? Om inte så kan ju du räcka ut en hand och vara liksom Thomas Di Berghagen..
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Grafen »

Body&Soul skrev:Grafen, noterar att du är långsur...
Hälsa Tommy så gott!
Body&Soul skrev:hittar du några Boden-basister eller ens Norrbottningar som FB-vänner?
Jag känner en bodensare, hon är snäll, spelar dock gitarr men det kan jag ha överseende med.
Body&Soul skrev:Eller basister överhuvudtaget?
Nej usch, inga basister. Speciellt inte Bootsy!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
Body&Soul skrev:Grafen, noterar att du är långsur...
Hälsa Tommy så gott!
Body&Soul skrev:hittar du några Boden-basister eller ens Norrbottningar som FB-vänner?
Jag känner en bodensare, hon är snäll, spelar dock gitarr men det kan jag ha överseende med.
Body&Soul skrev:Eller basister överhuvudtaget?
Nej usch, inga basister. Speciellt inte Bootsy!
Fy!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Body&Soul »

Ingen bas-Tommy i bekantskapskretsen här så du får hälsa med någon annan. Det finns flera trevliga basister på PB från just Boden och däromkring. Eftersom du vill ha kontakt kan du ju fråga dem. Om dom nu vill, det där med hets mot PK-maffian brukar ju vara ett illavarslande symptom :-)
Slap.T.Ask
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 maj 2017, 15:24

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Slap.T.Ask »

Grafen skrev:Nu hittade jag faktiskt Tommy Ask på fejan. Han sitter i Boden och skriver bittra inlägg om "pk-maffian" och länkar till videor med slick music från 80-talet.
Flintis.
Inga gig.
Här kommer jag och tar åt mig av denna otroliga ära.
Det känns så otroligt relevant detta, all denna lysande information om min ev. musiksmak , pk inlägg och inte minst min flint.....
Stort tack igen för omnämnandet Herr Gustaf Hielm. Mvh/Tommy.
Jag har så förbannat svårt för människor som framträder barfota... Nej ni framstår inte som mer konstnärliga el. djupa för det.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Som man sår får man skörda
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av bootsy »

Just när man tycker att PB har blivit tråkigt! Välkommen till vår fina lilla värld Tommy!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av GandhiMK2 »

Nehepp...inget kul till slut...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Slap.T.Ask
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 maj 2017, 15:24

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Slap.T.Ask »

bootsy skrev:Just när man tycker att PB har blivit tråkigt! Välkommen till vår fina lilla värld Tommy!
Man tackar. Nej det blir nog inte mkt roligare än såhär men va*an låtom oss försöka vet jag.
Jag har inte spelat bas på någon nämnvärd nivå eller något annat heller för den delen sedan 89-90 personal/medical reasons, försök själv att lira någonting seriöst när det känns som man har en 2 storlekar för liten hjälm (no pun intended) på skallen..konstant) Så att jag inte har några "nämnvärda gigs" är rätt obvious ...slow clap till mr research of the year där....sjukpenning/pension sen 91....
Gav upp helt runt tror det var 92 , sålde my beloved Wwick thumb nt4 +86:a.. Sen efter det har det bara blivit lite hamrande för min egen skull i vardagsrummet på annan bas. Var inte så att man inte ville lira utan .. ptja det gick /går bara inte på någon som helst musikernivå, tråkigt ? Javisst för mig , kul för andra kanske...
Så kommer vi till mitt möte med Herr Hielm ( ingen aning om det var flera ggr. jag träffade denne unge man)
det är för fasen 30+ år sedan. Hur som haver den enda anledningen till att jag ens vet att det är Gustaf som skrivit inlägget om mig här är att jag blivit påmind om hans existens/åsikter om mig med relativt jämna mellanrum under årens lopp. Inte en gång inte 2 inte 3 utan fler ggr har man snackat med div musiker om kanske vart man växte upp, vad man lirade , med vem osv osv osv. Ta mig fasen varje gång man kom in på Kungsör så har diskussionen gått ung. så här
Musiker1 : Jahaaaaaa Kungsör, känner du Gustaf hielm??
Jag: Näe träffade han en gång några ggr eventuellt i hamnen i kungsör inget mer.
Musiker1 :Hahahah men du han gillar INTE! dig asså.
Jag: Eh ok jaha vadårå?
Musiker1 :Han tycker du är en riktig dryg arrogant skitstövel..osv....insert more crap here....
Jag : Ok det har han ju rätt att tycka , jag har fasen ingen aning om hur jag betett mig mot den mannen.Önskar jag kom ihåg för det låter fan inte som mig att vara sååånt major ahole mot yngre..speciellt inte musiker.. men skit samma liksom när man inte minns mannen ifråga än mindre vad man ev sagt eller hur man betett sig.
Repetera ovanstående ett antal ggr... fast senare svarade man mest ... jo jag vet han tycker jag är ett ahole av rang minst sagt...blir tjatigt.
Detta betyder att han måste nämnt mig och talat om för nästan alla musiker han någonsin träffat och diskuterat uppväxt/folk man lirat med osv att han minsann tycker jag är den värsta sortens ahole som existerar...
Har tänkt på vad i hela friden jag skulle kunna gjort eller sagt som satt såna spår i en snubbe att han drar upp det även 30 år senare..

