Elbas och kontrabas

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Elbas och kontrabas

Inlägg av Busta B »

Folk här som lirar båda instrumenten? Någon som fixar det grymt är Avishai Cohen. Lyssna på plattan "at home" från 2005. Andra är Stanley Clarke, John Pattituchi... finns fler bra exempel?

Hur lägger ni krutet på de olika instrumenten? 50/50?

Ha det gött
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sven Lindvall är en favvo som spelar bägge. Han är ju långt ifrån en "traditionell" kontrabasist och kanske rent av ganska "dålig" på det skulle nån tycka - men jag diggar det! Lyssna in Kullruskplattorna...



Själv skulle jag säga att det är typ 80/20 till elbasens fördel. Tyvärr. Skulle spela mer kontra om jag hann och hade möjlighet...
Senast redigerad av mikkejohansson den fre 06 okt 2006, 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elbas och kontrabas

Inlägg av Svensson »

Busta B skrev:Folk här som lirar båda instrumenten? Någon som fixar det grymt är Avishai Cohen. Lyssna på plattan "at home" från 2005. Andra är Stanley Clarke, John Pattituchi... finns fler bra exempel?

Hur lägger ni krutet på de olika instrumenten? 50/50?

Ha det gött
Jag började med kontran för 10 år sedan efter att ha spelat enbart elbas. Har hoppat emellan beroende på sammanhang och musikval. Senaste 2-3 åren kör jag i princip 100% kontra. Elbasen kan väl dyka upp i slutet på nåt gig ibland... Jag spelar i trio, musiken ligger åt blueshållet...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Elbas och kontrabas

Inlägg av Matte »

Man är väl periodare, i alla fall gällande Kontran. Där kan det bli uppehåll lite beroende på vad man spelar för tillfället rent genremäsigt. Nu har det varit väldigt lite jazz och mycet annat på sistone så fördelningen har varit 90/10 till elbasens fördel, men tittar lite löst på att skaffa elkontra som man kan få med sig på ett lite smidigare sätt eller starta band som man bara an lira kontra i för att hålla igång lirandet lite bättre.
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

El/Kontra, 40/10.. :?

Jag övar på tok för lite. :oops:

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Pocahontus skrev:El/Kontra, 40/10.. :?

Jag övar på tok för lite. :oops:
och den andra halvan? :wink:
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

FreCKo: Jadu.. Praktisering av olika sitt/liggställningar framför tv´n kanske. :P..

Lite dålig rutin bara. Allt blir nog bättre när jag tar hem min förstärkare från replokalen.
Kontran står på musikhögskolan och där är alltid rummen upptagna när man behöver dem så kontraövandet är lågt mest av den anledningen.

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det där med övande känns faktiskt enklare med kontran, den står där i hörnet klar att greppa och köra på. Inga sladdar, stärkare och annat. Det besvärliga är ju då att idas släpa den mellan replokalen och hemmet...
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

Sant. Men man kan nog inte ställa sig i instrumentförådet och lira... Eller..

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det går nog. Under min tid på högskolan i Piteå hade jag ingen egen kontrabas, och därigenom blev det väldigt lite spelande. Men när det blev för stort sug brukade jag tjuvspela lite på de basar som stog i instrumentförrådet :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Fler bra exempel: Mike Pope, Matz Nilsson,
Skriv svar