Svenska basister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Scuba skrev:Lyssna på Magnum Coltrane Price spela funky bass på Nils Landgrens & Funk Units senaste album "Licence to Funk".

Mycket bra ... och ett tips om ni gillar funk!
Jag tankad..HARKEL köpte just den skivan men har inte hunnit lyssna än, verkar vara svängigt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag ler generat/stolt och tackar för att ha blivit uppmärksammad i detta illustra sällskap! Känns lite märkligt - och jätteroligt!

Tack, bröder!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Gillar Dick Lövgren grymt mycket!!!
Spelar idag i Meshuggah, men gillar de han gjort tidigare bättre t ex: Last Tribe, Time Requiem, Armageddon och Nica Group.
Kolla även in Johan Niemann (Therion, Mind's Eye, Tears Of Anger) Grym bassist!!!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hasse Derestam! Grymt stabil!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Aslan skrev:Gillar Dick Lövgren grymt mycket!!!
Spelar idag i Meshuggah, men gillar de han gjort tidigare bättre t ex: Last Tribe, Time Requiem, Armageddon och Nica Group.
Kolla även in Johan Niemann (Therion, Mind's Eye, Tears Of Anger) Grym bassist!!!
Dessutom väldigt trevlig. Böt några ord med karln på en clinic back in the days.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svarte_Jack skrev:
Aslan skrev:Gillar Dick Lövgren grymt mycket!!!
Spelar idag i Meshuggah, men gillar de han gjort tidigare bättre t ex: Last Tribe, Time Requiem, Armageddon och Nica Group.
Kolla även in Johan Niemann (Therion, Mind's Eye, Tears Of Anger) Grym bassist!!!
Dessutom väldigt trevlig. Böt några ord med karln på en clinic back in the days.[/quote]
Pardon my friend, men exakt hur gammal är du egentligen?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Dick ja. Han var väl med på en av In Flames turnéer. När det var vet jag inte men det var ett tag sen iaf. om det nu stämmer.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Borna
Medlem
Inlägg: 174
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 16:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Borna »

vet inte vem det är eller så men han är bassist i bandet Grainman!



Bild


tog bilden igår när han körde i debaser! grymt..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

calif de funk skrev:
Svarte_Jack skrev:
Aslan skrev:Gillar Dick Lövgren grymt mycket!!!
Spelar idag i Meshuggah, men gillar de han gjort tidigare bättre t ex: Last Tribe, Time Requiem, Armageddon och Nica Group.
Kolla även in Johan Niemann (Therion, Mind's Eye, Tears Of Anger) Grym bassist!!!
Dessutom väldigt trevlig. Böt några ord med karln på en clinic back in the days.[/quote]
Pardon my friend, men exakt hur gammal är du egentligen?
Förra hösten :oops:
Användarvisningsbild
foy
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 23:36
Ort: Västerås

Inlägg av foy »

Hazze Waséen är också han imponerande, rent tekniskt, och väldigt trevlig dessutom. (Sedan kan man tycka om hans signaturbas från Eagle i guldflakemetallic...)[/quote]

Hazze Wazzen! En suerbasist som bör nämnas mer än en gång! Han spelade med Per Hellberg trio en gång på en liveplatta som jag har "rippat" till ett kassettband! (de var länge sen nu.)
Hellborg är en annan favorit bland svenskarna.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

En snubbe som kallar sig Funk-Berra. Han är helgrym!

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Rutger Gunnarsson för böfvelen, brilliant!
(just haft en ABBA-orgie på Youtube)

/Cee
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Inlägg av Theteapot »

Göran Lagerberg är grym ju:D

I Tages och Kebnekajse och svenska uppsättningen av HÅR tror jag allt att han var med i..
Användarvisningsbild
Grainman
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 14:23

Coolt det är ju jag :)... Tack för komplimangen /Per

Inlägg av Grainman »

Borna skrev:vet inte vem det är eller så men han är bassist i bandet Grainman!



Bild


tog bilden igår när han körde i debaser! grymt..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Coolt det är ju jag :)... Tack för komplimangen /Per

Inlägg av 200071 »

Grainman skrev:
Borna skrev:vet inte vem det är eller så men han är bassist i bandet Grainman!



Bild


tog bilden igår när han körde i debaser! grymt..
Ingen kommentar? :wink: :D
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

trigger skrev:Två svenska basister som jag uppskattar är: Janne Borgh (strindbergs bla), Stefan Björk ( wilmer x och diamond dogs), de spelar ganska rak och enkel rock som jag uppskattar väldigt mycket.

