Svenska basister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vad hette pughs basist på 70-talet som hade rött hår och jeanskjol?
Han så ball ut! :-D
Det var inte hans brorsa eller nåt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

anli skrev:Vad hette pughs basist på 70-talet som hade rött hår och jeanskjol?
Han så ball ut! :-D
Det var inte hans brorsa eller nåt?
Nja... Pughs bror Ingemar ( :-) ) spelade väl solo gitarr?

Basisten på plattan "Bolla & Rulla" (bandet Rainrock) hette iaf Roger Pettersson. (jag såg dem live -74 och har för mig att han var rödhårig)
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Inlägg av Sir Realistic »

ingo skrev:
anli skrev:Vad hette pughs basist på 70-talet som hade rött hår och jeanskjol?
Han så ball ut! :-D
Det var inte hans brorsa eller nåt?
Nja... Pughs bror Ingemar ( :-) ) spelade väl solo gitarr?

Basisten på plattan "Bolla & Rulla" (bandet Rainrock) hette iaf Roger Pettersson. (jag såg dem live -74 och har för mig att han var rödhårig)
Jodå, det var Roger Pettersson som spelade bas i Rainrock, han var rödhårig och hade jeanskjol ibland (bl.a. på Oppopoppa i TV).
Men jag kom och tänka på han som spelade med Pugh & Nature - Pär David Jonsson - han var mycket bra. Vad blev det av honom?
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
+1 fan vilka smarta basgångar det finns att lyssna på
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Sir Realistic skrev:
ingo skrev:
anli skrev:Vad hette pughs basist på 70-talet som hade rött hår och jeanskjol?
Han så ball ut! :-D
Det var inte hans brorsa eller nåt?
Nja... Pughs bror Ingemar ( :-) ) spelade väl solo gitarr?

Basisten på plattan "Bolla & Rulla" (bandet Rainrock) hette iaf Roger Pettersson. (jag såg dem live -74 och har för mig att han var rödhårig)
Jodå, det var Roger Pettersson som spelade bas i Rainrock, han var rödhårig och hade jeanskjol ibland (bl.a. på Oppopoppa i TV).
Men jag kom och tänka på han som spelade med Pugh & Nature - Pär David Jonsson - han var mycket bra. Vad blev det av honom?
Äsch... självklart, Ingemar spelade ju gura!
Hittar ingen bild på Roger i jeanskjol. Synd.

Tänkte eventuellt kolla in Pugh, Loffe och jojje i kväll... om man törs ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Kul tråd som jag missat

Av kontrabasister; Sture Nordin. Han hade ett grymt sväng och en kraftfull ton. Numer tror jag han spelar i himmelen.

Av elbasister; Ulf "Flu" Jonsson. Han spelade sin avbandade jazzbas i anton svedbergs svänggäng, norrbottens järn, Ragges m.fl band i och kring Lule i början av 70-talet. Alltid stadig och pålitlig. Men vad om impade mest var en eftermiddag när Hacke Björksten skulle dema en Lyricon (ett slags elektroniskt blåsinstrument) och behövde en basist. Ulf satt in på någon timmes varsel och fyllde upp basstolen med råge. Sist jag träffade på Ulf spelade han dragspel. Basen hade han gett till sin dotter tror jag.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Reflektion: fanken vad mycket bra musiker vi har i Sverige!
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

Lovart skrev:Kul tråd som jag missat

Av kontrabasister; Sture Nordin. Han hade ett grymt sväng och en kraftfull ton. Numer tror jag han spelar i himmelen.

Av elbasister; Ulf "Flu" Jonsson. Han spelade sin avbandade jazzbas i anton svedbergs svänggäng, norrbottens järn
Bo Sundberg som spelade gitarr i Norrbottens Järn jobbar som musiklärare på min förra skola. En väldigt unik och älskvärd person.
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Svenska basister

Inlägg av DoggyD »

Klopper skrev:Dags att lista lite Svenska lirare tycker jag. Alla generationer alltså.
Vi behöver ju inte börja med sågningar utan rada upp de vi tycker är bra/kul osv. Lite info om dom är inte fel men som vanligt är det upp till tyckaren. Att det sedemera kommer att urarta till pajkastning är något jag kallt räknar med, men låt oss starta snällt???? :wink:

Jag börjar med Bosse Häggstrand, Wasa Express killen som gav HS Andersen basarna ett svenskt ansikte. Lyssna på basliret på WE:s första platta.
Samt Stefan Brolund. Brusa högre lilla å av och med Björn J:son Lind.