Sen i natt kom jag ihåg DETTA :
Någon fick den lysande iden där i Kungsör att jag borde minsann lära folk att lira bas.. Jag tyckte inte! det var en bra ide alls men men .. folk sa ...klart du kan det , du får ju stålars för det för fan köööör på..kom igen nu!..
Jaha sagt och gjort så blev det att en studio cirkel ( hette det så på den tiden?) startades och jag skulle lära folk spela bas...
Detta var den absolut sämsta iden någon någonsin har kommit på.. Jag skojar inte ....pga detta:
Jag har INGET !tålamod!! Observera 0.0%!!!! Det existerar inte. Har aldrig gjort , kommer aldrig att göra.
Hur faaaasen skulle jag stå ut med att försöka lära någon någonting alls !? Summarum av lektion nr 1:
Att jag inte fick råstryk av någon av dessa stackars deltagare är bara ett under för jag erkänner att jag måste framstått som den absolut drygaste/arroganta människa dom någonsin träffat.
Inte för att jag ville vara eller är dryg utan pga mitt icke existerande tålamod.
Jag blev sååå frustrerad över att dom inte fattade på en gång vad jag menade el .ville dom skulle lira/göra osv.
Bara för man själv har haft fördelen med att vara oerhört lättlärd är inte alla det.
Jag är helt ärlig när jag säger att jag ville bara bryta av halsen på deras basar och köra ner i halsen på dom i princip...Hur framstår man då ?Dryg? Ja, Asshole ? JA! Med rätta och lite till..
Det bara blev typ 2-3 ggr max jag stod ut med det där sen lades det ner..borde aldrig startats imho...

Jag tänker så här OM det nu skulle vara så att Gustaf var en av dom jag skulle försöka lära spela bas på denna "kurs" förstår jag honom till fullo till 110%.
Men som sagt jag kommer inte ihåg om han var med.
Vore kul om han kunde kommentera om så var fallet eller inte.
Om det inte är så ,ptja då har jag ingen som helst aning om varför jag var sånt ahole el. om jag ens var det.

Vet inte om det vart så mkt roligare här av all denna text men kanske roar det någon där ute. :tummenupp: Mvh /Tommy
Jag har så förbannat svårt för människor som framträder barfota... Nej ni framstår inte som mer konstnärliga el. djupa för det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Jan Hellman »

Hepp....
Senast redigerad av Jan Hellman den lör 01 jul 2017, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Grafen »

Wow! Jag har verkligen bara nämnt herr Ask en enda gång i någorlunda vuxen ålder och det var för ett par månader sedan på detta forum för alla att se. Innan dess torde det röra sig om någon undsluppen kommentar i mitten av tonåren så eventuella "hehe, han gillar verkligen inte dig" måste antingen komma från en och samma person många gånger och som du glömt bort mellan varven, alternativt så ljuger du.

Riktigt så viktig för mig så att jag skulle ha känt något behov av ta upp dig gång på gång genom åren är du dessvärre inte.

Nej, jag gick aldrig någon kurs för dig, vår enda kontakt inskränker sig till några tillfällen under 2-3 år då du kraschade våra rep och gig för att påpeka att jag var "helt värdelös på bas". Varken mer eller mindre.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Wow! Jag har verkligen bara nämnt herr Ask en enda gång i någorlunda vuxen ålder och det var för ett par månader sedan på detta forum för alla att se. Innan dess torde det röra sig om någon undsluppen kommentar i mitten av tonåren så eventuella "hehe, han gillar verkligen inte dig" måste antingen komma från en och samma person många gånger och som du glömt bort mellan varven, alternativt så ljuger du.

Riktigt så viktig för mig så att jag skulle ha känt något behov av ta upp dig gång på gång genom åren är du dessvärre inte.

Nej, jag gick aldrig någon kurs för dig, vår enda kontakt inskränker sig till några tillfällen under 2-3 år då du kraschade våra rep och gig för att påpeka att jag var "helt värdelös på bas". Varken mer eller mindre.
Men har du fått någon utskällning av en dyngrak nyckelharpsspelare då? Va va va?!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Roger Hedin »

Body&Soul skrev:...Det finns flera trevliga basister på PB från just Boden och däromkring...
Ja, jag kommer ju därifrån. Lämnade Fabriksgatan 11A redan 1968... :wink: :wink: :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av BBQV »

lars-på-bas skrev:
BarbequeVillage skrev:Enköping (där jag tillbringade mina tonår) hade Rock SM-vinnarna Thrash Inc. som ingen hört talas om, samt Totte Wallin och Staffan Astner. På bassidan är det sorgligt glest...
hahaha..ja också från enköping...inte mkt att skryta med därifrån
Per Wasberg är kanske ingen musikerbasist, men han lever på att spela med Hoffmaestro och Markoolio, egna bandet Protectors of the Funk och (åtminstone tidigare) Martin Svensson (Wow wow, yeah yeah, nån som minns den?).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av GandhiMK2 »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Wow! Jag har verkligen bara nämnt herr Ask en enda gång i någorlunda vuxen ålder och det var för ett par månader sedan på detta forum för alla att se. Innan dess torde det röra sig om någon undsluppen kommentar i mitten av tonåren så eventuella "hehe, han gillar verkligen inte dig" måste antingen komma från en och samma person många gånger och som du glömt bort mellan varven, alternativt så ljuger du.

Riktigt så viktig för mig så att jag skulle ha känt något behov av ta upp dig gång på gång genom åren är du dessvärre inte.

Nej, jag gick aldrig någon kurs för dig, vår enda kontakt inskränker sig till några tillfällen under 2-3 år då du kraschade våra rep och gig för att påpeka att jag var "helt värdelös på bas". Varken mer eller mindre.
Men har du fått någon utskällning av en dyngrak nyckelharpsspelare då? Va va va?!
Vava?!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar