Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

kmo skrev:När jag växte upp i Motala gick jag som 14-åring 2 terminer i kommunala musikskolan. Baslärare var den fullständigt makalösa fingerbassisten o trubaduren Putte Wallman. Enorm ton och timing. Även Hazze Wazeen gick hos honom.
Hazze har dock kommit lite längre än mig... Skyller på att det Hazze övade på en dag övade jag på ett halvår...
Jag kanske är ifatt om sådär 27 år?? Eller oxå inte..
Putte Wallman har jag hört mycket gott om, men aldrig hört. De som lovordat honom särskilt är Robert Sahrling, och Hazze Wazeen. Hazze är också den första jag kom att tänka på när jag läste trådtiteln. Dock inte för att jag är uppvuxen i Motala, utan för att han var något av en lokal stjärna i hela centrala Östergötland när jag var ung. Han är nog t.o.m. lite av en anledning till att jag spelar bas idag.

I Linköping, som jag nästan är uppvuxen i, finns - eller fanns - den fenomenale basisten Nicklas Brännström, som nog är den solobasist jag hört som tilltalat-, och kanske t.o.m. influerat, mig mest. Grym:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T339pSzG8tE[/youtube]
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Finns en grym basist här i Sandviken som heter Ronny Schyttman (stavning?). Han går under nicket slaskbas här på forumet 8)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kan inte komma på en enda basist som kommer från Öland (där jag är uppväxt) som är varken särskilt bra eller ett dugg känd. Från Kalnmar, som jag delvis räknar som min hemstad, kommer den gamla fina proggorkestern Ragnarök, med Staffan Strindberg (som numera är arkitekt) på bas. När jag var i gymnasieåldern hette en av de hetaste basisterna i Kalmar Oscar Roslund, bror till den kanske inte helt obekante Albin "Moodysound" Roslund. Tyvärr spelar Oscar mest gitarr nuförtiden...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

I hålan jag växte upp (Vretstorp, 4 mil SV om Örebro) kommer The Spitts från. Dom hade en hit för massa år sen. Känner dom inte men sångarens farsa är vaktmästare på skolan jag gick 7 år på.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Jag växte upp i ljungbyhed så jag var nog den bästa basisten där :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Billy Sheehan e från Perstorp.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

daionsavage skrev:Torkel Selin (kristen trubadur).
Cool. Mina föräldrar är stora fans av Torkel Selin, men råkar ibland uttala hans efternamn som "selen". :)
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Varberg: Roger Öjersson började som gitarrist men spelar nu bas i Kamchatka.
Han var gitarrist i Vildsvin.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

GurraG skrev:Jag kan inte komma på en enda basist som kommer från Öland (där jag är uppväxt) som är varken särskilt bra eller ett dugg känd. Från Kalnmar, som jag delvis räknar som min hemstad, kommer den gamla fina proggorkestern Ragnarök, med Staffan Strindberg (som numera är arkitekt) på bas. När jag var i gymnasieåldern hette en av de hetaste basisterna i Kalmar Oscar Roslund, bror till den kanske inte helt obekante Albin "Moodysound" Roslund. Tyvärr spelar Oscar mest gitarr nuförtiden...
Kommer inte Bosse Häggström, precis som Slim Borgudd, från Borgholm?
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

GurraG skrev:Jag kan inte komma på en enda basist som kommer från Öland (där jag är uppväxt) som är varken särskilt bra eller ett dugg känd. Från Kalnmar, som jag delvis räknar som min hemstad, kommer den gamla fina proggorkestern Ragnarök, med Staffan Strindberg (som numera är arkitekt) på bas. När jag var i gymnasieåldern hette en av de hetaste basisterna i Kalmar Oscar Roslund, bror till den kanske inte helt obekante Albin "Moodysound" Roslund. Tyvärr spelar Oscar mest gitarr nuförtiden...
Kul att du nämner Oskar- han tog över i ”The Soul Business” efter mig… Duktig kille!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