Mjuka upp tassarna och låt dessa fladdra flinkt över tangentbordet.

Ps. Har vid snabb koll inte hittat någon liknande tråd, men jag kanske missat den, i så fall scusi. :D
Det är ännu bättre att börja men Bosse "Häggis" Häggström.
Sen kan man ju inte snacka om svenska basister utan att nämna klippan Janne Bergman, han rörde sej inte i onödan, men han och hans P-Bas svängde ett gäng ändå.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Bosse minns jag som en väldigt flyhänt gitarrist och lite tillbakdragen person, men jag kände honom aldrig. Kul dock att höra om gamla bekanta och deras öden i livet. Det här med "gamla" svenska basister borde vara något för "FUZZ" att ta tag i. Dom skriver alldeles för lite om basism där.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Svenska basister

Inlägg av Klopper »

DoggyD skrev:
Klopper skrev:Dags att lista lite Svenska lirare tycker jag. Alla generationer alltså.
Vi behöver ju inte börja med sågningar utan rada upp de vi tycker är bra/kul osv. Lite info om dom är inte fel men som vanligt är det upp till tyckaren. Att det sedemera kommer att urarta till pajkastning är något jag kallt räknar med, men låt oss starta snällt???? :wink:

Jag börjar med Bosse Häggstrand, Wasa Express killen som gav HS Andersen basarna ett svenskt ansikte. Lyssna på basliret på WE:s första platta.
Samt Stefan Brolund. Brusa högre lilla å av och med Björn J:son Lind.

Mjuka upp tassarna och låt dessa fladdra flinkt över tangentbordet.

Ps. Har vid snabb koll inte hittat någon liknande tråd, men jag kanske missat den, i så fall scusi. :D
Det är ännu bättre att börja men Bosse "Häggis" Häggström.
Sen kan man ju inte snacka om svenska basister utan att nämna klippan Janne Bergman, han rörde sej inte i onödan, men han och hans P-Bas svängde ett gäng ändå.
Visst fan Häggström var det! :oops:
Undrar vad han pysslar med nu?

Åssåklat Janne Bergman!
Han svängde för dj-la bra med en J-bas på magen åxå! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

Lovart skrev:Bosse minns jag som en väldigt flyhänt gitarrist och lite tillbakdragen person, men jag kände honom aldrig. Kul dock att höra om gamla bekanta och deras öden i livet. Det här med "gamla" svenska basister borde vara något för "FUZZ" att ta tag i. Dom skriver alldeles för lite om basism där.
Jo, en stor procent av norrbottens progg historia jobbar på estetiska i Luleå faktiskt. Har hört en del historier om Flu. Han verkar vara en underlig person ibland. :lol: Men en väldigt duktig bassist. :)
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Sir Realistic skrev:Men jag kom och tänka på han som spelade med Pugh & Nature - Pär David Jonsson - han var mycket bra. Vad blev det av honom?
Pär David i Nature var mycket bra, han hade också ALLTID bra basljud.
Han hade ju rätt schyssta bandpolare, Mats Ronander och Lasse Wellander.
Tyvärr gick han bort för 20år sedan. Men som sagt, en basist som det alltid lät bra om!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kände att jag bara "måste" lägga till Mike Watson.
Förvisso inte svensk till födseln men som boende och verkande i Sverige samt en rackarns duktig basist så tycker jag han platsar här.
Han har ju inte en föraktlig meritlista heller...
Östen Warnebring
Wilson Pickett
Ted Gärdestad
ABBA
Björn Skifs
Magnus Uggla
mfl.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

En annan svensk, eller i alla fall med svenskt påbrå (född i Bollnäs), som bör nämnas är Vail Johnson - som spelat en hel del med (aarrrghh....) Kenny G.

