Rush på Globen 27 oktober och knäpptyst här?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Svensson skrev:Äsch gillar och gillar dom finns helt enkelt inte i min värld. Jag köpte Power windows en gång i tiden men jag gick inte igång på det, den blev stående i skivhyllan. Mitten av 80-talet så lyssnade jag på ZZ TOP, ZZ TOP och ZZ TOP tätt följt av Thunderbirds, Omar & the Howlers, George Thorogood, The Pogues. Det passade väl inte in i mina referensramar antar jag.

*EDIT*
Det finns ju band som man "ska" gilla och som man "ska" ha nån sorts referens till, jag antar att Rush hör dit. Och jag är ett ufo.
Power Windows är från "fel" årtionde. Kan förstå att det låter för mycket 80-tal om den plattan för att de icke redan frälsta skall gilla den. Är du nyfiken så kolla in 70-talsplattorna, alla är bra. Fast... när jag läser vilka favoritartister du har så kommer du nog inte att gilla 70-tals-Rush heller.
Däremot så håller jag inte med om att Rush skulle tillhöra skaran band man "ska" gilla? De har väl aldrig ansetts särskilt hippa utanför den innersta kretsen? Eller kanske på 70-talet, jag vet inte, var inte med på den tiden. Upptäckte bandet runt 1985.
Jag är mest faschinerad över att ett band som hypas så har gått en så obemärkt förbi! Det jag menade med "ska" var väl just det i vissa kretsar=vissa musikerkretsar kanske? Ska kolla in äldre Rush vid tillfälle. Jag fördedrar givetvis 70 tals ZZ TOP framför 80 tals ZZ TOP men det är väl också en sån sak som man "ska" tycka, :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Fast jag älskar Power Windows och Hold Your Fire också... Väldigt otrendigt av mig.
Jag gillar all ZZ Top oavsett årtionde fast jag kan inte säga att jag lyssnat mycket på dem.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Det finns väl ingen, förutom Svensson som inte gillar Rush, men jag delar inte Taurus fanatiska kärlek till dem för det...
Delar man inte Taurus fanatsika kärlek till Rush så är man fan dum i huvudet.
Tack, det värmde.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Jag ska dit ! och det ska bli :tummenupp:
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev: Delar man inte Taurus fanatsika kärlek till Rush så är man fan dum i huvudet.
Jag har misstänkt det länge, men nu fick jag det bekräftat. Jag är dum i huvudet! :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ärligt talat Johannes förstår jag inte att just DU kan tycka Rush är bra...!


Det är ju ingen P-basspelaBi4minuter-musik direkt.
Trodde du var anti så´n musik... som inte innehöll ovanstående..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Ärligt talat Johannes förstår jag inte att just DU kan tycka Rush är bra...!


Det är ju ingen P-basspelaBi4minuter-musik direkt.
Trodde du var anti så´n musik... som inte innehöll ovanstående..
Eh, va? Så för att jag föredrar att spela Precision så skulle jag alltså välja bort all musik där en annan bas används? Tur att jag inte kör på en tvåhalsad Wal, då hade jag BARA fått lyssna på Jonas Hellborg.

Det är i vilket fall som helst en vanlig missuppfattning bland de icke invigda att Rush skulle vara någon sorts übermusikermusik för högskolerockare. Visst, det finns många och långa instrumentala partier men det groovas också hårdare och svängigare än vad många andra band någonsin lyckats med. Basspelet är också ljusår från det många av dagens "bashjältar" lyckats åstadkomma, det spelas med en helt otrolig feeling. Jämför med tröttingar som.... äh, nu tänkte jag börja nämna namn och då blir det väl ännu en holmgång. Jag håller tyst.

Förresten så är allt över 3 minuter rock-opera, som någon i Sator sade.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nja, men jag trodde egentligen inte det om dig bara.
Trodde helt klart det var något som du normalt dissar HÅRT och skoningslöst...
Man kan väl ha fel ibland...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ska Rush verkligen spela Globen??

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Ska Rush verkligen spela Globen??
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Ska Rush verkligen spela Globen??
Bild
+ 1000000
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!!

Du ska inte försöka sälja elkagelindo-idén till geddy förresten?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag är också dum i huvudet.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Johannes skrev:Måste skamset erkänna att jag INTE skall gå i morgon. Såg dem för 3 år sedan när de var här senast och jag har inte hört senaste plattan så jag gissar att de inte kommer att toppa upplevelsen från -04 för mig den här gången. För er som aldrig har sett dem, bered er på en upplevelse. Senast de var här så lät de precis lika bra som på 70-talet, de spelade i 3½ timma och det var helt fantastiskt.
Såg dem också sist de var här och kan bara hålla med om att det var en fantastisk upplevelse. Ska inte heller gå ikväll (fastän jag bor 5 minuter från Globen...). Till skillnad från Johannes har jag hört senaste plattan och den har sina stunder men jag blev faktiskt less efter några lyssningar...
Rush har dock en stor plats i mitt hjärta så nästa gång, då ska jag gå...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dexter skrev:Usch jag har inte hört någonting av Rush som har varit ens i närheten av att vara bra. Vad räknas som deras bästa låtar (om man kan säga så), vill bara vara säker på att jag inte har lyckats höra deras sämsta material och bedömer dom utifrån det.
Du kan väl börja med Moving Pictures t.ex.
Bild

Av det senare skulle jag rekomendera "Roll the Bones"
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Haha, fantastisk illustration av Rush PÅ Globen Johannes! Ber om ursäkt för mitt slarviga prepositionsval.