bassplayer skrev:
GurraG skrev:Jag kan inte komma på en enda basist som kommer från Öland (där jag är uppväxt) som är varken särskilt bra eller ett dugg känd. Från Kalnmar, som jag delvis räknar som min hemstad, kommer den gamla fina proggorkestern Ragnarök, med Staffan Strindberg (som numera är arkitekt) på bas. När jag var i gymnasieåldern hette en av de hetaste basisterna i Kalmar Oscar Roslund, bror till den kanske inte helt obekante Albin "Moodysound" Roslund. Tyvärr spelar Oscar mest gitarr nuförtiden...
Kommer inte Bosse Häggström, precis som Slim Borgudd, från Borgholm?
Efter lite bakgrundskoll så visar det ju sig att du har helt rätt. Hela Lea Riders Group kommer mycket riktigt från Borgholm.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Från Frövi kom det en kille som heter Johan Evertsson. Han var väldigt flink i fingrana med sin warwick 5:a. Dessutom hade han den fetaste basstack jag sett på den tiden (-93 ungefär, GK RB 800 topp, Marshall 4x10 + 2 X 15). Det var stenhårt då för alla andra spelade lineat i pa:t eller med kombo, oftast enkelfemton...
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Dr_Blues skrev:DAN BERGLUND

"Esbjörn och Magnus är ju barndomskamrater från Skultuna utanför Västerås, medan Dan Berglund är uppväxt i Östersund "

Källa: http://www.digjazz.se/Artiklar.Esbjorn%20Svensson.html

STURE NORDIN

"Sture Nordin, född 11 november 1933 i Östersund, död 11 oktober 2000 i Stockholm, är en svensk kontrabasist, främst jazzmusiker men anlitad även inom andra genrer."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Nordin

Mer om Sture Nordin

"Med på inspelningarna var också bl.a. Rune Gustafsson, Sture Nordin och Egil Johansen. Med dessa musiker fick Cornelis Vreeswijk utlopp för sin starka jazz- och blueskänsla. "

Källa: http://www.cornelis.nu/bio.html

(Jag skulle få lektioner av Sture men tackade nej... var lite för blyg på den tiden) :oops:


LARS ERIKSSON

Källa: http://www.myspace.com/larsericsson

För att nämna några... det finns flera men jag har glömt nammnen på dessa herrar... tyvärr... :cry:

Synd att så få har funnit vårt fina forum.. Tror att de har fullt upp med att lira BAS istället för att prata bas... :wink:
Jag vill också minnas att det fanns flera duktiga basister i östersund när jag bodde där. Micke Larsson som spelade i 220 Volt hade faktiskt oanade kvaliteter, sedan fanns det en hemskans massa basister som spelade i lokala band som definitivt hade massor med talang. Vet inte hur många av dem som spelar aktivt idag, jag får nog göra lite research och återkomma...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Kristian Lind kommer från Sölvesborg. Mer än så har vi inte kunnat hosta upp.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Uppsala har inte haft mycket att skryta med i pop/rock-väg de senaste fyrtio åren, men jag måste slå ett slag för den lokala legenden Mackan Gransten, grym allroundbasist med Uppsalas bästa tumme. Så vitt jag vet harvar han fortfarande på i blues-/coverträsket i Sverige och Tyskland, men han var värd mer fortune'n'fame än så 8-/

När det gäller band hade vi hårdrockshjältarna Spellbound som sålde lite plattor på åttiotalet och bestod av mycket kompetenta musiker som fortfarande är aktiva. Sångaren Hasse finns i Flower Kings laguppställning, den stabile basisten Thompson lirar i coverträsket och gitarrhjälten Jocke Marsh spelar med Glenn Hughes.

Själv har jag nöjet att nu för tiden spela symfrock med deras trummis Ola 8-)
Användarvisningsbild
treble & bass
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 20 aug 2009, 01:29

Inlägg av treble & bass »

Dar jag vaxte upp fanns det en kille som hetter Stig,
han var bra pa att spela bas ocksa
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Paalsson skrev:I hålan jag växte upp (Vretstorp, 4 mil SV om Örebro) kommer The Spitts från. Dom hade en hit för massa år sen. Känner dom inte men sångarens farsa är vaktmästare på skolan jag gick 7 år på.
Ja, just det ja, med Henrik Åkesson i spetsen

Jag har en 5-spårscd med dom.
5 speed improved tracks from a wonder world hideaway

1. Stay away from my honey
2. Wilddogs (den är riktigt bra...)
3.Devil race
4. Badge away
5. Mr Funky
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Mja punkbandet Rövsvett från Tranås lirar ju fortfarande. Sen är trummisen i Lotta Engbergs Orkester från Tranås.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dr_Blues skrev:DAN BERGLUND

"Esbjörn och Magnus är ju barndomskamrater från Skultuna utanför Västerås, medan Dan Berglund är uppväxt i Östersund "

Källa: http://www.digjazz.se/Artiklar.Esbjorn%20Svensson.html

STURE NORDIN

"Sture Nordin, född 11 november 1933 i Östersund, död 11 oktober 2000 i Stockholm, är en svensk kontrabasist, främst jazzmusiker men anlitad även inom andra genrer."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Nordin

Mer om Sture Nordin

"Med på inspelningarna var också bl.a. Rune Gustafsson, Sture Nordin och Egil Johansen. Med dessa musiker fick Cornelis Vreeswijk utlopp för sin starka jazz- och blueskänsla. "

Källa: http://www.cornelis.nu/bio.html

(Jag skulle få lektioner av Sture men tackade nej... var lite för blyg på den tiden) :oops:


LARS ERIKSSON

Källa: http://www.myspace.com/larsericsson

För att nämna några... det finns flera men jag har glömt nammnen på dessa herrar... tyvärr... :cry:

Synd att så få har funnit vårt fina forum.. Tror att de har fullt upp med att lira BAS istället för att prata bas... :wink:
Glöm inte Ulrik Johansson och Pedro Blom!

//J
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Satan i gatan! Nån har lagt upp bandet jag var med i! herregud!

Basisten som spelar på "Jag vill bli rik" är fett bra...not! (Undertecknad för snart 30 år sedan)

http://www.myspace.com/scendragkd
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Jag växte upp i Västerås som (Pugh undantaget) alltid varit en Blues-stad å det är ju en musikform där basisten kanske inte alltid uppmärksammas efter förtjänst.

I mitt fall var det alltså slutet av 70-talet och början av 80-talet. De jag kommer ihåg är fusionbasisterna Olov Sterge (med en oerhört snygg Wal-bas) och Erik Rothman.

Sterge var/är en väldigt skicklig och svängig basist och "på", som behärskade slap-spel. Rothman var/är mer tillbakadragen men spelade alltid med ett grymt sväng på sin bandlösa P-bas.

MikeO är bra och från Västerås men han gills inte i denna tråd, eftersom jag är äldre och inte hörde honom under min uppväxt...Detsamma gäller Figge (som är VÄLDIGT bäst) när han gick på musikgymnasiet hade jag redan vuxit färdigt - i alla fall på längden...
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag är ifrån Halmstad... Staden som Gud glömde!

* Gyllene Tider (Basist: en viss Herr Herrlin) :roll:

* Delar av Roxette (Ja, vi tar credit för det mångmiljonsäljande bandet då deras mainwriter är ifrån Halmstad) :D

* Basistens bas :shock:

* Arch Enemy :twisted:

* Basshunter :evil:

Avundsjuka?? :rzz:
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

När jag växte upp på Hisingen i slutet av 80-talet såg jag jäkligt mycket upp till en kille som hette Hansi Baumgartner, som jag tror kom från Angered/Hammarkullen och spelade i samma rockbandstävlingar som vårt band. Var tvungen att googla honom och såg att han nu spelade metal med Psycore. På den gamla goda tiden var det funk och Hansi hade GBG:s snabbaste tumme - helt klart en av anledningarna till att jag överhuvudtaget försökt mig på slap!
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

I Eskilstuna gick jag under tidigt 90-tal på rockbandstävlingar och andra lokala gigs med band som Kent (fast dom hette inte Kent då) och Yvonne som höll på att slå. Basmässigt var dom inte säskilt inspirerande. Däremot hade Andreas Bovin (som väl numera spelar keyboards med Kent) ett skönt funkrockband vid namn Carmen Curlers. Andreas spelade funkbas med plektrum och sjöng lead vilket var hur coolt som helst och inspirerade mig mycket. Men kungen (för mig) var Michael Brännback, basist i funkbandet No Funktion (där Kentgitarristen Harri Mänty f.ö. spelade percussion). Ett sjujävla sväng hade dom och Michael lirade både tungt och fingerfärdigt.
P-basar
Skriv svar