Steve Harris

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Steve Harris

Inlägg av ZoggeY »

Ja, tänkte dra upp en tråd om Steve Harris! Eftersom jag älskar Iron Maiden så älskar jag Steve Harris eftersom han är grundaren och själen i bandet. Men jag älskar också Steves spelstil. Han är ju ohotad mästare av galoppteknik men även andra saker gör han mycket bra som i till exempel introt till Phantom of the opera. Vad tycker ni om honom?
gäst

Inlägg av gäst »

Steve Harris - Man or machine?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har också alltid gillat Maiden och framför allt Steve Harris!
Huruvida han är en speciellt bra basist kan väl vara lite sådär, på platta låter det alltid kanon men live tycker jag inte han är så märkvärdig.
Spelar ganska slarvigt och diffust, fuskar ganska mycket.
Men han har alltid gjort bra låtar och är ändå en jävligt bra hårdrockbasist tycker jag!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Full galopp!

Inlägg av Chriller »

Bara hans axelband är ju värt ett eget inlägg. Så nu har det fått det.

The clairvoyant tillhör favoriterna, mycket för de små nyanserna i basspelet i introt och de "klickiga missljuden", om ni förstår vad jag menar. Ska man spela med fingrarna ska det höras att man gör just det!

Sen är det ju alltid roligt när en basist står för merparten (är det så fortfarande?) av de "bra" låtarna i ett band.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Det jag tycker är tråkigast med harris, och resten av iron maiden, är de aldrig verkat vilja utvecklas. Ta bara senaste skivan. Där låter alla låtar banne mig likadant. Och visst, man får höra tusen och åter tusen gånger att "jamen maiden ska ju låta sådär". Visst.. Men nån gång skulle det ju vara roligt att höra att de kan variera sig. Och harris får i min bok ta på sig mycket eftersom han väl är den meste låtskrivaren i bandet och ryktesvis ska vara en diktator i studion.
gäst

Re: Full galopp!

Inlägg av gäst »

Chriller skrev:Bara hans axelband är ju värt ett eget inlägg. Så nu har det fått det.
Vad är det med hans axelband?

Jag gillar både Iron Maiden och Steve Harris. Skönt med en basist med en helt egen stil även om den kopierats med åren. Jag slutade dock lyssna på Iron Maiden efter Powerslave som kom 1984. Jag tycker de första två plattorna med Paul Dianno på sång är bäst, bäst låtar, hungrigast band och grym sång.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Han är väl den enda basisten som har ett axelband som troligen väger mer än basen. Eller förresten, axelband är en underdrift, det ser ju ut som om han har en soffa på axeln. Underbart.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skitcool. Han och run to the hills fick in mig på hårda anslagets väg. The strings shall suffer!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Steve Harris är min första basinspiration! Sedan har jag utvecklats...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Steve Harris är skitcool!

Bild

Märk soffan på axeln! :wink:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Noelredding skrev:Steve Harris är skitcool!

Bild

Märk soffan på axeln! :wink:
han ser galen ut :) och jag ska se honom i sommar :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Haha, skulle vilja ha ett sånt/sån axelband/soffa. Mitt axelband är ett väldigt vanligt axelband och min soffa börjar bli gammal.

Jag tycker att Maiden skulle slutat med sina album efter brave new world. Tycker inte dance of death eller A Matter Of Life And Death är speciellt bra.
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:Haha, skulle vilja ha ett sånt/sån axelband/soffa. Mitt axelband är ett väldigt vanligt axelband och min soffa börjar bli gammal.

Jag tycker att Maiden skulle slutat med sina album efter brave new world. Tycker inte dance of death eller A Matter Of Life And Death är speciellt bra.
Om alla band skulle slutat släppa album för att de råkat göra ett par mindre bra plattor så skulle många klassiska album aldrig släppts. Du vet ju inte vad Iron Maiden släpper om ett år, eller hur?
gäst

Inlägg av gäst »

Noelredding skrev:Steve Harris är skitcool!

Bild

Märk soffan på axeln! :wink:
Grym bild och riktigt cool P-bas.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

jag har alltid beundrat han för att han får sitt ful-ljud att låta bra.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Som nybliven tonåring stog jag i kompisens garage och körde Steve Harris- och Geezer Butler-riff, så det klart att Harris har en särskild plats i hjärtat. Trots ett par kilo osorterade stuvar som axelband, en frisyr som hör bättre hemma på en bedagad dam i engelska kungahuset, ett av bashistorens vedervärdigaste ljud och att han inte utvecklats ett dyft de senaste 25 åren är han ändå stenhård. Det finns liksom ingen annan som kan sätta foten på monitorn och köra kulsprutebas som han, hehe.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Diesel skrev:
Noelredding skrev:Steve Harris är skitcool!

Märk soffan på axeln! :wink:
han ser galen ut :) och jag ska se honom i sommar :)
Gött! Ska du på Ullevi eller? Dit ska jag nämligen! :D
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hmm... Det verkar ju tamefasen som att alla på PB gillar Maiden? Är det någon förutom jag(och Athe) som absolut INTE gillar dom??
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

the_great_alfonzo skrev:Hmm... Det verkar ju tamefasen som att alla på PB gillar Maiden? Är det någon förutom jag(och Athe) som absolut INTE gillar dom??
nix :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:Hmm... Det verkar ju tamefasen som att alla på PB gillar Maiden? Är det någon förutom jag(och Athe) som absolut INTE gillar dom??
Hur kan man inte gilla Maiden?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Hmm... Det verkar ju tamefasen som att alla på PB gillar Maiden? Är det någon förutom jag(och Athe) som absolut INTE gillar dom??
Hur kan man inte gilla Maiden?
Som Johannes skulle sagt; "Gillar man inte Iron Maiden, är man dum i huvet!" :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Geddy_Lee skrev:
Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Hmm... Det verkar ju tamefasen som att alla på PB gillar Maiden? Är det någon förutom jag(och Athe) som absolut INTE gillar dom??
Hur kan man inte gilla Maiden?
Som Johannes skulle sagt; "Gillar man inte Iron Maiden, är man dum i huvet!" :P
Amen to that, brother!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Johannes skrev:
ZoggeY skrev:Haha, skulle vilja ha ett sånt/sån axelband/soffa. Mitt axelband är ett väldigt vanligt axelband och min soffa börjar bli gammal.

Jag tycker att Maiden skulle slutat med sina album efter brave new world. Tycker inte dance of death eller A Matter Of Life And Death är speciellt bra.
Om alla band skulle slutat släppa album för att de råkat göra ett par mindre bra plattor så skulle många klassiska album aldrig släppts. Du vet ju inte vad Iron Maiden släpper om ett år, eller hur?
Sant, men nu hade Maiden släppt närmre ett dussin riktigt bra plattor och sedan två inte lika bra plattor, och någon gång måste man ju sluta och det kanske skulle vara ett bra tillfälle?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Näääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää.

Slutade Sabbath efter Never say die :D ?
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Svarte_Jack skrev:Näääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää.

Slutade Sabbath efter Never say die :D ?
Där visade du exat min poäng. Eftersom jag tycker inte att någon av låtarna efter Technical Ecstasy var speciellt bra (känns som jag kommer få mycket skit för den kommentaren). Men det är iallafall min åsikt.
Skriv svar