Cool snubbe (som för övrigt spelar på Kubickibasar :) )
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Här kommer några tillägg (som säkert för vissa är okända - men väl värda att minnas):

Kofi Bentsi Enchill (Sveriges säkert genom tiderna svängigaste funkbasist. Har spelar med Shine och I Don't Know Betty But I think You Can Dance To It... och många fler)

Bertil "Funkberra" Blomgren (Rolig och underhållande basist som har bl a spelat med Funk Connection)

Svante Henryson (Har spelat med Yngwie Malmsteen...men det är inte det jobbet som borde räknas. Jag har en del prylar med honom där han spelar Jaco... och det slår det mesta...även originalet ibland :twisted: )
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Bean skrev:En annan svensk, eller i alla fall med svenskt påbrå (född i Bollnäs), som bör nämnas är Vail Johnson - som spelat en hel del med (aarrrghh....) Kenny G.

Cool snubbe (som för övrigt spelar på Kubickibasar :) )
Inte bara att han är schysst lirare...grymt ödmjuk är han också (mot mig iaf) :)
Har hört att han hette som svensk Verner Johansson...och flyttar man till USA...ja då blir det Vail Johnson. (hum...undrar vilket amerikanskt artistnamn man skulle få själv...) *dubbel-hum* :?
Senast redigerad av BassLobster den tis 02 sep 2008, 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BassLobster skrev:
Bean skrev:En annan svensk, eller i alla fall med svenskt påbrå (född i Bollnäs), som bör nämnas är Vail Johnson - som spelat en hel del med (aarrrghh....) Kenny G.

Cool snubbe (som för övrigt spelar på Kubickibasar :) )
Inte bara att han är schysst lirare...grymt ödmjuk är han också (mot iaf) :)
Har hört att han hette som svensk Verner Johansson...och flyttar man till USA...ja då blir det Vail Johnson. (hum...undrar vilket amerikanskt artistnamn man skulle få själv...) *dubbel-hum* :?
Pikeshrimp? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Salmonclam?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tunaeel!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Nu spårade det ur. Detta måste annars vara Pratabasrekord i ontopic och antal inlägg utan pajkastning så jag försöker få in tråden på topic igen...

Vår kära Graf har, så vitt jag kan se, inte nämnts i denna tråd.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Hittar inte heller Peps basisten Mikael Fahleryd (tror jag att det var). Fick en stor aha-upplevelse för ett par tre år sedan på "The Tivoli" i Helsingborg. Det blev ett enormt gung utan att han gjorde några konstigheter på basen. Helt plötsligt förstod jag att rätt tajmad "luft" skapar sväng.
BassLobster

Amerikansk synonym

Inlägg av BassLobster »

Nja...nu menade jag inte mitt alterego BassLobster (det är ju redan klappat o klart...om man säger så) utan mitt riktiga namn förstås. Man kan säga att frågan var av retorisk karaktär (dvs behöver inget svar...bara eftertanke) :wink:

Öh...borde man inte nominera sig själv egentligen? Jag menar, är det inte så att vi faktiskt tycker om att lyssna på oss själva? Alltså oavsett bra eller dåligt performance... men visst måste vi väl det? Vad skulle det annars vara för poäng med att sitta öva i 5 timmar...och dessutom stå ut med det? :P

Think about it...
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Michael Malmgren i Bo Kaspers Orkester
Användarvisningsbild
bananas
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 00:08

Inlägg av bananas »

BassLobster skrev:Här kommer några tillägg (som säkert för vissa är okända - men väl värda att minnas):

Kofi Bentsi Enchill (Sveriges säkert genom tiderna svängigaste funkbasist. Har spelar med Shine och I Don't Know Betty But I think You Can Dance To It... och många fler)

Bertil "Funkberra" Blomgren (Rolig och underhållande basist som har bl a spelat med Funk Connection)

Svante Henryson (Har spelat med Yngwie Malmsteen...men det är inte det jobbet som borde räknas. Jag har en del prylar med honom där han spelar Jaco... och det slår det mesta...även originalet ibland :twisted: )

Kofi är så jävla underbar alltså, nån som kommer ihåg konserten med Häxmjölk från Fasching som gick på SVT på 80-talet (gick nog i repris nån gång också...)
Skriv svar