Stevie Wonder

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Stevie Wonder

Inlägg av maxoges »

Jag skaffade nyligen sju skivor med Stevie Wonder. Har bara hunnit lyssna på "Hotter Than July" och "Talking Book", men jävlar vilket basspel och vilken känsla i låtarna! Killen är/var ett geni!

Några andra tips på vad man ska skaffa mer?
Jag har:
Fulfillingness' First Finale
Hotter Than July
Innervisions
Music of My Mind
Signed, Sealed and Delivered
Songs in the Key of Life
Talking Book
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Nej. En oerhört skicklig låtskrivare och musiker. Och en artist jag lyssnat på i oerhört hög utsträckning. Men absolut inget geni. Jämför hans gärning med John Coltranes. Och slutligen varför anmärka på en sådan sak?
Samtalet blir diffust och missvisande när en utmärkt prestation likställs med den genialiska. Det leder helt enkelt inte till ökad förståelse.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

OK! Jag köper det.

Inte geni, men en oerhört skicklig låtskrivare och musiker. Det är inte fy skam det heller :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast ska man göra jämförelsen med jazzmusiker (fast jag tror kanske Pengars inlägg var lite "under the influence" :) ...? ) så kan jag tycka både Parker och Miles har gjort större avtryck än Coltrane. Fast det är ju bara jag...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

det där med geni är väl eg också en smaksak. att jämföra musiker med musiker och musikstilar med musikstilar är också en smaksak. musik är som den är... går inte att "mätas" på samma sätt som exempelvis idrott.

istället för att haka upp oss på smådetaljer så kan vi kanske tipsa om andra plattor med stevie wonder, som nu tråden handlar om!

secret life of plants (dubbel-cd) tycker jag du ska inhandla. den är mkt bra.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Hmm, Stevie, mitt favorutämne! :D

Geni?! Vem är auktoriserad att avgöra denna status?

Nåväl, du har en fin samling plattor där, de viktigaste.

Where I'm coming from från 1971 är också väldigt bra. Där börjar "Moog-Stevie" ta form. 80- och 90-talen var MÖRKA årtionden(förutom Hotter than..), det finns NÅGRA låtar på de stela, plastiga plattor som släpptes under denna period. Ett bra exempel om man gillar funkig, medryckande synthbas är låten "Skeletons" från plattan "Characters" som kom 1987.

Jag tycker verkligen att man ska inhandla hans senaste alster, A Time To Love, från förra året, det finns mycket bra där.

Om man vill ha lite omväxling, så tycker jag man ska skaffa samlingen "The Wonder Of Stevie", sammanställd av två hippa DJ:s. Där finns en massa coola covers på Stevie-låtar, som VERKLIGEN hedrar originalen. Jag(som ser Stevland som en halvgud), tycker att en del versioner tom. knäcker originalen. Carl Anderson's version av "buttercup" svänger som en SJ-räls om sommaren!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GLÖMDE!

Stevie har ju GIVIT bort några riktigt FETA låtar också:

Tell Me Something Good - Rufus and Chaka Khan

Let's Get Serious - Jermaine Jackson

bl.andra... Båda med schyssta basgångar att träna på kammarn när det regnar ute... 8)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Stevie Wonder är absolut en av mina favorit musiker. Det är väl inte fel att kalla honom geni ... han är ju ett musikaliskt geni !! Han har stenkoll på allt i sina låtar, det är han själv som komponerar precis allt i sina låtar ... från basgångar till blås ... allt.
Dock får den helt suveräne basisten Nathan Watts fria tyglar ibland, han har varit med ända från 70-talet fram till idag. Grym basist !!

Sköna basgångar kan höras i bl.a. "I Wish" "Master Blaster" "Higher Ground"

Här från Live8 förra sommaren: http://www.youtube.com/watch?v=WJJkhbgJv2g
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Finns en grym live-upptagning från N Y, 1975, som är väl värd att söka rätt på. Vet inte om den finns på platta, men däremot ute i cyberspace....
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

lowfreq skrev:Stevie Wonder är absolut en av mina favorit musiker. Det är väl inte fel att kalla honom geni ... han är ju ett musikaliskt geni !! Han har stenkoll på allt i sina låtar, det är han själv som komponerar precis allt i sina låtar ... från basgångar till blås ... allt.
Dock får den helt suveräne basisten Nathan Watts fria tyglar ibland, han har varit med ända från 70-talet fram till idag. Grym basist !!

Sköna basgångar kan höras i bl.a. "I Wish" "Master Blaster" "Higher Ground"

Här från Live8 förra sommaren: http://www.youtube.com/watch?v=WJJkhbgJv2g
Här är ett grymt Sir Duke/I Wish medley, han lirar så äckligt bra där tycker jag.
:shock:
http://www.youtube.com/watch?v=gaoYu6jOoug
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Världens bästa sångare!! 8)
Och håller med Precision; "What´s the Fuzz" från senaste plattan
är ruggigt tung!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar