Svenska basister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Nu MÅSTE jag få färdigt ett par basar idag, en Artist 3200 och en Classic master 4, så jag får tyvärr avsluta nu men återkommer någongång under helgen.

mvh Christian

PS Bashelgen kommer att annonseras på hemsidan inom ett tag http://www.unicornbass.se
gäst

Inlägg av gäst »

Nalle Påhlsson
Joel Starander (Joola här på forumet.)
Lars "Danmark" Danielsson (Ja, jag vet att han är dansk men han spelar ju på så många svenska plattor och med svenska artister så han får vara med i alla fall.)

Visst var det väldigt bra baslir med Stonecake och Atomic Swing också?
Senast redigerad av gäst den fre 14 sep 2007, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:
unicornbass skrev:
Får jag fråga dig om du heter Jacob Birgersson? I så fall spelar du också grymt bra!
Klart du får!
Men det är inte jag, heter joakim rosén och spelar tyvärr mindre bra.. :roll:
Ett anrikt basistnamn, Groovy!

Jacob Birgersson spelar förövrigt i Salem Al Fakirs kompband. Han går under smeknamnet Benet.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Johannes skrev:
Visst var det väldigt bra baslir med Stonecake och Atomic Swing också?
Sanning. Petter Orwin var grym i Atomic Swing.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Johannes skrev:
groovyjr skrev:
unicornbass skrev:
Får jag fråga dig om du heter Jacob Birgersson? I så fall spelar du också grymt bra!
Klart du får!
Men det är inte jag, heter joakim rosén och spelar tyvärr mindre bra.. :roll:
Ett anrikt basistnamn, Groovy!

Jacob Birgersson spelar förövrigt i Salem Al Fakirs kompband. Han går under smeknamnet Benet.
Tackar! Jag känner Jacob en aningen, han är polare med Andreas Levander och har köpt strängar mm av mig. Mycket trevlig kille!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

unicornbass skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Japp! 15 mil om dagen... Vi har dock köpt en korsvirkesgård som så småningom ska agera verkstad också

Du är hemskt välkommen! Ring före du sätter dig i blilen dock, kan vara ute på kundbesök eller andra ärenden. Jag finns på plats 09.00-18.00 vardagar. Sandén guitars finns runt knuten det med!! Det går 1 gitarrbyggare per 150 innevånare i Tommarp!!!! Gör den ekvationen i stockholm.. :lol: :lol:

På en annan fråga... Vi ska ha en bashelg på Unicorn med clinics, nya basar, god mat mm. Hade det varit något? Vi har planerat in 24-25 november men det är fortfarande på planeringsstadiet men kommer att bli av.
Kalas!
Självklart ringer jag innan.
Öskrället jag bor på har 3 bassister varav en tjej. Detta på c:a 20 åretrunt bostäder inom 4 km.

Bashelg blir mums!
Mark King demar?
Inte vad jag vet än men vi får se vilka som kan tänka sig ställa upp.

Var bor du? En ö som bara har 4 basister?!
Sorgligt men sant!
3 aktiva och en under tillverkning!! :wink:
Har inte lyckats prata vett med gitarristerna! :D
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Japp! 15 mil om dagen... Vi har dock köpt en korsvirkesgård som så småningom ska agera verkstad också

Du är hemskt välkommen! Ring före du sätter dig i blilen dock, kan vara ute på kundbesök eller andra ärenden. Jag finns på plats 09.00-18.00 vardagar. Sandén guitars finns runt knuten det med!! Det går 1 gitarrbyggare per 150 innevånare i Tommarp!!!! Gör den ekvationen i stockholm.. :lol: :lol:

På en annan fråga... Vi ska ha en bashelg på Unicorn med clinics, nya basar, god mat mm. Hade det varit något? Vi har planerat in 24-25 november men det är fortfarande på planeringsstadiet men kommer att bli av.
Kalas!
Självklart ringer jag innan.
Öskrället jag bor på har 3 bassister varav en tjej. Detta på c:a 20 åretrunt bostäder inom 4 km.

Bashelg blir mums!
Mark King demar?
Inte vad jag vet än men vi får se vilka som kan tänka sig ställa upp.

