Rickenbacker

Prata om olika basister, kända som okända
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Rickenbacker

Inlägg av Theteapot »

Hallå här på forumet!

Jag har hängt runt här ett tag och läst och tänkt över vad ni pratar om och skulle behöva lite hjälp!

Efter mycket provspelande och lyssnade och läsande har jag bestämt mig för att lägga mina pengar, nånstans mellan 9000-11000 på en rickenbacker eller en fender p-bas.

Så då när jag såg denna bas på tyska ebay, efter att ha missat den där billiga på tradera har jag lite frågor.
http://cgi.ebay.de/Rickenbacker-Bass-40 ... dZViewItem

Är det smart att köpa den och hur går jag till väga? alltså kan jag köpa en bas från en privatperson utanför vårat rikes gränser riskfritt?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Riskfritt är det ju aldrig när man för över pengar till någon sådär, men många kör ju med Ebay så det SKA väl vara ganska säkert, annars skulle det inte vara så många som köpte genom ebay.


Ang. Ric:en i länken, jag kan ingenting om Ric´s egentligen även fast jag har en själv.
Men mina stämskruvar ser då inte ut sådär på baksidan, min är en 79:a, är det sådana där slutna på de tidigare??


Med 9-11 på fickan så gäller det nog att ha flax om man ska ha tag i en 70-talare. Annars fanns det väl en rätt ny 4003:a på Vendolin/Blocket för nå´nstans runt 12.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Inlägg av Theteapot »

jo, hur funkar det med budningen och så då? jag tänkte det är 2 dygn kvar på basen
och bara ett bud hittils, på utropspriset.
Vad brukar dom hamna på i tyskland?
På tal om den nya 4003orna så var det 13.900 för den, lite för mycket tyvär..

Annars provspelade jag en Fender pbas vintage62 gjord i Japan på tiptop i Stockholm.
Den kändes ruggigt skön att spela på, men jag har inte sett något liknande i Sverige,
inga från Japan i alla fall, varför är det så?
den kostade lite under 7000, kändes som ett väldigt bra pris, så det kanske blir den istället.
Fender Precision 62 re. CIJ
Ashdown MAG 300, Löving 2X15",
Hagström 4x12"
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Theteapot skrev:jo, hur funkar det med budningen och så då? jag tänkte det är 2 dygn kvar på basen
och bara ett bud hittils, på utropspriset.
Vad brukar dom hamna på i tyskland?
På tal om den nya 4003orna så var det 13.900 för den, lite för mycket tyvär..

Annars provspelade jag en Fender pbas vintage62 gjord i Japan på tiptop i Stockholm.
Den kändes ruggigt skön att spela på, men jag har inte sett något liknande i Sverige,
inga från Japan i alla fall, varför är det så?
den kostade lite under 7000, kändes som ett väldigt bra pris, så det kanske blir den istället.
japaner säljs det väl ganska lite av just nu nytt i sverige..

mest mexikaner

tips kan vara att kolla på en highway one eller en amerikansk p-bas reissue..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Japan-Fendern är säkerligen onekligen bra, det var väl... hm... vem var det här på forumet som köpte en sådan från ishibashi??

Men det är långt emellan en Rickenbacker och en P-bas :D
Men P-basar går det ju att hitta bra mycket billigare än vad en Ric normalt kostar.


Ang Ebay så är jag ingen expert, men de flesta bud brukar komma in sista dygnet.

Men jag är iaf lite fundersam på den där Rickenbackern... tycker det ser ut som stämmisar som en del kopior hade back in the days...

Köp hellre den där Jetglo Ric:en som också är på Ebay. Den var läcker! Sliten men läcker!

EDIT: Det verkar som att de hade de där stämskruvarna. Men under vilka årtal!?
Hörrni Rickenbacker-experter... Anli! Kom in och upplys oss nu!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tror de där stämmisarna tillverkades åt Rickenbacker av Kluson och de var vanliga under 70-talets första hälft. Det verkar som att de hade båda typerna av stämmisar parallellt ett bra tag eftersom '75 vet jag inte om jag sett tidigare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Postade ett svar i samma tråd nån annanstans :roll:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har köpt en 62 reissue P-bas från Ishibashi för ett år sen ungefär. Hur smidigt som helst. Och billigt. Finns en tråd om det under "basar" nånstans :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Inlägg av Theteapot »

Jo det får nog bli en pbas, i alla fall för nu:P

Men det var en sådan 62 reissue P-bas som jag provade, tyckte den var väldigt skön och lät bra! Så det blir nog en sådan.
Skriv svar