För en gångs skull har jag lite stressigt nu på dagjobbet, men några korta kommentarer från lördagen:
- Konserten som helhet får 8 av 10 Rickenbackers. Gubbarna levererar som vanligt, men de kändes en smula trötta. Det hade blivit ett betygsteg lägre om inte bakgrundsvideorna ägde så mycket, t ex inleddes Tom Sawyer av Southpark-kidsen, med Cartman i peruk som Geddy Lee, obetalbart.
- Ljudet får 4 av 10 grötkastruller, på tok för högt och för odefinierad BAS, trots att propparna var på plats i öronen.
- Geddys basspel får 5/10 soulpatchar, det kändes lite oengagerat även om han gjorde vad han skulle. Å andra sidan sjunger han bättre och bättre för varje år, så 10/10 för det (min kära hustru grät under Mission, hennes favvo).

Så, en kul konsertupplevelse men 2004 var rejält mycket bättre, och absolut ingenting att hänga i granen som en stor basupplevelse.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Taurus skrev:- Konserten som helhet får 8 av 10 Rickenbackers. Gubbarna levererar som vanligt, men de kändes en smula trötta. Det hade blivit ett betygsteg lägre om inte bakgrundsvideorna ägde så mycket, t ex inleddes Tom Sawyer av Southpark-kidsen, med Cartman i peruk som Geddy Lee, obetalbart.
Håller med om betyget. Tyckte dock att mycket hängde på Lifeson.
Han var trög i början, men mot slutet kom han igång och glimtade till som den buspojke han är.
Taurus skrev:- Ljudet får 4 av 10 grötkastruller, på tok för högt och för odefinierad BAS, trots att propparna var på plats i öronen.
Hmm...håller inte med. Ljudet var, som vi redan avhandlat, oklanderligt 2004. Men jag skulle nog säga betyg 6...snudd på 7.
Basljudet var grötigt, men gitarrljudet underbart. Tyckte nog öht att det bara var basen som inte gick fram oredentligt. Tyckte att det var högt, fast på ett positivt sätt. Och jag har aldrig proppar på konserter.
Taurus skrev:- Geddys basspel får 5/10 soulpatchar, det kändes lite oengagerat även om han gjorde vad han skulle. Å andra sidan sjunger han bättre och bättre för varje år, så 10/10 för det (min kära hustru grät under Mission, hennes favvo).
Svårt att bedömma basspelet när det inte framgick riktigt.
Men visst sjunger han bra. Inte lika högt som i forna år...men det är kanske inte så negativt heller.
Taurus skrev:Så, en kul konsertupplevelse men 2004 var rejält mycket bättre, och absolut ingenting att hänga i granen som en stor basupplevelse.
Sammanfattningsvis kan jag säga att min Quinna inte hört en enda låt före konserten. Men hon tyckte 3 timmar gick fort.
Det säger väl en del.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Geddy, angående ljudet så stod jag och tjoade framför scenen 2004, medans jag den här gången hade riktigt bra parkettplats direkt till höger om scenen - mumma för den visuella upplevelsen, men jag misstänker att det var orsaken till att jag var besviken på ljudet.

Jag testade att köra propplöst den första halvtimmen och hoppades på att bli bedövad av gitarrövertonerna from hell, men sen tog tinnitusskräcken överhand. Jag hörde åtminstonde basliret bättre med proppar...;-)
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:Rushkonserten avhandlades i god tid innan du blev medlem :wink: Använd sökfunktionen så hittar du nog..
Man kan aldrig ha för många Rush-trådar. Kör hårt, Taurus.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:
200071 skrev:Rushkonserten avhandlades i god tid innan du blev medlem :wink: Använd sökfunktionen så hittar du nog..
Man kan aldrig ha för många Rush-trådar. Kör hårt, Taurus.
:D Jag menade bara att det inte var helt dött på RUSH-fronten innan han kom in.... Man vill ju försvara sina oskyldigt misstänkliggjorda kamrater.
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:
Johannes skrev:
200071 skrev:Rushkonserten avhandlades i god tid innan du blev medlem :wink: Använd sökfunktionen så hittar du nog..
Man kan aldrig ha för många Rush-trådar. Kör hårt, Taurus.
:D Jag menade bara att det inte var helt dött på RUSH-fronten innan han kom in.... Man vill ju försvara sina oskyldigt misstänkliggjorda kamrater.
CSF
gäst

Inlägg av gäst »

(Coolt som fan)
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

ptja, dum i huvudet skulle jag inte vilja kalla mig själv... jag gillar inte rush därför att jag inte tycker att musiken är tilltalande, helt enkelt.

citerar Forrest Gump; "stupid is that stupid does..."
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Till att börja med finns det ingen som är dum i huvudet på grund av sin musiksmak.

När det gäller min fanatiska kärlek till Rush så är den tyvärr sann, hehe.

Vi har väl alla nåt lyssnat på nåt i ungdomen som gav oss en riktigt aha-upplevelse. Bortsett från att Gene $immon$ fick mig att börja spela bas över huvud taget var det Geddy och Rush som fick mig att förstå vad rockbasism EGENTLIGEN kunde vara, och sen dess är jag en obotbar fan. Jag har testat självterapi, perioder av avhållsamhet osv men det hjälps inte, Rush är alltid rätt för mig 8-)
Skriv svar