Var bor du? En ö som bara har 4 basister?!
Sorgligt men sant!
3 aktiva och en under tillverkning!! :wink:
Har inte lyckats prata vett med gitarristerna! :D
Går det? Prata vett med gitarrister?! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

unicornbass skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Japp! 15 mil om dagen... Vi har dock köpt en korsvirkesgård som så småningom ska agera verkstad också

Du är hemskt välkommen! Ring före du sätter dig i blilen dock, kan vara ute på kundbesök eller andra ärenden. Jag finns på plats 09.00-18.00 vardagar. Sandén guitars finns runt knuten det med!! Det går 1 gitarrbyggare per 150 innevånare i Tommarp!!!! Gör den ekvationen i stockholm.. :lol: :lol:

På en annan fråga... Vi ska ha en bashelg på Unicorn med clinics, nya basar, god mat mm. Hade det varit något? Vi har planerat in 24-25 november men det är fortfarande på planeringsstadiet men kommer att bli av.
Kalas!
Självklart ringer jag innan.
Öskrället jag bor på har 3 bassister varav en tjej. Detta på c:a 20 åretrunt bostäder inom 4 km.

Bashelg blir mums!
Mark King demar?
Inte vad jag vet än men vi får se vilka som kan tänka sig ställa upp.

Var bor du? En ö som bara har 4 basister?!
Sorgligt men sant!
3 aktiva och en under tillverkning!! :wink:
Har inte lyckats prata vett med gitarristerna! :D
Går det? Prata vett med gitarrister?! :lol: :lol: :lol:
Förmodligen inte, men jag är ihärdig och försöker ändå!!! :wink:

Bygg nu på ordentligt med basarna så du får upp omsättningen och kan ge pratabasarna en saftig rabatt! :D :D :D
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Bygg nu på ordentligt med basarna så du får upp omsättningen och kan ge pratabasarna en saftig rabatt! :D :D :D[/quote]



Funderat på det... I och för sig rullar det på bra, speciellt efter Mark King. Jag lyssnar alltid på basisters önskemål så det är bara att fråga! Just nu är det bara montering och lack på G samt ett fyrtal basar som håller på att limmas ihop. Mer hektiskt nästa vecka dock.. :shock: :shock:

Ha en skön helg!
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

Två svenska basister som jag uppskattar är: Janne Borgh (strindbergs bla), Stefan Björk ( wilmer x och diamond dogs), de spelar ganska rak och enkel rock som jag uppskattar väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Med risk för att låta inställsam säger jag forumets egna bassicfun och petse.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

trigger skrev:Två svenska basister som jag uppskattar är: Janne Borgh (strindbergs bla), Stefan Björk ( wilmer x och diamond dogs), de spelar ganska rak och enkel rock som jag uppskattar väldigt mycket.
+1 på Björk! Han ser ut som Ron Wood också, det är ett plus för en rocker!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
orvil
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 19 maj 2007, 14:08
Ort: Stockholm

Inlägg av orvil »

groovyjr skrev:
lowfreq skrev:Tycker Mats "Mackan" Englund är grymt bra!
Rutger är också mycket bra. Lyssna bara på alla Abbaplattor, sueveränt.
Kan bara hålla med, tror jag nämnt Mackan här tidigare...
Spelar som en kung och dessutom är han grymt trevlig!
Har ju haft honom som lärare ett år på AMP i sthlm :wink:
hehe, srry att jag e lite seg men måste bara hålla med och berätta att han är min nuvarnade lärare på Rytmus.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

jerker odelholm tycker jag är en av landets skönaste. lirar grymt på svenningssons senaste två, tre plattor.

även bassisten Daniel (kommer inte ihåg efternamnet) som lirar på Zackrissons soloplatta är grym som fan.

sist, men fanimej inte minst, vill jag säga Dereborn. han är tamejfan hemsk!
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Thomas Tjärran Tjärnkvist är en av de bästa basister jag hört. Han spelar gitarr i ett av banden som jag lirar i. Han är nog mest känd som Nikolaj Dungers gitarrist, men som sagt en jävel på bas. :)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Lyssna på Magnum Coltrane Price spela funky bass på Nils Landgrens & Funk Units senaste album "Licence to Funk".

