Andy Frazer (dvd recension)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Andy Frazer (dvd recension)

Inlägg av anli »

Jag kollade den nya dvd:n med Free, "Free forever", i helgen.
En samling av det film/tv material som finns och bla förstås några låtar (tyvärr bara 3!) från Isle of wight festivlen anno 1970.
Bassisten Andy Frazer är då endast 18 bast! Vilken känsla att få stå inför den publikmassan vid så späd ålder. :shock:
Den röda lilla gibson EB3:an passar honom som handsken! I sin enkelhet så var han rätt innovativ killen!

Gitarristen Paul Kossoff var ju hela 19 :D iofs hann han bara bli 25 när han kolade 1976 pga drogmissbruk.

Sen är det kul att se trummisen (Simon Kirke, tvärslut efter första låten :D)med sin kutiga kråkstil framför sitt minimalistiska trumset :)

Trots besvikelsen med de få låtarna från festivalen, så kompenserades det med bra framträdanden inför tv-publik i tyskland och england.
Bra ljud efter omständigheterna.

Mycket trevligt med de dvd släpp med "vintagemusik"som har kommit de senaste åren! Kanske skall vi skapa en tråd med dvd tips!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tackar för tipset. :D Köpte en dokumentär-DVD för något år sedan, men tyvärr bestod den bara av fragment från TV-framträdanden. Det speciella med Free tycker jag var att de bestod en samling bra musiker som gjorde låtar med själ i och som sammantaget blev en grym helhet. Den enda av dem som var driven på instrumentet var just Fraser, medan Kirke och Kossoff spelade ganska minimalistiskt. Kossoff visade att man inte behöver spela tre millioner noter per sekund. Vilken härlig ton han hade.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Helhet är ordet! Inte ofta alla är likvärdiga på ett naturligt sätt.
Perioder i mitt har jag tyckt att de har lite väl lågt tempo, men inser numer att det är underbart perfekt till låt materialet. Kul oxå att basgångarna är så stor del av låtarna.
Synd att de aldrig fick komma loss riktigt, kunde ha blivit riktigt stort.
Men men, det som finns är inte illa :) .

Kossoff´s minspel när han lutar sig mot marshall riggen å solar i "Mr Big" är obetalbar!
Skriv svar