+1 på Janne Borgh...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

durito skrev:jerker odelholm tycker jag är en av landets skönaste. lirar grymt på svenningssons senaste två, tre plattor.
Jerker är asbra.
Jag har en outgiven(tack och lov) Eva Dahlgrenplatta på en hårddisk i källaren som jag var med och producerade under några bedrövliga dagar i januari 2005 där Jerkers spel var behållningen.
Grymt skön snubbe också.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
Jag är just nu på Usa-turné med en ABBA-show. Måste säga att jag är väldigt glad för detta, roligare gig kan man knappt ha som basist!!!
Rutgers spel är fantastiskt inspirerande!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja vad säger man ? Dancing queen,Money Money Money, the name of the game....(eller är det synthbas, månne?)
Grim snubbe.
Min polare Martin spelade gitarr på Lena Philipssons börenshow för en miljard år sen då Rutger spelade bas.
I ngn låt fanns det ett ställe där dom spelade en grej unis. Ingen speciell sak ,typ en morse signal med lite kort lång kort kort lång på en och samma ton. Rutger tog upp den med honom en repdag. "Jag har snöat lite...ska man spela den såhär eller såhär eller såhär eller såhär eller såhär?"...Han hade 1000 varianter på samma enkla fras och det skilde sej i tonlängd, huruvida man glissade upp eller ned till olika toner och hur starka dom skulle vara i förhållande till varandra....=) Det kanske inteär en slump att det var så bra lines på Abba....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

figgebass skrev:I ngn låt fanns det ett ställe där dom spelade en grej unis. Ingen speciell sak ,typ en morse signal med lite kort lång kort kort lång på en och samma ton. Rutger tog upp den med honom en repdag. "Jag har snöat lite...ska man spela den såhär eller såhär eller såhär eller såhär eller såhär?"...Han hade 1000 varianter på samma enkla fras och det skilde sej i tonlängd, huruvida man glissade upp eller ned till olika toner och hur starka dom skulle vara i förhållande till varandra....=)
Hmm, låter lite som Mackan Englund. Kanske inte så konstigt att de delade på stolen som basist för Mama Mia... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Basmagnus skrev:
Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
Jag är just nu på Usa-turné med en ABBA-show. Måste säga att jag är väldigt glad för detta, roligare gig kan man knappt ha som basist!!!
Rutgers spel är fantastiskt inspirerande!
är d dej jag står och kollar på just nu månne? Spelar Kenny Bräcks tvilling trummor? ;-) OOOPS! Där började du Chiquitita på fel ton! :-) Bra lir annars.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

figgebass skrev:
Basmagnus skrev:
Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
Jag är just nu på Usa-turné med en ABBA-show. Måste säga att jag är väldigt glad för detta, roligare gig kan man knappt ha som basist!!!
Rutgers spel är fantastiskt inspirerande!
är d dej jag står och kollar på just nu månne? Spelar Kenny Bräcks tvilling trummor? ;-) OOOPS! Där började du Chiquitita på fel ton! :-) Bra lir annars.
??
Är du i Staterna?
Stämmer rätt bra på Bräcks tvilling men inte på den felande tonen ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Basmagnus skrev:
figgebass skrev:
Basmagnus skrev:
Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
Jag är just nu på Usa-turné med en ABBA-show. Måste säga att jag är väldigt glad för detta, roligare gig kan man knappt ha som basist!!!
Rutgers spel är fantastiskt inspirerande!
är d dej jag står och kollar på just nu månne? Spelar Kenny Bräcks tvilling trummor? ;-) OOOPS! Där började du Chiquitita på fel ton! :-) Bra lir annars.
??
Är du i Staterna?
Stämmer rätt bra på Bräcks tvilling men inte på den felande tonen ;)
Haha...nix...Jag såg igår Abba-bandet Arrival i sthlm och dom sa att dom dagen innan kommit tillbaka från Usa och jag lade ihop 1 och 1 och fick 2.1...Du ger alltså fan i att öppna Chiquitita på kvarten istället för grundtonen? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

figgebass skrev:
Basmagnus skrev:
figgebass skrev:
Basmagnus skrev:
Svarte_Jack skrev:Rutger :D Skitkul att lira ABBA-låtar!
Jag är just nu på Usa-turné med en ABBA-show. Måste säga att jag är väldigt glad för detta, roligare gig kan man knappt ha som basist!!!
Rutgers spel är fantastiskt inspirerande!
är d dej jag står och kollar på just nu månne? Spelar Kenny Bräcks tvilling trummor? ;-) OOOPS! Där började du Chiquitita på fel ton! :-) Bra lir annars.
??
Är du i Staterna?
Stämmer rätt bra på Bräcks tvilling men inte på den felande tonen ;)
Haha...nix...Jag såg igår Abba-bandet Arrival i sthlm och dom sa att dom dagen innan kommit tillbaka från Usa och jag lade ihop 1 och 1 och fick 2.1...Du ger alltså fan i att öppna Chiquitita på kvarten istället för grundtonen? ;-)
Jag är helt oskyldig!!
Nä, jag är fortfarande kvar i Usa med ett par gig kvar på turnén så det var inte jag. Det här bandet kallar sig för Waterloo
Som Benny sa när jag berättade att jag ibland spelar med en Abba-show: -Ja, det finns ju några stycken......
Skriv svar