Mycket bra ... och ett tips om ni gillar funk!
Gäst

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev:
GrafZeppelin skrev:Tommy Tordsson, Björn Meyer och Simon Steensland är de tre svenska jag blivit mest inspirerad och imponerad av.
Jävelplus på Björn Meier!! (stavar han med y?)
Jag såg flamenco fusion (då det bara var Björn och Erik Steen) för en oherrans massa år sedan och har väl inte riktigt lyckats att få upp hakan på plats igen.
Yesss, det var också min introduktion till herr Meyer! Synd att han bor i Schweiz.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Larsson skrev:Kommer någon ihåg Gideon Andersson? Han var basist i ett progg/art-band från norrköping som hette Tribute. Grymt vass basist och ett riktigt bra band! Tror att Gideon lever o verkar i norge nu. Pierre Morleen (kan va felstavat) som spelat med Peter Gabriel,Gong och Mike Oldfield spelade trummor i Tribute.
Äntligen, som Gert säger. Trodde jag var ensam om att minnas den gode Gideon. Jag såg Tribute med Gideon och Pierre på gamla Musikforum i Uppsala för en oherrans massa år sedan, sjukt bra! Har inte forskat närmare i dom det senaste deceniet, gjorde dom nån mer platta än den med "hitten" Icebreaker på?

Annars kan jag bara instämma i det mesta som sagts här, många bra svenska basister finns det.

Men, måste jag välja en är jag tvungen att salutera Rutger Gunnarsson. Stenhård, superstadig och solid men ändå svängig betongbas. Under mina mörka och skamfulla dansbandsår var han faktiskt en av mina stora förebilder - han visade att det går att lira enkla och käcka schlagerprylar med djävlaranamma och spark-i-arslet-attityd.

Att han under sjuttiotalet dessutom hade Sveriges coolaste mustasher gör ju inte saken sämre, hehe.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

orvil skrev:hehe, srry att jag e lite seg men måste bara hålla med och berätta att han är min nuvarnade lärare på Rytmus.
Visst är han skön!
Hälsa honom från Jokke 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

durito skrev:jerker odelholm tycker jag är en av landets skönaste. lirar grymt på svenningssons senaste två, tre plattor.

även bassisten Daniel (kommer inte ihåg efternamnet) som lirar på Zackrissons soloplatta är grym som fan.

sist, men fanimej inte minst, vill jag säga Dereborn. han är tamejfan hemsk!
Håller med om att Daniel Bengtsson gör en hel del schyssta prylar på Josef Zackrisson plattan som för övrigt är en grym platta!

Men att Dereborn skulle vara hemsk - hmm :lol:
Nej! - en skitnice snubbe och en jäkel på bas, har gillat honom sedan jag hörde/såg honom första gången i det här skol/plugg programmet på SVT för en härrans massa år sedan. Han var väl bandledare för husbandet om jag inte minns fel. Så det var jäkligt kul att se honom här och sedan få träffas dessutom.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev: Håller med om att Daniel Bengtsson gör en hel del schyssta prylar på Josef Zackrisson plattan som för övrigt är en grym platta!
Vilket sammanträffande... Kom precis hem från en pianostämning där jag och kunden diskuterade Josef Zackrisson-plattan. Håller med om att den är grym. Fantastisk sångare och låtskrivare.
Användarvisningsbild
orvil
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 19 maj 2007, 14:08
Ort: Stockholm

Inlägg av orvil »

groovyjr skrev:
orvil skrev:hehe, srry att jag e lite seg men måste bara hålla med och berätta att han är min nuvarnade lärare på Rytmus.
Visst är han skön!
Hälsa honom från Jokke 8)
grymt skön, ska hälsa
Har tippsat honom om PB så vi får hoppas att han dyker upp snart..
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Emil »

Johan Granström är en sanslöst bra bassist tycker jag, tror inte att nån droppat hans namn än. Han ses oftast i husbandet på Allsång på skansen. Jag såg honom lira i Jojje Wadenius band för ett par år sedan...knäckande sväng minns jag, plus att han cverkar vara hur bred som helst.
Skriv svar